قسمت چهارم تاریخچه بازی‌های رومیزی

۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۰ کد : ۱۱۵۲ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
چی؟ شما تا به حال از بازی The Landlord چیزی نشنیده‌اید؟ این بازی توسط لیزی مگی، یکی از اولین طراحان بازی‌های رومیزی در ایالات متحده آمریکا ساخته شده است. صفحه بازی متشکل شده بود از یک مسیر مربع شکل
قسمت چهارم تاریخچه بازی‌های رومیزی

نویسنده: پیتر عطیا (Peter Attia)

مترجمین: راضیه اخباری، فاطمه اخباری و ریحانه جارچی‌زاده

 

بازی the Landlord

چی؟ شما تا به حال از بازی the Landlord چیزی نشنیده‌اید؟ این بازی توسط لیزی مگی، یکی از اولین طراحان بازی‌های رومیزی در ایالات متحده آمریکا ساخته شده است. صفحه بازی متشکل شده بود از یک مسیر مربع شکل و تعدادی آلمان و خواص که در خارج از صفحه قرار داشتند که بازیکنان می‌توانستند آن‌ها را خرید و فروش کنند. صفحه بازی دارای چهار خط راه‌آهن، دو محل سرویس، زندان و محلی در گوشه که " Labor Upon Mother Earth Produces Wages نامیده می‌شد، بود که بازیکنان با هربار گذشتن از آن ۱۰۰ دلار به دست می‌آوردند. به نظر می‌رسد نحوه بازی آشنا باشد؟

 

مگی در سال ۱۹۰۴ بازی the Landlord را تولید کرد و آن را به ثبت رساند و این بازی را به عنوان نمایشی عملی برای خرید و فروش و مالکیت بر اجناس با تمام پیامدها و نتایج آن طراحی کرد. او این بازی را براساس اصول اقتصادی جورجیسم " Georgism"، سیستمی که توسط هنری جورج پیشنهاد شده بود و با هدف نشان دادن چگونگی درامدزایی مالکان و متاجران شکل گرفت.

مگی می‌دانست درک این مسئله برای برخی از افراد می‌تواند دشوار باشد که با سیستم جورج ارتباط برقرار کنند و چه روندی این سیستم پیش می‌گیرد. او فکر می‌کرد، اگر ایده‌های جورج در قالب مشخص یک بازی قرار بگیرند، ممکن است نمایش آن راحت‌تر باشد. مگی هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که هنگام بازی توسط کودکان، نگرش ناعادلانه بودن سیستم برای آن‌ها آشکار می‌شود و این موضوع به آگاهی بخشی آن‌ها در هنگام بزرگسالی کمک می‌کند.

در سال ۱۹۳۵ مگی حق ثبت اختراع خود را برای بازی the Landlord به برادران پارکر به مبلغ ۵۰۰ دلار فروخت و حق انحصاری تولید این بازی را به آن‌ها داد. این بازی که برادران پارکر را با موفقیت گسترده‌ای روبه‌رو ساخت، در ابتدا توسط آن‌ها رد شده بود.

اسکار بازی‌های رومیزی (۱۹۷۸)

Spiel Des Jahres عنوانی آلمانی است که به سادگی به «بازی سال» ترجمه می‌شود . این جایزه به عنوان معتبرترین جایزه برای بازی‌های صفحه‌ای و کارتی در نظر گرفته می‌شود و هر ساله توسط هیئت ژوری داوران آلمان اهدا می‌شود.

Spiel Des Jahres هدف مشخص و متعالی در جهت طراحی بازی و ترویج بازی‌های باکیفیت در بازار آلمان را دارد. تصور می‌شود که وجود و محبوبیت این جایزه یکی از محرک‌های اصلی کیفیت بازی‌های ساخته شده در آلمان است.

کاندید شدن Spiel Des Jahres می‌تواند فروش معمولی یک بازی را از ۵۰۰ - ۳۰۰۰ نسخه به حدود ۱۰۰۰۰ نسخه افزایش دهد و برنده معمولاً انتظار فروش ۳۰۰،۰۰۰ تا ۵۰۰،۰۰۰ نسخه را دارد. معیارهایی که در آن بازی‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند عبارتند از:

مفهوم بازی، اصالت، بازی پذیری و گیم‌پلی آن، ارزش ساختاری و قوانین موجود در بازی، مکانیزم‌های بازی، صفحه‌بندی، درک پذیری، جعبه، صفحه بازی، قواعد طراحی، کارکرد، طرز کار

https://brewminate.com/wp-content/uploads/2016/05/Game24.jpg

فهرست برندگان بازی Spiel Des Jahres ( برای دیدن تصویر بزرگ‌تر کلیلک کنید.)

 

Spield Des Jahres مسؤولیت محبوبیت و رشد بازی‌های Settlers of Catan , Dominion , Hanabi و Dixit را دارد. همچنین به عنوان یکی از محرک‌های اصلی محبوب شدن ژانر بازی‌های یورو ( Euro Games) شناخته می‌شود.

بازی‌های یورو دسته‌ای از بازی‌های رومیزی هستند که به طور کلی شانس، تعامل بازیکن به طور غیر مستقیم را در بر دارند و بر روی اقتصاد و استراتژی تمرکز دارند.

 

تأثیر Catan در آمریکا (۱۹۹۵)

Settlers of Catan یکی از اولین بازی‌های یورو بود که در خارج از اروپا محبوبیت پیدا کرد. بیش از ۲۴ میلیون بازی در سری Catan به فروش رفته‌است و این بازی به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده‌است.

 

در Catan ، بازیکنان برای تأسیس و ساخت موفق‌ترین کلونی در یک جزیره تخیلی به نام"clever"

رقابت می‌کنند، (هوشارانه است. ها؟). صفحه‌ی بازی، معرف جزیره است که از کاشی‌های شش ضلعی از انواع مختلف زمین تشکیل شده‌است.

در هر نوبت بازی، بازیکنان تاس می‌اندازند (به عبارت دیگر) تا ببینند آیا زمینی که اشغال می‌کنند، منابعی که برای ساختن جاده‌ها، شهرها و شهرک‌ها از آن‌ها استفاده می‌شوند، تولید می‌کند یا خیر.

بازیکنان با ساخت شهرک‌ها و به دست آوردن کارت‌ها، امتیازاتی را کسب می‌کنند که منجر به پیروزی آنان می‌شود. برخلاف اکثر بازی‌های رومیزی، Catan بازیکنان را به رفتن به خارج از محدوده قوانین سخت اغوا می‌کند. به آن‌ها اجازه می‌دهد که تا هنگامی که منابع تجاری و پول با یکدیگر داد و ستد می‌کنند به توافق برسند.

 

محبوبیت Catan در آمریکا دو برابر شده و عنوان «بازی رومیزی زمان ما» توسط واشنگتن‌پست به آن داده شده است. این بازی هم‌چنین در فیلم مستند ۲۰۱۲ آمریکایی با عنوان" Going Cardboard"، که جزئیات بازی را در جوامع بازی آمریکایی وارد می‌کند، به نمایش درآمد.

این بازی توسط Klaus Teube ساخته شد که او به عنوان یک تکنسین دندان‌پزشکی در خارج از شهر

صنعتی Darmstadt ، آلمان در دهه ۸۰ میلادی، کار می‌کر د. Teuber در حال طراحی بازی‌های استادانه رومیزی در زیرزمین خانه خود در زمان خود بود. وی اظهار داشت که از این کار به عنوان یک فعالیت برای فرار از کار استفاده کرده‌است.

اکنون Teuber 62ساله هنوز هم به خاطر محبوبیت آفرینش خود تا حدودی متعج و شگفت‌زده است. او هرگز پیش‌بینی نمی‌کرد که این کار تا این اندازه موفقیت‌آمیز باشد.

تقریباً تمام طراحان بازی‌های تخته‌ای، حتی موفق‌ترین آن‌ها، تمام‌وقت در حرفه‌های دیگری کار می‌کنند؛ Teuber یکی از معدود کسانی است که از بازی‌ها امرار معاش می‌کند.

وقتی او در قراردادهای اصلی بازی ظاهر می‌شود، مثل یک ستاره راک مورد استقبال قرار می‌گیرد.

برای بسیاری از گیمرها، که من را هم شامل می‌شود، Catan دروازه‌ای به دنیای بازی‌های یورو بود. قبل Catan صحبت در مورد بازی‌های رومیزی، معمولاً به این معنی بود که شما به عناوین بازی‌هایی چون Sorry, Monopoly, Trivial Pursuit, and Battleship - بازی‌هایی اشاره می‌کنید که هرگز کسی را به هیجان نیاورده است.

Settlers of Catan یک کاتالیست اولیه برای محبوبیت ناگهانی بازی‌های رومیزی در ایالات‌متحده آمریکا بود. این مردم را تشنه به انجام بازی‌های بیش تر می‌کرد که در آن زمان مجموعه قوانین و ساختار بسیار متفاوتی داشتند.

 

منبع

https://brewminate.com/the-full-history-of-board-games/ 


نظر شما :