گفتگو با محمدحسین صداقتی، دبیر فعال کانون کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی سازمان دانشجویان ایران در شعبه خراسان جنوبی

ضرورت برگزاری نشست‌های تجربه‌محور و طراحی مسیر شغلی برای کمک به کشف استعداد دانشجویان

۲۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۹ کد : ۲۹۶۶ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
به مناسبت بیست‌‌و‌‌چهارمین سالگرد تأسیس سازمان دانشجویان ایران، مجموعه‌گفتگوهایی با اعضای دانشجویی نمونه و مدیران اجرایی سازمان دانشجویان ترتیب داده‌‍‌ایم که به این مناسبت، گفتگوی ما با آقای محمدحسین صداقتی،دبیر فعال کانون کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی سازمان دانشجویان ایران در شعبه خراسان جنوبی در ادامه می‌آید.
ضرورت برگزاری نشست‌های تجربه‌محور و طراحی مسیر شغلی برای کمک به کشف استعداد دانشجویان

ضمن معرفی اجمالی خود و شعبه‌ای که فعالیت می‌کنید، مهم‌ترین دستاوردهای شاخص سازمان دانشجویان خراسان جنوبی را در پاسخ به نیازهای ملی و استان در چه می‌دانید؟
محمدحسین صداقتی هستم، دانشجو سال آخر رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی بیرجند. یک سالی هست که دارم با سازمان دانشجویان همکاری می‌کنم و در دو حوزه فعالیت می‌کنم: مسؤل دفتر سازمان دانشجویان در دانشگاه صنعتی بیرجند و همچنین، دبیر کانون کسب‌وکار‌های کوچک و کارآفرینی سازمان دانشجویان.
در پاسخ به شما باید بگویم، با توجه به سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از دانشجویان مورخ ۶ اردیبهشت ماه سال جاری عرض می‌کنم، ایشان تاکید ویژهای بر نقش علم، فکر و اندیشه‌ورزی در دانشگاه‌ها داشتند و همچنین توصیه کردند به جریان‌سازی فکری و مطالبه‌گری صحیح که سازمان دانشجویان خراسان جنوبی برنامه‌ریزی خاصی در این موضوعات داشته و در حال اجرا هستیم.

در سال جاری، چه برنامه‌هایی را در دست اجرا دارید؟
در سال جاری برنامه‌هایی که داریم در جهت تقویت روحیه جهادی، اعتقادی، ایمانی، جهادی، کتابخوانی، خیرخواهانه، مهارتی و کارآفرینی دانشجویان عزیز استان هستیم؛ برنامه‌هایی از قبیل نشست انتقال تجربه با کارآفرینان استان و کشور، برنامه مطالعاتی هم دوست هم کتاب، نشست‌های تخصصی سازندگی و نشست‌های دانشجویی مدیریت جهادی.

میزان تعامل واحد سازمانی شما در همکاری با دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌های استانی چگونه است و چه برنامه‌ای برای تقویت این ارتباط دارید؟
میزان تعامل همکاری سازمان با دانشگاه ما جایگاه به نسبت عالی وجود دارد و با توجه به اینکه بنده فعال فرهنگی دانشگاه هستم، تلاش کرده‌ام تا ارتباط سازنده‌ایی میان کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشگاه با دفتر سازمان دانشجویان دانشگاه برقرار کنم و همچنین فعالیت‌های مشترک زیادی هم داشتیم. نزدیک به هجده جلسه نشست‌های تخصصی سازندگی و همچنین شش دوره در حوزه راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکار با انجمن‌های علمی برگزار کردیم.

اگر بخواهید آسیب‌شناسی نسبت به اقدامات ستاد سازمان دانشجویان در تهران یا فعالیت‌های خود شعبه خراسان جنوبی داشته باشید، چه مواردی را ذکر می‌کنید؟
خدا را شکر که سازمان دانشجویان جایگاه خوبی در سطح کشور دارد اما چند نکته هست در حد پیشنهاد که اگر بتوانیم آن‌ها را انجام دهیم، به گمانم بتوانیم رسالت دانشجویی خودمان را انجام دهیم:
۱- پرهیز از انفعال و ناامیدی، متاسفأنه در کشور ما، به‌ویژه در میان نسل جوان، ناامیدی رواج پیدا کرده و نمی‌دانند به چه امیدی درس می‌خوانند و مدرک می‌گیرندو اگر بیاییم با کمک سازمان دانشجویان، نشست‌های تجربه‌محور و طراحی مسیر شغلی برگزار کنیم، می‌توانیم تا حدی به این عزیزان کمک کنیم تا استعدادهای خودشان را کشف کنند.
۲- باید سازمان دانشجویان مطالبه‌گری انجام دهد در جهت هویت‌بخشی به دانشجویان. این درست است که ما در این سازمان، هویت می‌دهیم به دانشجویان، ولی منظور بنده هویت‌بخشیدن به دانشجویان در همه ابعاد جامعه است. ما در سازمان دانشجویان بستر این کار را آماده کنیم، چراکه ما ارگانی هستیم که علاوه بر دانشگاه، به دانشجو هویت می‌بخشیم و از توان و انگیزه نیرو‌های پیشران این مرز و بوم بهره‌مند می‌شویم.

اهم برنامه‌های آیندۀ سازمان دانشجویان خراسان جنوبی را تشریح کنید؟
اهم برنامه‌ها این است که ما در تلاشیم روحیه خودباوری و کارآفرینی با روحیه جهادی و انقلابی ادغام کنیم و بتوانیم سازمان دانشجویان را در جایگاهی نخبه‌پرور برای پیشرفت و توسعه و حل مسائل کشور قرار دهیم.
 

کلید واژه ها: کارآفرینی سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی بیست و چهارمین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان ایران


نظر شما :