معرفی شرکت بازی‌سازی هاسبرو

۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۴ کد : ۱۱۴۱ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
شرکت‌های موفق سازنده اسباب‌بازی فقط به ساختن اسباب‌بازی اکتفا نمی‌کنند. آنها به ساختن فرهنگ در جامعه می پردازند.
معرفی شرکت بازی‌سازی هاسبرو

مترجم: ساناز ابراهیمی

 

شرکت‌های موفق سازنده اسباب‌بازی فقط به ساختن اسباب‌بازی اکتفا نمی‌کنند. آنها به ساختن فرهنگ در جامعه می‌پردازند. شرکت Hasbro که دومین شرکت بزرگ سازنده اسباب‌بازی در جهان می‌باشد در زمینه فرهنگ سازی با استفاده از بازی‌های خلاقانه از پیشینه بسیار خوبی برخوردار است.

از قهرمانان فانتزی امریکایی گرفته تا یک سیب‌زمینی پلاستیکی (اسباب‌بازی معروف آقای کله سیب‌زمینی) و یا حتی خودروهایی که به روبات تبدیل می‌شوند و همینطور بزرگترین پرنده اسباب‌بازی دنیا، اسباب‌بازی‌های شرکت هاسبرو هستند که در بین تمامی امریکایی‌ها و بسیاری از مردم جهان شناخته شده هستند. آقای کله سیب‌زمینی، جی‌آی‌جو و تبدیل شوندگان از جمله معروف‌ترین محصولات این شرکت می‌باشند. این شرکت همچنین با در اختیار گرفتن مالکیت شرکت‌های Milton Bradly (سازنده بازی‌های Scrabble و Parcheesi ) و Parker Brothers (سازنده بازی مونوپولی) به یکی از قدرت‌های عرصه بازی‌های فکری و پازل بدل شده است. اواخر دهه نود میلادی شرکت هاسبرو به جمع آوری و خرید برندهای معروف حوزه اسباب‌بازی ادامه داد.

 

تاریخچه شرکت هاسبرو

زمان پایه‌گذاری این شرکت به تاریخ ۱۹۲۳ در شهر رودآیلند ایالات متحده آمریکا باز می‌گردد. زمانی که سه جوان مهاجر لهستانی به نام‌های هنری، هیلال و هرمان هسنفیلد سعی در بنا نهادن کسب‌وکار خود داشتند. این سه برادر در ابتدا به فروش باقیمانده‌های پارچه از کارخانه‌های نساجی مشغول بودند. در اواسط دهه ۲۰ میلادی آن‌ها از خرده پارچه‌ها جهت ساخت کلاه‌های لبه دار و کاور جعبه‌های مداد استفاده می‌کردند. پس از مدتی استفاده از کاور با اقبال عمومی روبرو شد. در این مقطع آن‌ها تصمیم گرفتند با به کارگیری ۸ نفر که همه از اعضای خانواده بودند، به تولید جعبه‌های مداد بپردازند. در سال ۱۹۲۶ شرکت تحت نام برادران هسنفیلد تأسیس شد. پس از کش و قوس‌های فراوان در بازار برای آن‌ها ایجاد شد، در سال ۱۹۵۳ هنری هسنفیلد تصمیم گرفت تا به صورت مستقیم نسبت به تولید مداد اقدام نماید.

 

تغییر تولید مداد به اسباب بازی از ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰

اواخر دهه ۳۰ میلادی شرکت برادران هسنفیلد اقدام به تولید اسباب‌بازی نمود. اولین محصولات آنها کیت لوازم پزشکی برای دانشجویان پزشکی و گل‌های مدل‌سازی بود. در جریان جنگ جهانی دوم، پسر کوچک هنری به پیشنهاد یکی از مشتریان خود نسبت به تولید کیت‌های اسباب‌بازی جنگی که شامل چراغ قوه و ماسک‌های پلاستیکی بود، اقدام نمود. در سال ۱۹۴۲ با کاهش تقاضا برای لوازم التحریر در ایالات متحده، شرکت هسنفیلد با وجود این‌که به کسب‌وکار خود در زمینه تولید مداد ادامه داد، ولی عملاً به تولید کننده اسباب بازی تبدیل شد و به عنوان یک برند اسباب‌بازی شناخته شد.

در سال ۱۹۵۲ این شرکت، اسباب‌بازی کلاسیک خود را با نام آقای کله سیب‌زمینی معرفی کرد. این اولین اسباب‌بازی در تاریخ آمریکا بود که تبلیغ آن در تلویزیون نمایش داده شد. در سال ۱۹۵۴ هسنفیلد به یکی از شرکت‌های دارای مجوز جهت تولید شخصیت‌های دیزنی بدل شد. در سال ۱۹۶۰ بازدهی شرکت هسنفیلد مرز ۱۲ میلیون دلار را رد کرد و این شرکت به یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی سازنده اسباب‌بازی در ایالات متحده آمریکا بدل شد.

در ساختار سازمانی شرکت هاسبرو دو گروه اصلی وجود دارد که تولیدات این شرکت از درون این دو ساختار و ارتباط تنگاتنگی که دارند به وجود می‌آید. تیم تولید اسباب‌بازی و تیم طراحان بازی این دو گروه نامیده می‌شوند.

 

گروه اسباب‌بازی شامل برندهای Playskool, Playskool Baby, Hasbro, Kid Dimension و Kenner Division می‌باشد. گروه طراحی بازی از برندهای Milton Bradly و Parker Brothers تشکیل شده است. در خط تولید Milton Bradly بیش از ۲۰۰ بازی و پازل برای کودکان و بزرگسالان تولید می‌شود. از جمله معروف‌ترین محصولات این برند می‌توان به Scrabble, Battleship, Chutes and Ladders, Operation و Twister اشاره کرد. در خط تولید Parker Brothers نیز می‌توان به بازی‌های نام آشنای Trivial Pursuit, Monopoly, Clue, Risk و Sorry اشاره کرد.

در سال ۱۹۹۷ مجموع فروش جهانی شرکت هاسبرو به رقمی بالغ بر ۱۲/۳ میلیارد دلار رسید. ۳۷ درصد از این مبلغ حاصل فروش دو خرده فروش بود. برند Toys 'R' Us معادل ۲۲ درصد و برند والمارت برابر با ۱۵ درصد این میزان فروش را از آن خود کردند. همچنین در سال ۱۹۹۷ شرکت مبلغی نزدیک به چهارصد هزار دلار (۳۸۶۹۱۲) بابت برنامه‌های حمایت از مشتریان و توسعه محصولات خود کرد و حدود همین مبلغ (۴۱۱۵۷۴ دلار) بابت تبلیغات هزینه کرده است. مبالغی که از قراردادها و مجوزهای جاری شرکت هاسبرو بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ به دست آمد حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

به طور خلاصه می‌توان رویکرد شرکت هاسبرو، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اسباب‌بازی و بازی‌های فکری در جهان را در جملات زیر خلاصه کرد.

تمرکز اصلی شرکت بر روی ساختن یک کسب‌وکار منسجم جهانی می‌باشد که بتواند جایگاه خود را به عنوان یکی از مهمترین عناصر پرکننده اوقات فراغت کودکان و خانواده‌ها به‌دست آورد. شرکت هاسبرو به خوبی این توان را دارد تا با استفاده از برندهای کلاسیک جهانی، منطقه‌ای و محلی سبد محصولات خود را آماده سازد و آن را به مشتریان خود عرشه کند. مشتریانی که طیف وسیعی از سلایق را دربرمی‌گیرد. نیل به این هدف با استفاده از بازاریابی جهانی و گسترش محصولات مطابق با سلیقه نسل‌های مختلف امکان‌پذیر خواهد بود. مسیری که تا به امروز شرکت هاسبرو طی کرده است.

 

منبع

https://en.wikipedia.org/wiki/Hasbro

 

 

 

کلید واژه ها: بازی‌سازی


نظر شما :