بررسی موانع توسعه بازی های بومی و محلی از دیدگاه دانشجویان

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۱ کد : ۲۲۸۷ مدرسه بازی‌پردازی مقاله علمی
یکی از ظرفیت‌هایی که در کشورمان ایران، محروم واقع شده ولی به شدت قابل توسعه است، بازی‌های بومی و محلی می‌باشد. به جرئت می‌توان گفت که ایران به لحاظ دارا بودن بازی‌های محلی، یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان می‌باشد اما متاسفانه توجه کافی به آن‌ها نمی‌شود. در مقاله امروز، به بررسی چرایی این موضوع می‌پردازیم.
بررسی موانع توسعه بازی های بومی و محلی از دیدگاه دانشجویان

عنوان مقاله: بررسی موانع توسعه بازی های بومی و محلی از دیدگاه دانشجویان

نویسندگان: رضا اندام، مرتضی عسگری، میترا سلیمی

نشریه: پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی

اطلاعات نشریه: منتشر شده در پاییز ۱۳۹۴، دوره ۴، شماره ۲ (پیاپی ۱۴)، از صفحه ۴۹ تا صفحه ۶۱

 

مقدمه: یکی از ظرفیت‌هایی که در کشورمان ایران، محروم واقع شده ولی به شدت قابل توسعه است، بازی‌های بومی و محلی می‌باشد. به جرئت می‌توان گفت که ایران به لحاظ دارا بودن بازی‌های محلی، یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان می‌باشد اما متاسفانه توجه کافی به آن‌ها نمی‌شود. در مقاله امروز، به بررسی چرایی این موضوع می‌پردازیم.

چکیده: هدف این مطالعه، بررسی موانع توسعه بازی‌های بومی و محلی از دیدگاه دانشجویان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تربیت بدنی تشکیل می‌دادند که در نهایت ۱۵۱ نفر (دانشجویان دختر و پسر) به صورت تصادفی از ۵ دانشگاه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن توسط ۱۲ نفر از متخصصان بررسی و تایید گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای آزمودن پایایی پرسشنامه استفاده شد .(a=0.86) از آزمودنی‌ها خواسته شد تا میزان موافقت خود را در مقیاس لیکرت از ۱ (کاملاً مخالفم) تا ۵ (کاملاً موافقم) نشان دهند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل عاملی با چرخش متعامد استفاده شد. براساس تحلیل عاملی ۳۱ متغیر در شش گروه «مدیریتی، روانی، سازمانی، محیطی، فرهنگی و درون‌فردی» طبقه‌بندی شدند. نتایج نشان داد گسترش بازی‌های رایانه‌ای (۴.۳۹±۰.۹۴) مهم‌ترین مانع و مشکلات جسمی و منع پزشکی (۲.۴۲±۱.۱۹) کم اهمیت‌ترین آن‌ها بود. یافته‌ها نشان داد رتبه‌بندی عواملی که مانع توسعه بازی‌های بومی و محلی می‌شود، به ترتیب برابر است با عوامل مدیریتی، سازمانی، فرهنگی، درون‌فردی، محیطی و روانی. همچنین تحلیل و مقایسه دیدگاه دانشجویانی که نسبت به بازی‌های بومی و محلی آگاهی داشتند و دانشجویانی که آگاهی نداشتند، نشان داد در عوامل مدیریتی، روانی، سازمانی و محیطی بین دانشجویان تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (p>0.05)، اما بین عوامل فرهنگی و درون‌فردی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (p<0.05) با توجه به یافته‌های پژوهش، مشارکت مسوولین و حمایت از بازی‌های بومی و محلی می‌تواند گامی موثر در توسعه این بازی‌ها باشد.
 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌و‌یادگیری


نظر شما :