۲۳ مهر؛ روز جهانی عصای سفید

۲۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۵ کد : ۲۹۷۶ اخبار سازمان
روز جهانی عصای سفید ۱۵ اکتبر روز جهانی day safety cane White است که در سراسر جهان به معنای روز جهانی عصای سفید معروف است. حکایت این روز بر این قرار است که پزشکی به نام «ریچارد ای هوور» عصای سفیدی را با جنس پلاستیکی و قابلیت تاشدن و جمع‌شدن ساخت تا به‌عنوان وسیله‌ای ایمن برای نابینایان باشد. متعاقب این حرکت بسیار مفید در سال ۱۹۶۴ نیز کنگره ملی امریکا این روز را با نام عصای سفید که نماد و معرفی نابینایان است، به ثبت رسانید و مورداستقبال همه کشورهای جهان قرار گرفت.
۲۳ مهر؛ روز جهانی عصای سفید

امید و تلاش برای انسان یک زندگی متفاوت را رقم می‌زند و مقصدی را برایش مشخص خواهد کرد که شگفت‌انگیزترین حقیقت زندگی است. پیوند و درآمیختن این تلاش و امید با قدرت و نعمت خدای باری تعالی مسیری را برای زندگی بشر رقم خواهد زد. یکی از ثمره‌های این پیوند را باید در افرادی دید که از سلامتی کامل برخوردار نیستند، اما با کوشش در کنار امید به قدرت خداوند موفقیت‌های زیادی را در زندگی مادی و معنوی کسب کرده‌اند. 

نمونه بارز این امر نابینایان هستند که علی‌رغم نداشتن بینایی، همچون انسان‌های سالم به فعالیت‌های مختلف می‌پردازند. برای مثال، رودکی شاعر نام‌آوازه ایرانی که حافظ قرآن هم بوده، نابینا بوده است اما تلاش وی در کنار قدرت انسان که نشئت گرفته از قدرت الیزال الهی است، منجر به موفقیت این شاعر بزرگ شد. از نمونه‌های معاصر نیز می‌توان به مشاهیر و نام آوران علمی و ادبی نیز اشاره کرد، مانند محمد خزائلی دانشمند و محقق نابینای معاصر ایرانی. افراد موفق روشن‌دل در رشته‌های گوناگون علمی، فرهنگی، هنری و فنی و ... در حال حاضر در کشور فعال هستند که فقط ذکر نام آن‌ها فهرست بلندبالایی می‌طلبد.

سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی روز جهانی عصای سفید را به‌ویژه به تمام دانشجویان نابینا و تلاشگر کشورمان به جهت تلاش در حوزه‌های گوناگون اعم از آموزش و پرورش، هنر و ورزش و ... که با پشتکار فراوان اهداف خویش را پیگیری می‌کنند، تبریک عرض می‌نماید و مقامشان را ارج می‌دارد. امید آن می‌رود که مشکلات اجتماعی به جهت رعایت حقوق شهروندی این قشر عزیز برطرف شود و از مسئولان خواستار اجرای کامل قانون حمایت از حقوق روشن‌دلان گرامی هستیم.
 

کلید واژه ها: عصای سفید روشن دل نابینایان جهاددانشگاهی سازمان دانشجویان ایران


نظر شما :