عدم وجود سرمایه عامل افزایش بیکاری/ تعاونی ها نتوانسته اندمعضلات رسیدن به توسعه اقتصادی را برطرف کنند

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۶ کد : ۱۵۷۹ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
مناظره دوم از مرحله مقدماتی مسابقات مناظره دانشجویی تخصصی تعاون با گزاره «فراگیر شدن شرکت های تعاونی از آسیب پذیری کشور در مقابل تحریم ها می کاهد.» بین تیم البرز به عنوان موافق و تیم هدف به عنوان مخالف برگزار شد.
عدم وجود سرمایه عامل افزایش بیکاری/ تعاونی ها نتوانسته اندمعضلات رسیدن به توسعه اقتصادی را برطرف کنند

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، علی ارومیه‌ای مناظره کننده اول تیم البرز با اعلام موضع موافق نسبت به این گزاره گفت: عدم وجود سرمایه خارجی سبب تعطیل شدن برخی شرکتهای داخلی، کم شدن مشاغل و افزایش بیکاری می‌شود. تعاونی‌ها با ساختاری که دارند و یکی از اهدافشان که مهارت افزایی و آموزش به اعضا است و خود به خود باعث کاهش معضل بیکاری می‌شوند.
وی ادامه داد: تعاونی‌ها نیازی به سرمایه خارجی ندارند و با شناخت نیاز بومی و محلی نیاز تعاونی تشکیل و سرمایه از طریق مالکان وارد می‌شود و از طرفی فرار سرمایه نیز ندارد زیرا وابسته به خرد اعضاست و به همین دلیل در شرایط تحریم‌ها گزینه مطمئنی به نظر می‌رسد.
وی تصریح کرد: تحریم‌ها چرخه توزیع ثروت را نیز با اشکال مواجه می‌کنند و تعاونی‌ها با روش کارگر مالک مسئله توزیع ثروت را حل می‌کنند.
در ادامه یاسمن بیرانوند مناظره کننده تیم هدف و مخالف گزاره موضوع مناظره گفت: یکی از ایرادات اصلی به تعاونی‌ها این است که علاوه بر گسترش کمی که داشته‌اند نتوانسته‌اند معضلات و مشکلات زیادی را که در مسیر رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی و توازن عدالت اجتماعی بوده است را برطرف نمایند.
وی یادآور شد: طبق طرح‌های پنج ساله توسعه، سهم تعاونی‌ها ۲۵ درصد بوده در حالی که تنها دو سال به پایان طرح مانده و فقط ۸ درصد از آن محقق شده است. ۱۹۸ هزار تعاونی ثبت شده داریم ولی ۴۳ درصد آنها راکد هستند که بیانگر ضعف تعاونی‌ها می‌باشد.
وی در ادامه افزود: به عنوان ایرادی دیگر آیا تعاونی‌ها به عنوان یک واحد خرد اقتصادی می‌توانند افزایش یا کاهش مفهوم گسترده آسیب پذیری کشور که دارای ابعاد متفاوتی است را سبب شوند؟ آیا لزوماً فراگیر شدن و تعدد واحدهای تعاونی امری مثبت است؟ آیا می‌توانند توجیه کننده و علتی باشند برای جلوگیری از آسیب پذیری کشور؟؟
کامیارشریفی دیگر مناظره کننده تیم موافق بیان کرد: در حال حاضر در برهه‌ای از تاریخ قرار داریم که تعاونی‌ها قسمت پررنگ اقتصاد نیستند و اهمیت چندانی ندارند به این علت که کشورهای توسعه یافته جهان اشتیاقی به تعاونی‌ها ندارند و بیشتر فعالیت تعاونی‌ها در کشورهای در حال توسعه است.
وی ادامه داد: تعاونی‌ها چالشهای بسیاری دارند ما در حال حاضر در خصوص امکان تعاونی‌ها صحبت می‌کنیم اینکه آیا تعاونی‌ها می‌توانند کشور را نجات دهند یا خیر؟ در خصوص امکان هم آمارها نشان می‌دهد که راه دیگه ای وجود ندارد و تعاونی تنها راه ممکن برای حل مشکل اقتصاد در شرایط تحریم است.
فاطمه زارع نیز از تیم مخالف در جمع بندی مناظره تیم خود تاکید کرد: اگر تعاونی‌ها در راس کار نیستند پس نمی‌توانند نتیجه‌ای برای کشور به همراه داشته باشند و در خصوص گزینه جایگزین برای تعاونی‌ها در واقع مباحث مدیریت مسئله اصلی هستند.
داوران این مناظره دکتر فرشاد مومنی؛ عضوهیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر حمیدرضا بابایی؛ عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و دکتر علیقلی حیدری؛ رییس انجمن علمی تعاون کشور به گروه البرز ۲۵۰ امتیاز و به گروه هدف ۲۲۹ امتیاز اختصاص دادند.

کلید واژه ها: مناظره تعاون مناظره دانشجویی


نظر شما :