قسمت اول چگونه یک بازی رومیزی طراحی کنیم؟

۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۰۸۹ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
ازی‌های رومیزی در سال‌های اخیر دوباره به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند، بخشی از این امر به این دلیل است که آن‌ها به راحتی در دسترس هستند. هرکسی که ایده‌ی خوبی دارد می تواند یکی از این بازی‌ها را خلق کند.
قسمت اول چگونه یک بازی رومیزی طراحی کنیم؟

مترجم: مهسا غضنفری

بازی‌های رومیزی در سال‌های اخیر دوباره به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند، بخشی از این امر به این دلیل است که آن‌ها به راحتی در دسترس هستند. هرکسی که ایده‌ی خوبی دارد می تواند یکی از این بازی‌ها را خلق کند. طراحی بازی رومیزی با انتخاب یک موضوع اصلی یا ایده اصلی که وقایع بازی را هدایت کند شروع می شود. سپس، تمرکز اصلی شما روی مکانیزم بازی خواهد بود به گونه‌ای که روشی را در بازی پیاده‌سازی کنید که هم معقول باشد و هم بازیکنان را علاقه‌مند به بازی نگاه دارد. هنگامی که همه جزئیات مهم در اختیارتان قرار داشته باشد، می توانید نمونه اولیه‌ای از بازی خود تولید کرده و به تست بازی در مراحل مختلف بپردازید تا ببینید که در کجا می توانید پیشرفت‌هایی را ایجاد کنید و بازی را به تکامل برسانید.

 

مرحله اول: با یک ایده‌ی پایه شروع کنید.

۱. با یک تم خاص همراه باشید.

بیشتر بازی های رومیزی، روی یک فرضیه یا ایده اصلی متمرکز هستند که به تعیین نحوه انجام اقدامات و تنظیم جریان بازی برای بازیکن کمک می‌کند. در هنگام توسعه تم خود، لیستی از علاقه‌مندی ها یا ژانرهای مورد علاقه خود و انواع بازی‌ها را تهیه کنید. برخی از تم‌های رایج برای بازی‌های برد گیم شامل سفر به فضا، ماجراجویی قرون وسطایی، جادوگری و موجودات ماورایی مانند خون آشام‌ها و گرگینه‌ها هستند.

به عنوان مثال، بازی «ریسک» یک بازی با استراتژی لشکرکشی نظامی است که در آن بازیکنان برای تسلط بر جهان رقابت می کنند و مکانیزم اصلی بازی فتح قلمرو وکشورگشایی است، در حالی که بازی " Candyland" در یک دنیای تخیلی رنگارنگ که در آن همه چیز از شیرینی ساخته شده است اتفاق می‌افتد.

برای خلق یک اثر همچون بازی، از سایر بازی‌های مورد علاقه خود الهام بگیرید، توجه زیادی به چگونگی ارتباط تم با روش بازی در آن‌ها داشته باشید.

 

۲. هدف نهایی بازی را تعیین کنید.

به طور معمول، هدف اصلی بازی به مفهوم کلی آن اشاره می‌شود. اینکه چگونه بازیکنان برنده خواهند شد و چه کارهایی باید انجام دهند تا در رتبه اول قرار بگیرند؟! قبل از اینکه شما بخواهید به سمت تنظیم قوانین بازی پیش بروید، داشتن یک هدف در ذهن ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اگر بازی شما با دزدان دریایی سر و کار دارد، هدف می‌تواند این باشد که قبل از سایر بازیکنان، یک گنج دفن شده را کشف و پیدا کنید.

در یک بازی ترسناک با کارت که درباره ویروس گوشت خوار است، برنده بازیکنی خواهد بود که به گونه‌ای بازی را مدیریت کند که در آخر نجات یابد.

 

۳. شرح کوتاهی از بازی خود بنویسید.

در ۱ یا ۲ جمله، فرضیه اصلی و تم اصلی بازی را خلاصه کنید. درباره آنچه که بازیکنان در تلاش برای دستیابی به آن هستند، خاص باشید. توضیحات شما باید چیزی شبیه این باشد" Shop til you drop (خرید کنید تا از پا بیفتین)" این بردگیم یک بازی چهار نفره است که در آن بازیکنان در مرکز خرید به جستجوی بهترین معامله می روند. بازیکنی که کمترین مبلغ را در کارت اعتباری خود دارد در پایان بازی برنده است.

همچنین اگر شما قصد فروش ایده خود را به یک شرکت بازی‌سازی داشته باشید، این توضیحات به عنوان معیار سنجش کار شما خواهد بود.

 

 

۴. یک سبک بازی را انتخاب کنید.

تعدادی ایده به منظور تعیین اینکه کدام مکانیزم اساسی برای بازی شما به بهترین شکل ممکن کار خواهند کرد را بکار ببرید، به عنوان مثال اینکه چند مهره برای بازی کردن لازم است و هر کدام از آنها چه کاری انجام خواهند داد. ممکن است بخواهید کارت هایی را برای اضافه کردن یک عنصر استراتژی در بازی جای دهید، یا بازیکنان را ترغیب کنید تا امتیاز خود را بالا ببرند یا سرنخ هایی را روی یک کاغذ جداگانه بنویسند. تلاش کنید سبک خود را به سبکی که از نظر منطقی برای تمی که انتخاب کرده‌اید مناسب است، محدود کنید.

ترکیب عناصر مختلف می تواند به پیچیده‌تر کردن بازی کمک کند. به عنوان مثال، بازیکنان می‌توانند تاس بیاندازند تا ببینند چه تعداد فضا برای جابجایی مهره خود دارند، سپس یک کارت مطابق با رنگ فضای بکشند تا جهت حرکت برای مسیر بعدی خود را دریافت کنند.

در این مرحله تلاش کنید تا پیچیدگی بازی رومیزی خود را مناسب با محدوده سنی بازیکنان مورد نظر خود تنظیم کنید. محدوده سنی که برای بازیکنان خود در نظر می‌گیرید در تمامی مراحل بالا حائز اهمیت است و در اهداف، تم و مکانیزم‌های بازی کاملاً تاثیرگذار خواهد بود.

 

منبع:

https://www.wikihow.com/Design-a-Board-Game


نظر شما :