نتیجه انحصار سلب حق انتخاب از مشتری است/ توزیع بسته های معیشتی توسط دولت اشکالات فراوانی داشت

۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۵۹۲ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
مناظره ششم از مرحله مقدماتی مسابقات مناظره تخصصی حوزه تعاون امروز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه با گزاره «توزیع اقلام اساسی خوراکی باید به بخش تعاونی های مصرف واگذار شود» با حضور تیم سردار جنگل در موضع موافق و تیم فراز در موضع مخالف برگزار شد‌.
نتیجه انحصار سلب حق انتخاب از مشتری است/ توزیع بسته های معیشتی توسط دولت اشکالات فراوانی داشت

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در ابتدای این مناظرات پویا قلی پور به عناون موافق گزاره به توضیح کلیدواژه‌های موجود در این گزاره پرداخت و گفت: مهمترین مزایای تعاونی برای توزیع کالای اساسی وجود سیستم درونی و بیرونی در سیستم تعاونی هاست که هم توسط اعضا و سهامداران و هم توسط دولت مورد بازررسی قرار گرفته و موجب جلوگیری از فساد و رانت می شود.
وی ادامه داد: در این تعاونی ها داشتن یک شبکه مخاطب مشخص و فراگیر است باعث ارائه بهتر سرویس و خدمات شده و به دلیل اصل سود جمعی انحصار و احتکار شکل نمیگیرد و همچنین اصل مشارکت در تعاونی ها باعث می شود تنظیم قیمت ها به درستی صورت پذیرد.
وی با بررسی مهمترین آفات بخش دولتی گفت: دولت ها به صورت ماهیتی مسئولیت های پر شماری دارند که این حجم از وظایف آنها را از انجام دادن کامل وظایف خودشان دور می کند.
وی ادامه داد: تجمیع قدرت و ثروت در سیستم اقتصاد دولتی که باعث دور شدن از عدالت توزیعی می شود، عدم توانایی دولت در کنترل قیمت و نظارت ناپذیری دولت که نتیجه آن افزایش رانت است از دیگر آاتی است که می توان نام برد.
وی تصریح کرد: تعاونی های مصرف و در واقع بخش تعاون اگر ارتباط مستقیم با تعاونی های تولیدی برقرار کنند کارامدترین و عادالنه ترین سیستم توزیع کالاهای اساسی را رقم می زنند.


در ادامه هانیه روشن منش گفت: در حال حاضر برای توزیع اقلام اساسی انحصاری نداریم و توسط فروشندگان خرد، فرونشدگان سنتی فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی ها دارد عرضه می شود کها ین موضوع به نفع مشتری است اما در گزاره از التزام واگذاری توزیع صحبت می شود که طبعاً مشکلات متعددی از جمله انحصار را به وجود خواهد آورد. و انحصار نتایجی از قبیل سلب حق انتخاب از مشتری را در پی خواهد داشت.
وی افزود: ما هم با مفهوم تعاون موافق هستیم و معتقدیم که تاثیرات مثبتی داشته و می تواند دست اقتصاد را بگیرد ولی بحث بر این امر است که با توجه به نمونه های ناموفق تعاونی مثل تعاونی مصرف فرهنگیان تهران که مصداق بارز تعاونی شکت خورده بود بر این عقیده ایم که این توزیع نباید صرفاً به تعاونی های مصرف واگذار شود و مهم تر اینکه این واگذاری نباید به بخش های دیگر ما آسیب بزند.
روشن منش اذعان داشت: اگر ما معتقدیم که تعاونی ها باید در بخش توزیع هم فعالیت کنند باید فضای آن را فراهم کرده و در نظر بگیریم که تعاونی ها را در مقابل سایر فروشگاه و فروشنده ها قرار ندهیم بلکه زمینه تعاون و همکاری آنها را فراهم کنیم تا در کنار هم با تعامل زخم های اقتصادی را التیام ببخشند.

امیرحسین ابراهیمی در ادامه دفاع تیم خود از گزاره مطرح شده گفت: از نظر علم منطق بایدی که در این مناظره به کار برده شده است باید هنجاری و اخلاقی در جهت ارزش گذاری مطلوب تر در جامعه است و لزومی در انجام فعل که منجر به توبیخ و مجازات شود نیست که این گزاره هم از همین نوع بایستگی است.
وی با بیان اینکه این نوع بایتسگی ما را به مفهموم عدالت توزیعی در علم اقتصاد رهنمون می کند ادامه داد: جان راولز در کتاب عدالت اجتماعی به مثابه انصاف در مفهوم مدرن عدالت توزیعی می گوید، دولت میخواهد تضمین کند که دارایی ها و منابع به گونه ای در جامعه توزیع شود که همه از سطح مشخصی از دارایی ها برخوردار باشند که در ما در کشور خودمان تجربه هایی برای سنجش میزان اجرای عدالت توزیعی و رضایتمندی آن داریم.
ابراهیمی افزود: در سال ۹۷ توزیع بسته های معیشتی توسط دولت ابتدا به بخش دولتی واگذار شد ولی اشکالات فراوانی داشت و و ما دیدیم که بخش دولتی در عمل بازهم به بخش خصوصی واگذار کرد.
زهرا پورمحسنی از تیم فراز تصریح کرد: باید ببنیم اگر پیش فرض گزاره عملی شود در عالم واقع چه پیامدهایی برا زندگی مردم خواهد داشت که اولین نکته قابل ذکر این است که تعاونی با سرمایه اندک مردم شکل میگیرد و تعاونی مصرفی نه تنها به مردم جایگاه یک سهام دار را نمی دهد بلکه شان مشتری بودن را هم از آنها میگیرد.
وی افزود: وقتی میزان خرید، ساعت خرید، و برند توزیع شده را مشخص کنیم و حق انتخاب و مقایسه را از مشتری میگیرد و شانی برای مشتری نمی ماند.
در خصوص مشکلات سیستم متمرکز توزیع اگر مردم ما یاد بگیرند که برای مطالبه گری اقلام اساسی خود وارد صف بشوند در طی یکی دو نسل چه چیزی به صورت غیر مستقیم به آنها آموزش داده می شود؟ آیا خریدی که بر اساس صف باشد نه بر اساس نیاز آیا خرید سالمی است و در راستای دموکراسی و شاخص های زیست انسانی است؟
وی تاکید کرد: در این نوع تعاونی عدالت اجتماعی در بعضی اوقات نادیده گرفته شده و فساد را با فساد و انحصار را با انحصار دیگر جواب میدهیم.
پویا قلی پور در بخش دوم سخنان خود گفت: به دلیل اینکه بخش جامعه هدف تعاونی های مصرف بسیار مشخص و معلوم است، امکان دسترسی به آن به راحتی انجام می شود و این باعث از بین رفتن در صف ایستادن ها می شود.
وی افزود: تعاونی های مصرف پرجمعیت ترین و فراگیرترین تعاونی های کشور هستند که تقریباً حدود ۲۰ میلیون کارگر، ۳ تا ۴ میلیون کارمند و ۸ میلیون ر بازنشسته را در برگرفته و جمع کثیری از مخاطبان تعاونی های مصرف هستند که دسترسی تعاونی ها به آنها بسیار آسان است.
وی در خصوص راه‌کار انبارداری سیستم های تعاونی های مصرفی که مورد پرسش تیم مقابل بود گفت: اگر تعاونی های مصرف مایحتاج اساسی خود را از تعاونی های تولید کننده تهیه کنند واسطه حذف و نیاز به انبارداری نیست.
قلی پور اذعان داشت یکی از دلایلی که ما معتقدیم که این باید هنجاری درون گزاره امروز بیش از همیشه کارآیی دارد هدف تحریم به خطر انداختن امنیت غذایی کشور است و بر اساس آن نارضایتی را افزایش دهد، اگر شرکت های تعاونی مصرف ارتباط با شرکت های تعاونیتولیدی کالای اساسی را به دست مصرف کننده برسانند، غرب برای فلج کردن با تحریم از بین می رود و راحتتر با تحریم مقابله کنیم.

 


نظر شما :