تعیین شورای مرکزی منطقه ۲ با حضور نمایندگان تشکل های دانشجویی حامی محیط زیست منطقه

۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۴۲۹ باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست
مجمع منطقه ۲ باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی با حضور نمایندگان تشکل های دانشجویی حامی محیط زیست استان های تهران، البرز، مرکزی، قم و قزوین روز شنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ برگزار شد.
تعیین شورای مرکزی منطقه ۲ با حضور نمایندگان تشکل های دانشجویی حامی محیط زیست منطقه

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهادانشگاهی؛ ژیلا مهدی آقایی مدیر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست گفت: دولت‌ها از نظر نیروی انسانی، شرایط مالی و… توانمندی کافی را نداشته و نمی‌توانند بدون ایجاد ظرفیت اجتماعی لازم تمام چالش‌ها و مشکلات محیط زیستی که با آن روبه رو هستند را حل کنند. محیط زیست نیز به عنوان یک مسئولیت اجتماعی هم در بین جوامع و هم در بین دانشجویان باید مورد توجه قرار گرفته و شهروندان و دانشجویان نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه تا مشارکت آحاد مردم نباشد محیط زیست حفظ نخواهد شد گفت: اقدام راهبردی برای ایجاد توسعه پایدار در این زمینه توسعه آموزش و نگرش عمومی به حوزه محیط زیست است. وی تصریح کرد: دانشجویان می‌توانند با استفاده از ابزارهای روز آموزشی کمک خوبی برای گسترش سواد محیطی زیستی در جامعه باشند.

وی برگزاری مداوم آموزش‌های محیط زیستی را یکی از وظایف دفترمشارکت های مردمی دانست و گفت: ما همواره پذیرای ایده‌ها و برنامه‌های دانشجویی هستیم. همچنین از شبکه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی خواستند در خصوص پیگیری اضافه شدن واحد درسی حفاظت از محیط زیست در چارت درسی همه رشته‌های دانشگاهی حمایت‌های لازم را از سازمان محیط زیست داشته و مطالبه گری خود را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص پرداختند به این مسئله داشته باشند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در ادامه شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه بارگزاری های در ۴۰ سال گذشته در تهران شکل گرفته مشکلات محیط زیستی بسیاری را به وجود آورده است گفت: با شهری مواجه هستیم که علت العلل مشکلات زیست محیطی آن بارگذاری زیاد در شهر بوده است.
وی با تاکید براینکه به دلیل نبود یک مدیریت یکپارچه شهری نمی‌توانیم برای همه مشکلات موجود برنامه ریزی کنیم افزود: در اداره کل محیط زیست شهرداری در چند محور اصلی از جمله پایش آلاینده وکنترل آلاینده، تنوع زیستی جانوری و گیاهی، باز چرخانی منابع آب، مصرف بهینه انرژی در داخل مجموعه شهرداری و توسعه انرژی‌های پاک فعالیت می‌کند.
انصاری با بیان اهمیت آموزش در حوزه محیط زیست گفت: در حال حاضر در ۴۵۳ محله شهر تهران آموزش‌های محیط زیستی را با استفاده از سمن‌ها و کانون‌ها انجام دهیم.
وی با اشاره به ظرفیت‌های خیلی خوب پیش بینی شده برای توسعه مشاغل سبز، کارآفرینی سبز و فارغ التحصیلان محیط زیست در قانون هوای پاک ابلاغی سال ۹۶ گفت: با توجه به مشکلات زیست محیطی کشور باید به سمتی حرکت کنیم که کسب و کار سبز رونق بگیرد تا مشکلات کمرنگ‌تر شود.
این مقام مسئول ابرازامیدواری کرد: با با ایجاد بسترها لازمبرای تعامل دوسویه بتوانیم از ظرفیت‌های موجود جهت دریافت ایده‌های دانشجویی بیشترین بهره را ببریم.


محمد الموتی دبیر شبکه سازمان‌های غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشوردر ادامه این نشست یکی از مشکلات حوزه ترویج مسائل محیط زیستی را عدم صحبت به زبان مردم دانست و گفت: برای انتقال آموزه‌های محیط زیستی به عموم جامعه باید زبان مردمی پیدا کنند و تا این اتفاق پیش نیاید جذابیتی ندارد.

وی افزود: برای تحقق این مهم نیاز به سمن‌ها و گروه‌هایی داریم که درون مردم وجود دارند و فعالیت و مشارکت با مردم را در جاهای مختلف دارند.
وی با بیان اینکه در تمام دنیا بیشترین ارتباط با جوامع محلی را سمن‌های محیط زیستی دارند تصریح کرد: این بخش از زبان آموزشی در کشور ما مغفول مانده است.
الموتی اذعان داشت: در دنیا دانشجویان نیروی محرک سازمان‌های غیردولتی حوزه محیط زیست که بخشی از دانش آموخته شده در دانشگاه‌ها را وارد فعالیت اجتماعی و آمیخته با کنشگری داوطلبانه اجتماعی می‌کنند.
وی ضمن اشار به اینکه سازمان غیردولتی بخشی از مفهوم آموزش و ترویج را در قالب دو عبارت آگاه سازی و حساس سازی تعریف می‌کند اذعان داشت: آگاه سازی و حساس سازی است که باعث مطالبه گری مردم در موضوعات محیط زیستی می‌شود.
دبیر شبکه سازمان‌های غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: دبیران شبکه‌های استانی ما آمادگی دارند با اعضای باشگاه دانشجویان در مناطق محتلف دیدار و گفتگو داشته باشند تا در راستای توسعه آموزش و مشارکت همگانی گام برداریم تا بتوانیم به سمت مشارکت بیشتر پیش برویم.
وی تاکید کرد: دو بخش تشکل‌های مردم نهاد و دانشجویی می‌توانند در کنارهم می‌توانند ثمر بخش باشند.

 

 

همچنین مهدی عباسی سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، دانشجویان مناطق مختلف باشگاه باید دغدغه شبکه سازی دانشجویی حوزه محیط زیست را جدی بگیرند و تا این شبکه شکل نگیرد نمی‌توانیم قدرتمند در این عرصه پیش برویم.
تا کنون از تمامی فعالیت‌های باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست حمایت‌های جدی صورت گرفته و بعد از این نیز به همین شکل خواهد بود.

در این نشست در خصوص ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش روی دانشجویان در جهت فعالیت در این حوزه، مورد بحث قرار گرفت.
نتایج انتخابات شورای مرکزی منطقه ۸ به شرح زیر می‌باشد:
بهنام رحمانی، انجمن علمی محیط زیست دانشگاه تهران؛ نرگس غفاری، انجمن علمی دانشجویی زیست شناسی دانشگاه شازند؛ ملیکا ابراهیمی سرخ آبادی، دبیر انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه الزهرا (س)؛ فاطمه قلی زاده، کانون محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی؛ محمد موسویان، انجمن علمی جغرافیا دانشگاه خوارزمی؛ رومینا قاسمی، کانون محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ونجمه نوذر پور، انجمن علمی زیست شناسی دریا دانشگاه تربیت مدرس

 


نظر شما :