بومی‌سازی دانش طراحی بازی در بازی‌دانان

۰۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۷ کد : ۲۸۷۶ اسلایدر مدرسه بازی‌پردازی
اختتامیه اولین رویداد آموزشی ـ رقابتی بازی‌دانان دوشنبه دوم خرداد ماه سازمان دانشجویان ایران برگزار شد.
بومی‌سازی دانش طراحی بازی در بازی‌دانان

اختتامیه اولین رویداد آموزشی رقابتی بازی‌دانان دوشنبه دوم خردادماه برگزار شد. این رویداد برای اولین بار در کشور با توجه به اهمیت فرهنگی و جذابیت‌های روزافزون بازی‌های رومیزی، به طراحی و تولید بازی‌های رومیزی پرداخت و پس از ماه‌‌ها آموزش، برگزاری کارگاه، منتورینگ طرح‌ها، فرصتی را برای عرضه، نمایش و رقابت در اختیار طراحان این بازی‌ها قرار داد.
در بخش اول مراسم فرصتی در اختیار علاقه‌مندان بازی‌های رومیزی قرار گرفت تا بازی‌های جدید را در کنار طراحان آنها، بازی‌آزمایی کنند. داوران و منتورها نیز در کنار طراحان و شرکت‌کنندگان به نقد و بررسی بازی‌های ارائه شده پرداختند.
بازی‌دانان با حضور ۳۰۰ شرکت‌کننده از سراسر کشور فعایت خود را آغاز کرد و پس از بررسی انگیزه‌نامه‌ها، تکالیف و مصاحبه‌های شرکت‌کنندگان، ۶۰ نفر در قالب گروه‌های پنج و شش نفره تشکیل گروه دادند و با هدایت منتورها طراحی و ساخت بازی‌های جدید آغاز شد، در نهایت ۱۱ تیم، ۱۱ بازی رومیزی را با صورت مسئله متفاوت طراحی و تولید کردند.


جایگاه فرهنگی مهم اسباب‌بازی نادیده گرفته شده است
در مراسم اختتامیه این رویداد نیز، غلامرضا دیزجی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران با انتقاد از اینکه جایگاه فرهنگی اسباب‌بازی همچنان در کشور ناشناخته مانده است و مسئولان همچنان اولویت را به سایر کالاهای فرهنگی می‌دهند، گفت: مسئولان باید اهمیت و توجه بیشتری به طراحی و تولید اسباب‌بازی داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه تجربه زندگی کودک با بازی و سرگرمی محقق می‌شود، گفت: در این رویداد کار جدی در ایده‌پردازی صورت گرفته است و ۱۱ تیم نهایی طرح‌های بسیار خوبی ارائه کرده‌‌اند. ۳۵۰ میلیون دلار گردش مالی بازار اسباب‌بازی در ایران است و اگر حتی بتوانیم در سال ۱۰ بازی رومیزی ارائه کنیم، موفق خواهیم شد تا در این حوزه از کشورهای منطقه جلو بزنیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران در پایان سخنانش اعلام کرد: انجمن، تمام قد در خدمت شرکت‌کنندگان در این رویداد است.


مهارت محور بودن رویداد بازی‌دانان
صمد خطیبی، دبیر علمی رویداد بازی‌دانان و هم‌بنیانگذار باهمزی، نیز طی سخنانی روند برگزاری این رویداد را تشریح کرد و گفت: از زمستان ۹۹ رویداد بازی‌دانان آغاز شد اما اوج‌گیری کرونا وقفه‌هایی در آن ایجاد کرد تا اینکه امروز توانستیم مراسم اختتامیه آن را برگزار کنیم.
وی، محور اصلی رویداد را مهارت‌محور و مسئله‌محور بودن دانست و گفت: حمایت‌های خوبی از این رویداد انجام شده است. در ساخت بازی‌های رومیزی ایده مهم است اما سازوکار در هم تنیده از طراحی، تولید تا فروش باید رخ دهد تا بازی در جامعه مطرح شود که تلاش شد به همه این مباحث پرداخته شود.
خطیبی، بومی کردن دانش تولید این بازی‌ها را یکی از دغدغه‌های برگزارکنندگان آن اعلام کرد و گفت: برای اولین بار در کشور با محور ساخت بازی‌های رومیزی، ۳۰ ویدئومقاله توسط اساتید تولید شد که هم‌اکنون در فضای مجازی بارگذاری شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.
وی انجام تمرین، برگزاری کارگاه آموزشی، تشکیل گروه، منتورینگ گروه‌ها و تولید را بخش دیگر اقدامات صورت‌گرفته اعلام کرد و گفت: این رویداد جایزه و یا معرفی نفرات اول و دوم ندارد و بازی‌ها قرار نبوده به یک طرح نهایی برسند، بلکه هدف این بوده که گروه‌ها به خوبی بتوانند طرح‌ها را ارائه کنند.


تولید اولین محصول بازی‌دانان
در ادامه مراسم اختتامیه، ارائه‌دهندگان صورت مساله بازی‌های طراحی شده را توضیح دادند. دیباجی از گروه توانمندسازی ms، علیرضا لولاگر دبیر انجمن تولیدکنندگان مدیر ارشد پروژه بازی در نشر هوپا، هانی فتوت مدیرعامل سرزمین ذهن زیبا و همچنین صمد خطیبی به بررسی بازی‌های طراحی شده پرداختند.
صمد خطیبی در این بخش افزود: تا دو ماه آینده شیوه جدید بازی «اسم‌کارتیل» که توسط گروه دانش‌آموزی رویداد بازی‌دانان طراحی شده است رونمایی خواهد شد.
در ادامه مراسم نیز پیام تصویری برنو فدوتی، طراح مشهور بازی‌های رومیزی که مشاور علمی رویداد و گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد بود پخش شد و از مرحوم جوانشیر بنیاب طراح اسباب‌بازی و از بنیان‌گذاران سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان که در این رویداد به عنوان مدرس حضور داشت یاد شد.

کلید واژه ها: بازی دانان بازی پردازی سازمان دانشجویان ایران غلامرضا دیزجی


نظر شما :