آغاز مناظرات دانشجویی تعاون/ اقتصاد و اجتماع را نمی‌توان از هم جدا کرد

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۵۷۷ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
اولین مناظره از مرحله مقدماتی مسابقات مناظره دانشجویی تخصصی تعاون با گزاره «توجه و تاکید بر تاثیرات اجتماعی بخش تعاون موجب غفلت از جنبه‌های اقتصادی آن در ایران شده است» بین تیم سردار جنگل به عنوان موافق و تیم فکرت به عنوان مخالف برگزار شد.
آغاز مناظرات دانشجویی تعاون/ اقتصاد و اجتماع را نمی‌توان از هم جدا کرد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، پویا قلی پور مناظره کننده اول تیم سردار جنگل در موافقت با این گزاره اظهار کرد: ما معتقدیم کلیت دولت‌های رانتیر به دلیل وجود منابع مستقل مالی نیازی به اخذ مالیات و شیوه‌های دیگر کسب درآمد ندارند و همین موضوع یکی از مهم‌ترین علت‌هایی است که بخش تعاون را تحت تأثیر قرار داده و باعث شده سیاست گذارهای ما با این استدلال که هرگز کشور ما به کسب درآمد غیر نفتی نیاز ندارد جنبه‌های اجتماعی تعاون را در اولویت قرار بدهند.
میلاد طهرانی از تیم فکرت به عنوان مخالف گزاره با اشاره به اندیشه ریچارد تیلر که اقتصاد را مجموعه‌ای از تصمیات نهادهای عوامل اقتصادی شامل خانوارها، بنگاه‌ها و دولت می‌داند که که تصمیم گیری آنها اقتصاد را تأثیر قرار می‌دهد بیان کرد: اولین مخالفت ما با گزاره ازین باب است که اقتصاد و اجتماع را نمی‌توان از هم جدا کرد و رفتار اقتصادی کاملاً متأثر از الگوهای اجتماعی است.
وی ادامه داد: مقدمه گزاره دچار یک مبالغه و آهوران شده است در مشاهدات عینی توجه و تأکیدی بر تأثیرات اجتماعی بخش تعاون صورت نگرفته و در خواست ما از تیم محترم موافق این است که یک متغیر ناظر به تاکید بر تأثیرات اجتماعی ارائه نمایند.
در ادامه امیرحسین ابراهیمی نیز از گروه سردار جنگل در روشن کردن مواضع تیم خود گفت: اساساً انگیزه تأسیس شرکت‌های تعاونی در ایران پیش از انقلاب بعد از اصلاحات ارضی و همزمان تغییر ساختار اجتماعی ارباب_رعیتی در روستاها پر کردن خلاءهای اجتماعی و حاکمیتی موجود در جوامع روستایی و توجه و تاکید بر اثرات اجتماعی آن بوده است.
وی افزود: در قوانین بالادستی مربوط به موضوع تعاون در قبل و بعد از انقلاب نیز به جرئت می‌توان گفت که غلبه وجوه اجتماعی موضوع تعاون نسبت به وجوه اقتصادی آن به طور کامل مشهود است.
آرش شهلائی دیگر مناظره کننده تیم فکرت نیز در ادامه در تکمیل استدلال‌های گروه خود گفت: دقیقاً یکی از اهداف بخش تعاونی در ایران جلوگیری از انحصار دولتی است پس چگونه می‌توانیم بگوییم که تعاونی‌ها برای اداره کشور به وجود آمده‌اند؟ در حالی که تعاونی در اصل نوعی مالکیت است.
وی در مخالفت با دلایل گروه موافق مبنی بر کارکرد اجتماعی تعاونی‌ها گفت: در بند ۱ ماده ۱ قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به صراحت ایجاد و تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل به عنوان اهداف بخش تعاونی ذکر شده است.
قلی پور در ۴ دقیقه پایانی خود تصریح کرد: به عنوان موافق معتقدیم دولت‌های رانتیر از تعاون استفاده می‌کنند تا جنبه‌های اجتماعی و نقاط ضعف این دولت را بپوشانند
وی در پاسخ به اشاره گروه مخالف به بند ۱ ماده ۱ قانون بخش تعاونی گفت: حوزه اشتغال به شدت حوزه اجتماعی است و فقط جنبه درآمدی ندارد بلکه ماحصل آن رفع معضل اجتماعی به نام بیکاری است.
نتایج این مناظره که توسط سه نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها انجام می‌شود ۲۴ ساعت بعد اعلام خواهد شد.
داوری اولین مسابقه مناظرات تعاون توسط خسروقبادی عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی، محمد امیرپناهی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و پیمان باباخانلو از معاونت تعاون و رفاه اجتماعی انجام می‌شود.
با توجه به آغاز هفته تعاون، سازمان دانشجویان با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مسابقاتی را با هدف مشارکت بیشتر دانشجویان در امر تعاون در کشور برگزار می‌کند.

 


‌‌‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: مناظره دانشجویی


نظر شما :