قسمت دوم بازی باستانی تافل (Tafl)

۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۴ کد : ۱۴۸۵ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
اصطلاح tafl (در زبان قدیم اسکاندیناوی به معنای «جدول» یا «صفحه») نام اصلی نروژی بازی است. Hnefatafl که احتمالاً با عنوان “n̥ɛvatavl” نوشته می‌شد،در پایان عصر وایکینگ‌ها، اصطلاح موردنظر برای بازی در اسکاندیناوی شد تا این بازی را از شطرنج ( Skáktafl ) و جدول ( Kvatrutafl ) متمایز کند.
قسمت دوم بازی باستانی تافل (Tafl)

مترجم: محمد علیزاده

 

مقالات مرتبط

بازی مانکالا

بازی باستانی Mehen

قسمت اول بازی باستانی لودوس (Ludus latrunculorum)

قسمت دوم بازی باستانی لودوس (Ludus latrunculorum)

قسمت اول بازی باستانی تافل (tafl)

 

ریشه یابی بازی باستانی تافل ( tafl )

اصطلاح tafl (در زبان قدیم اسکاندیناوی به معنای «جدول» یا «صفحه») نام اصلی نروژی بازی است. Hnefatafl که احتمالاً با عنوان “n̥ɛvatavl” نوشته می‌شد،در پایان عصر وایکینگ‌ها، اصطلاح موردنظر برای بازی در اسکاندیناوی شد تا این بازی را از شطرنج ( Skáktafl ) و جدول ( Kvatrutafl ) متمایز کند.

در دوران آنگلوساکسون‌ها ( Anglo-Saxons )، اصطلاح tæfl به بسیاری از بازی‌های تخته نیز اشاره داشت. مشخص نیست که آیا آنگلوساکسون‌ها نام خاصی برای این بازی داشتند یا این‌که به طور کلی از آن به عنوان روشی استفاده می‌کردند که در بین مردم با طبقه اجتماعی بالا، به کار می‌رفت.

 

 

چندین بازی ممکن است به دلیل درج کلمه تافل در نام آن‌ها یا سایر شباهت‌ها با بازی‌های تافل اشتباه گرفته شود. Halatafl نام قدیم اسکاندیناوی برای بازی “Fox and Geese” است، بازی که قدمت آن حداقل به قرن ۱۴ میلادی بازمی‌گردد و هنوز در اروپا شناخته شده و بازی می‌شود. Fidchell یا Fithcheall (ایرلندی مدرن Ficheall ) در ایرلند بازی می‌شد. معادل عبارت ولزی Gwyddbwyll و معادل Gwezboell در زبان برتون بود. همه اصطلاحات به معنای «چوب حساس» است. این بازی محبوب قرون وسطایی با نیروهای مساوی از هر طرف بازی می‌شد و بنابراین یک نوع تافل نبود، بلکه ممکن است تبار قرون وسطایی بازی رومی Latrunculi یا Ludus latrunculorum باشد.

 

 

حنفاتافل

یک واقعیت شناخته شده در مورد ویکینگ‌ها این است که آنها واقعاً بازی‌های تخته‌ای را دوست داشتند و بازی مورد علاقه آنها Hnefatafl بود.

حنفاتافل یک بازی استراتژی است، تا حدودی شبیه به شطرنج، اگرچه از آن مشتق نشده است. حنفاتافل شطرنج را پیش می‌برد و تا زمانی که شطرنج در قرون وسطا آن را کنار نگذاشت، بازی مهمی بین مردم بود.

حنفاتاقفل بازی موردعلاقه وایکینگ‌ها بود و بیشتر محبوبیت آن به دلیل گسترش ویکینگ ها در سرتاسر سرزمین‌هایی بود که به آنجا سفر کرده بودند. برخلاف اکثر بازی‌های استراتژیک، حنفاتافل دارای دو تیم با قدرت مهره‌های نابرابر است که اهداف متفاوتی دارند، یک تیم مهاجم و یک تیم مدافع. هدف مهاجم اسیر کردن پادشاه است، در حالی که هدف مدافعان این است که راهی پیدا کنند تا شاه را فراری دهند. تعداد مهره‌های بازیکنان مهاجم دو برابر مهره‌های مدافعین است، با این حال این مدافع است که واقعاً در استراتژی دست بالا را دارد.

 

 

اگرچه این بازی محبوب ترین بازی جهان در زمان خود بود، اما هیچ وقت قوانین و قاعده‌های آن به ثبت نرسیدند. برخی از قوانین توسط تابلوهای بازی مشخص شده که کشف شده‌اند، برخی از قوانین مربوط به اشعار و ترانه‌های وایکینگ‌ها است، و برخی از قوانین که توسط یک ناظر بیرونی بازی نوشته شده است که حتی نمی‌تواند راجع به بازی صحبت کند. با این حال، با جمع کردن بیت‌ها و تابلوهای مختلف از مکان‌های مختلف، می‌توان نسبت به نحوه بازی تا حدود زیادی مطمئن بود.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

‌‌‌‌‌‌‌

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Tafl_games

https://clevergames.wordpress.com/2009/11/05/board-games-history-the-viking-game-of-tafl/

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی باستانی


نظر شما :