عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه

تجارت آب مجازی یکی از علل مهم کاهش سطح آب دریاچه ارومیه است

نشست نقش مدیریت استراتژیک و تاثیر آن بر دریاچه ارومیه از سلسله نشست های علمی ترویجی محیط زیست و سلامت روز یکشنبه ۲۲ تیر ماه ساعت ۲۱:۳۰ با حضور هیراد عبقری عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه برگزارشد.
تجارت آب مجازی یکی از علل مهم کاهش سطح آب دریاچه ارومیه است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی نشست نقش مدیریت استراتژیک و تاثیر آن بر دریاچه ارومیه از سلسله نشست های علمی ترویجی محیط زیست و سلامت روز یکشنبه ۲۲ تیر ماه ساعت ۲۱:۳۰ با حضور دکتر هیراد عبقری (عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه) برگزار شد.

عبقری ابتدا به معرفی ویژگیها و تاریخچه دریاچه ارومیه پرداخت و بیان کرد دریاچه ارومیه با طول ۱۴۶ کیلومتر و عرض ۵۸ کیلومتر از سال ۱۳۴۶ به عنوان پارک ملی تعیین شده است و به لحاظ اکوسیستمی زیستگاه پرندگان مهاجر و زمستان گذران است علاوه بر آن یک بیوسیستم بسیار ارزشمند به شمار میرود. وی در ادامه افزود تجارت آب مجازی یکی از عللی است که سبب کاهش سطح آب دریاچه شده است. بخش عمده ای از حق آبه محیط زیستی دریاچه در قالب کشاورزی و باغداری صرف تولید محصولات پرمصرف آب شده و این محصولات صادر شده اند، طی دهه های اخیر مساحت اراضی باغات و تولید محصولات چندین برابر شده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه همچنین افزود تغییرات ۵۰ سال اخیر دریاچه نشان میدهد سال ۹۴ بدترین نقطه تاریخی بوده و مساحت آن به کمتر از ۱۰ درصد مساحت اولیه خود و حجم آب آن کمتر از ۵/‏۱ درصد میشود.
عبقری در ادامه به معرفی پروژه ها و زیر پروژه های احیای دریاچه ارومیه پرداخت. یکی از طرح های مهم و کلیدی در این راستا، طرح کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی بوده است. کاهش مصرف آب شبکه کشاورزی پایین دست سد مهاباد از ۱۳۷ میلیون مترمکعب تخصیصی در سالهای اول به ۹۵ میلیون مترمکعب، ترمیم سردهنه ها، تبدیل اراضی به اراضی مدرن و آبیاری هوشمند از جمله اقداماتی است که برای کاهش ۱۰ درصدی سالانه برنامه ریزی شده است.


عبقری همچنین بیان نمود هدف گذاری ستاد احیا دریاچه ارومیه سد تراز اکولوژیک آن بوده است؛ چهارده میلیارد و هفتصد میلیون مترمکعب آب برای ای تراز در نظر گرفته شده است در واقع اگر به این تراز برسیم دریاچه میتواند حفظ شود و در طول زمان با ادامه پیا کردن پروژه ها دریاچه احیا میشود.


وی همچنین به نقش کلیدی و موثر مردم تاکید کرد و بیان نمود مردم با کاهش مصرف و استفاده از روشهای صحیح آبیاری میتوانند به احیا این دریاچه کمک شایانی بکنند. در انتها نیز پرسش و پاسخی در خصوص عوامل تاثیر گذار بر دریاچه، استراتژی های مدیریت دریاچه، موانع موجود، دوره های ترسالی و خشکسالی و تاثیر آن بر دریاچه صورت گرفت.

کلید واژه ها: دریاچه ارومیه


نظر شما :