ترویج و گسترش فرهنگ و حرکت‌های جهادی برای آبادانی ایران اسلامی

۰۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۴ کد : ۱۳۸۹ اسلایدر مهرباران
امروز در محل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، تفاهم نامه همکاری سازمان دانشجویان این نهاد و سازمان بسیج دانشجویی با محوریت توسعه حرکت ها و گروه های جهادی به امضا رسید.
ترویج و گسترش فرهنگ و حرکت‌های جهادی برای آبادانی ایران اسلامی

مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در آستانه چهل‌سالگی جهاد تلاش می‌کنیم فرهنگ جهادی به جامعه یادآوری شود، گفت: جهاددانشگاهی همواره دغدغه‌های جدی در حوزۀ ترویج گفتمان و حرکت جهادی در بین دانشجویان داشته است.
وی افزود: جهاددانشگاهی در سال‌هایی که کمتر به این موضوع توجه می‌شد، تلاش کرد حرکتی را آغاز و این نگاه را در جامعه دانشگاهی ترویج نماید.
وی تصریح کرد: بسیج دانشجویی نیز این موضوع را با قوت پیش برده و گفتمان‌سازی و نهادسازی را در این خصوص انجام داده است.
عباسی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در گفتگوهای مختلف با اعضای جهاددانشگاهی و جمع‌های دانشجویی و تاکید بر توسعه اردوهای جهادی بین دانشجویان اذعان داشت: با عنایت به نگاه مثبت جامعۀ دانشگاهی به حرکت‌های جهادی، لازم است مجموعه‌هایی که در حوزه فرهنگی، اجتماعی جوانان و دانشجویان فعالیت می‌کنند، با هم‌افزایی بیشتر در این حوزه قدم بردارند.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به‌عنوان مجموعه‌ای جوان، همواره به‌دنبال توانمندسازی دانشجویان در عرصۀ ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی آنها بوده است گفت: برپایی اردوهای جهادی از موفق‌ترین سازوکارهای جلب مشارکت دانشجویان در عرصه محرومیت‌زدایی و آبادانی کشور است.
عباسی افزود: این تفاهم‌نامه آغاز خوبی برای همکاری و هم‌افزایی دو مجموعه برمبنای مسئولیت‌های مشترک و با اهتمام جدی نسبت به محقق کردن آنها است.
وی افزود: امیدواریم این تفاهم‌نامه سرآغازی برای تعمیق هرچه بیشتر گفتمان جهادی در بین دانشجویان و جوانان باشد و شاهد خیزش دانشجویان در اردوی جهادی در راستای آبادانی و توسعه کشور باشیم.
سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تأکید کرد: تلاش مجموعه جهاددانشگاهی و سازمان دانشجویان به عنوان شبکه فراگیر دانشجویی جهاددانشگاهی در سراسر کشور بر این است که فرهنگ و الگوی جهادی را به یک گفتمان همگانی تبدیل کنیم.
عباسی در پایان تاکید کرد: سامانه ویژه ثبت‌نام دانشجویان داوطلب علاقه‌مند به شرکت در اردوی جهادی و حوادث غیرمترقبه نیز هفته آینده توسط سازمان دانشجویان رونمایی خواهد شد.
صادق میرزاده مفرد، معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸۰۰ گروه جهادی در دانشگاه‌های مختلف فعال هستند، گفت: اردوها و حرکت جهادی امروز به بلوغ خوبی رسیده است و شاید کمتر دانشگاهی داشته باشیم که گروه جهادی نداشته باشد.
وی تصریح کرد: آنچه امروز در جامعه به عنوان گروه و فعالیت‌های جهادی شناخته می‌شود، میوه و شجره جهاد سازندگی است که در ابتدای انقلاب شکل گرفت. امروزه، در فضای جهادی این موضوع برند شده است که موضوعات و مشکلات کشور صرفاً به دست حاکمیت حل نمی‌شود، بلکه نیاز به اتحاد مردمی دارد که بهترین شکل آن، گروه‌های جهادی است.
وی افزود: در برهه‌ای نیز کار جهادی به‌عنوان ویترین امور فرهنگی بوده است، ولی در چند سال اخیر، توانسته به عنوان کار فرهنگی مؤثر در بین مردم بروز کند و به عنوان راهگشا و بازوی توانمند در کنار بقیه ارگان‌ها دیده شود.
وی با اشاره به شهدایی مثل "شهید حججی" و "شهید بلباسی" اظهار داشت: در در دو دهه اخیر ۳۹ شهید در اردوهای جهادی تقدیم جامعه شده است.
معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه مطالبه عمومی‌شدن کار جهادی، مطالبه رهبری بوده است، گفت: امروز امیدواریم با این تفاهم‌نامه مخاطب بیشتر و در قالب متنوع‌تری در فعالیت‌های جهادی در کنار خودمان داشته باشیم و بتوانیم به شیوه‌های مختلف افراد بیشتری را در دانشگاه درگیر کار جهادی کنیم.
مفرد تأکید کرد: این تفاهم‌نامه صرفاً منجر به کار جهادی به معنای اردوهای عملیاتی نخواهد شد، بلکه با توجه به ظرفیت جهاددانشگاهی، فعالیت‌های پژوهشی و علمی نیز در قالب اردوهای جهادی قابل انجام است.
جلسه امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان دانشجویان جهاد‌دانشگاهی و بسیج سازندگی با موضوع برگزاری اردوهای جهادی، با حضور صادق مفرد معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی کشور، عادل تقوی مدیرکل اداره راهبری امور فرهنگی جهاد‌دانشگاهی و مهدی عباسی سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد.

در ادامه نیز، عادل تقوی، مدیر کل اداره راهبری امور فرهنگی جهاد‌دانشگاهی بیان کرد: امروز دو نهاد با هدف‌های مشترک در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند تا بتوانند با کمک همدیگر، ظرفیت‌های جهادی را افزایش دهند.
وی با تاکید بر اینکه حوزه‌های جهادی بیشتر از اینکه در مناطق محروم برکت ایجاد کنند، موجب تحقق هدف فرهنگ توانمندسازی دانشجویان شده است اذعان داشت: تنها مهارت‌های ظاهری نباید مد نظر قرار گیرد، بلکه مهارت‌های معنوی نیز باید در اولویت باشد و دانشجویان بتوانند در دوران دانشجویی در فضای دانشگاه جنبه‌های روحی و معنوی خود را نیز تقویت کنند.

 

در بخشی از این تفاهم‌نامه آمده است:
به منظور توسعه خدمت‌رسانی و اشاعه و تعمیق فرهنگ و حرکت‌های جهادی و همچنین گسترش فعالیت‌های محرومیت‌زدایی و آبادانی ایران اسلامی مورد تأکید حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، این تفاهم‌نامه بین سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و معاونت عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی منعقد می‌شود. با امضای این تفاهم‌نامه طرفین حد اعلای تلاش خویش را در موضوع این تفاهم‌نامه مبذول داشته و از هیچ کوششی در این جهت دریغ نخواهند نمود.

کلید واژه ها: تفاهم نامه مهرباران


نظر شما :