گسترش تاسیس تعاونی ها باید در کنار گسترش فرهنگ تعاونی ها اتفاق بیفتد/فرهنگسازی یکی از مهم ترین مسئله‌هایی است که در توسعه تعاونی با آن مواجه هستیم

۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۵۸۶ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
گزاره «در سیاستگذاری تعاونی ترویج فرهنگ تعاون بر گسترش تعاون باید مقدم دانست» با حضور اعضای دو تیم پویشگران نسل دوم و جدال احسن در سومین روز برگزاری مناظرات تخصصی حوزه تعاون مورد بحث قرار گرفت.
گسترش تاسیس تعاونی ها باید در کنار گسترش فرهنگ تعاونی ها اتفاق بیفتد/فرهنگسازی یکی از مهم ترین مسئله‌هایی است که در توسعه تعاونی با آن مواجه هستیم

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی, علی ابراهیمی از تیم موافق گزاره گفت: علی رغم اینکه تشکیل تعاونی مبنای صریح شرعی وقانونی دارد و ۱۹۴ تعاونی هم تا کنون به ثبت رسیده اما وقتی که دستاوردهای این بخش را می‌بینیم متأسفانه رضایت بخش نیست و طبق آمار حداکثر بین ۳ تا هشت درصد اقتصاد ایران رو تعاونی تشکیل داده است.
وی با تاکید بر اینکه بخش تعاون در ایران فلج متولد شده و غلط نیز بزرگ شده است افزود: چرا امری که لوازم قانونی‌اش مهیا است تشکل آن ایجاد شده است نظام اعتباری ملزم به ارائه خدمت شده در همه کشور ادارات کل برایش ایجاد شده صندوق حمایتی از آن ایجاد شده که خداوند به انجامش آیه دارد پیامبر بر اجرای آن حدیث دارد و همه کارگزاران در متن آن مدیحه سرایی می‌کنند ۳۰ سال از این رویکرد گذشته پس چرا خروجی و اهداف محقق نشده است.
وی با بیان اینکه ما ابزار لازم را دارا هستیم اما توان استفاده از این ابزار را نداریم تصریح کرد: در بخش کشاورزی ۲۳ هزار تعاونی داریم و علی رغم این پتانسیل بالا بیشترین ضرر اقتصادی را داریم و عدم کارآیی تعاونی در این بخش را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه فرهنگ کار تعاونی برای ما نهادینه نشده است، موضوع اصلی خود تعاونی ذبح شده و باعث شده است در مواردی مثل آسمان خراش‌های منطقه ۲۲ یا املاک نجومی شهرداری تهران این بخش مورد استفاده سودا گران قرار بگیرد.
امید هاشمی مناظره کننده مخالف گزاره گفت: باید ابتدا بررسی کنیم که در سیاست‌گذاری‌ها فرهنگ کار جمعی را باید ترویج دهیم یا باید سراغ تأسیس تعاونی برویم یا در گام سوم این دو را توأمان با هم پیش ببریم. فعالیت در تعاونی بحث تقویت کار جمعی را در پی دارد و در سطح کشور مدرسه‌ای نظام مندتر از تعاونی برای آموزش روحیه کار جمعی وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه با حل مشکلات تعاونی‌ها می‌توانیم از این مرکز آموزشی فرهنگ تعاون و همکاری استفاده کنیم خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم در موضوعات اجتماعی به صورت صفر تا صدی نگاه کنیم این دو درکنار هم باید اتفاق بیفتد و گسترش تأسیس تعاونی‌ها باید در کنار گسترش فرهنگ تعاونی‌ها اتفاق بیفتد.
کیومرث حکیمی در دفاع از گزاره گفت: در مورد سازمان‌ها مسئله یابی یک موضوع پر اهمیت است و ابتدا باید نیاز سنجی اتفاق بیفتد تا الان گسترش بی حساب و کتاب تعاونی‌ها نشان داده است که ما نیاز سنجی درستی نداشتیم و در نتیجه بازخورد مناسبی هم نسبت به این موضوع نگرفته‌ایم.
وی افزود: به گواه بسیاری از مسئولین، فرهنگسازی یکی از مهم‌ترین مسئله‌هایی است که در توسعه تعاونی با آن مواجه هستیم ولی متأسفانه اقدام مؤثری برای آن رخ نداده است.
حکیمی اظهار داشت: دولت‌ها در بحث تعاونی صرفاً به ارائه آمارهای کمی اتکا می‌کنند تا سطحی از رضایت را درجامعه ایجاد کنند و راه کاری عملی برای فرهنگ سازی ارائه نمی‌کنند.
عاطفه محمودیان مناظره کننده دیگر تیم جدال احسن با اشاره به اینکه کارشناسان این حوزه در ایران تاکید کرده‌اند یکی از مهمترین اهداف بخش تعاون بهبود فرهنگ کار جمعی است گفت: چنین نیست که ترویج فرهنگ تعاون بر گسترش تأسیس تعاونی‌ها تقدمی داشته باشد و الزام و بایدی در این امر نیست بلکه اتفاقاً فرهنگ کار جمعی از دل کار تعاونی ایجاد می‌شود.
حسین بشریه جامعه‌شناس و پژوهشگر علوم سیاسی که بیان می‌کند اساساً سیاست‌گذاری فرهنگی پدیده‌ای نیست که از بالا به پایین رخ بده بلکه بالعکس می‌باشد تصریح کرد: سیاست‌گذاری به مثابه مهندسی و فرهنگ زنده و درحال تغییر است پس مگر می‌شود فرهنگ را مهندسی و سیاست‌گذاری کرد؟
کیومرث حکیمی در جمع بندی صحبت‌های ارائه شده توسط تیم خود گفت: تعاونی رویکرد زیبا و در ساختار اقتصادی کشور ما بسیار می‌تواند مفید باشد.
وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی و آموزش از اصل مهم تعاونی در داخل کشور است و صرفاً با کثرت گرایی در این موضوع چیزی حل نخواهد شد.
عاطفه محمودیان نیز در آخرین زمان تعلق گرفته جهت دفاع از موضع تیم خود گفت: ما قطعاً کثرت گرایی را نفی می‌کنیم ولی باید توجه کنیم که تا نیازی شکل نگیرد فرهنگ بی معنی است زیرا فرهنگ‌ها نابود شدنی و تغییرپذیرند.
وی ادامه داد: با توجه به ادله ارائه شده و تقدمی که در گزاره مطرح شده که حتی اجازه همراهی و همعرضی عوامل مختلف را بر گسترش تعاونی‌ها نمی‌دهد نسبت به گزاره اعلامی مخالف هستیم.
لیلا فلاحتی عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی وزارت علوم، رضا عسگری مقدم عضوهیات علمی جهاد دانشگاهی و بهزاد سام دلیری مشاور معاون وزیر تعاون هیأت داوران این مناظره بودند.

کلید واژه ها: مناظره تعاون


نظر شما :