آنچه یک ترم اولی باید بداند

۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۶۵۳ دانستنی‌های دانشجویی
همه ما آدم‌ها برای هرکاری یک روز صفر کیلومتر بوده‌ایم، ورود به دانشگاه هم همین است، مطمئناً هیچ‌کس از روز اول نمیداند که باید چه‌کار کند. شاید برای هر کدام ما شور و شعف وصف‌ناپذیر ورود به دانشگاه با استرس ترم اولی خطاب شدن از روی تمسخر همراه شود. ما اینجا هستیم تا تجربیات گذشته را با هم مرور کنیم و اولاً بدانیم ترم اولی بودن از جهت موفقیت ورود به دانشگاه یک افتخار است و بعد یاد بگیریم که در محیط دانشگاه چه کنیم.
آنچه یک ترم اولی باید بداند

از پرسیدن نترسید
شما تازه وارد هستید و حتی شاید در شهر دیگری ساکن شده باشید پس مطئمنا سوالات زیادی ذهنتان را درگیر خواهد کرد؛ از از اینکه اگر چیزی را نمی‌دانید بپرسید نترسید، کلاستان کجا برگزار می‌شود؟ کلاس‌ها لغو شده است؟ اگر برایتان سخت است که از دانشجویان سال بالایی سوال بپرسید، می‌توانید به مسئولان دانشگاه یا انجمن‌های علمی دانشگاه مراجعه کنید.

خوب گوش کن، خوب یاد بگیر
احتمالاً در دوران دبیرستان، معلم‌ها به شما می‌گفتند که کدام بخش از مطالب کتاب مهم است یا جزوه را خط به خط می‌گفتند و شما می‌نوشتید، در دانشگاه استاد توجه زیادی به کار شما ندارد و درسش را می‌دهد.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: علم را یادداشت کنید تا از بین نرود، بدانید جزوه گرفتن از دیگران همیشه پاسخگو نیست پس شش دانگ حواستان به استاد باشد و خودتان نکات مهم را یادداشت کنید تا بتوانید درس را به خوبی یاد بگیرید. به شما کمک می‌کند تا در کلاس پیگیر بحث و درس باشید.

با کتابخانه آشتی کنید
اساتید کتاب‌های مختلفی را به شما معرفی می‌کنند که شاید از پس تهیه هزینه خرید همه آنها برنیایید، اصلاً نگران نباشید، کتابخانه و سایت دانشگاه یک منبع بسیار خوب برای تهیه این کتب است؛ همچنین می‌توانید از ترم بالایی‌ها کتاب مورد نظر خودتان را قرض بگیرید، کتاب دست دوم بخرید یا از نسخه الکترونیکی کتاب استفاده کنید.

خودت باش مگه خودت چشه
یادتان باشد که شما دیگر دانشجو شده و باید مثل یک انسان بالغ رفتار کنید، اما نیاز نیست خودتان را بگیرید یا تلاش کنید که همه بداند شما خیلی باهوش هستید؛ رفتاری راحت داشته و در عین حال با همکلاسی‌ها و استادان خود با احترام رفتار کنید. یک کلام خود واقعیتان باشید.

خوش‌پوش، آراسته و ساده باشید
اولین موردی که در برخورد با کسی نظر شما را جلب می‌کند، ظاهر افراد است، پس سعی کنید همیشه خوش‌پوش باشید، البته منظورمان کاملاً مشخص است و قطعاً شما هم می‌دانید که محیط دانشگاه یک استایل ساده را بهتر می‌پذیرد و باید نوع پوششتان در زمان حضور در دانشگاه با زمانی که به مهمانی یا تفریح می‌روید متفاوت باشد.

خانم / آقا اجازه ما بریم بیرون
ادب حکم می‌کند که در زمان تدریس استاد، نظم و انضابط کلاس را رعایت کنید اما اگر لازم بود به هر دلیلی کلاس را ترک کنید نیاز به اجازه گرفتن نیست و می‌توانید نهایاتا دست خود را بلند کرده و با سکوت از کلاس خارج شوید.

دوران مشق شب نشینی تمام شده است
استاد بعد از اتمام کلاس یک خسته نباشید مس‌گوید و می‌رود، پس دنبال مشق شب نباشید، همه چیز به خودتان بستگی دارد، مثلاً می‌توانید بعد از برگشت به خانه یا خوابگاه درس آن روز را مطالعه یا مروری بر مطالبی که جلسه بعد قرار است تدریس شود داشته باشید.


در سلف سوختگیری کنید
اگر دوست دارید که از غذای دانشگاه استفاده کنید باید بعد از تهیه کارت غذا به به سایت تغذیه دانشگاه مراجعه کنید و وعده‌های غذایی مورد نظرتان را رزرو کنید. در این مورد هر سوالی که داشتید می‌توانید از کارشناس تغذیه دانشگاه کمک بخواهید.

اندازه نگه دار که اندازه نکوست
به عنوان یک دانشجوی ترم اولی احتمالاً تا موقع قبولی در کنکور و در دوران مدرسه در کلاس‌های تک جنسیتی حضور داشتید و حالا با محیط جدید رو به رو شده‌اید. یادتان باشد که همیشه رعایت اعتدال و اندازه نگه داشتن بهترین انتخاب است، در خصوص ارتباط با همکلاسی‌هایتان نه زیاد جدی باشید و نه زیاد راحت. نیاز به کناره گیری از جمع‌های دوستانه نیست ولی ایجاد یک ارتباط بی‌مرز هم می‌تواند عاقبت خوشی نداشته باشد، پس کاملاً عادی باشید.

کمی تغییر هم بد نیست
از همان بدو ورود به دانشگاه به فکر انتقال یا مهمان شدن نباشید، دوری از خانواده، بیماری یا هر دلیل دیگری می‌تواند این وسواس را در شما به وجود آورد که هرچه زودتر برای جا به جایی اقدام کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم کمی صبر کنید و شرایط جدید را خوب بسنجید شاید این تغییر خیلی هم بد نباشد.

حرف آخر
تمام دانشجویان، حتی آن‌ها که ترم آخر و در حال فارغ التحصیل شدن هستند، تجربه‌ای مشابه شما داشته، تمام نگرانی‌ها را کنار بگذارید و خودتان را درگیر قضاوت دیگران نکنید.

 

 

۸ توصیه مهم برای دانشجویان ترم اولی

‌‌‌‌‌‌

‌‌نویسنده: فائزه پوراکبری

 

کلید واژه ها: ترم اولی دانستی‌های دانشجویی


نظر شما :

متخصص ۰۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۲
فکر میکنم تجربه من به عنوان یک متخصص که در دوره کارشناسی تحت تاثیر حرف هایی از جمله "نمره مهم نیست، دانشگاه که اومدی دیگه راحت شدی، مدرک مهم نیست، این مطالب تئوریه مهم نیست و به کار نمیاد عملی مهمه" قرار گرفت، برای شما قابل استفاده باشد. مهمترین نکته ای که باید یک دانشجوی ترم اولی بداند این است که کار اجرایی و عملی دو بال دارد که یکی تجربه ای است که تدریج با شروع کار عملی کسب می شود و دیگری تسلط به تمامی مطالبی است که تحت عنوان واحدهای تئوری تقسیم بندی شده و در دوره کارشناسی ارائه می گردد و بدون شک لازمه فعالیت عملی و اجرایی و طراحی است. تمام مطالب تئوری، ابزارهایی است که در مسیر فعالیت های عملی مورد نیاز بوده و تهیه و تنظیم شده و سپس بخشی از آن تحت عنوان دوره های کارشناسی و ارشد ارائه می شود. دوره کارشناسی چهار سال از عمر تقویمی و حرفه ای شماست و حتی اگر مطمئن نیستید که در اینده تمایل به ورود به حوزه عملیاتی و طراحی دارید، پیشنهاد من این است که برای واحدهای تئوری دوره کارشناسی فرصت کافی بگذارید و فرصت های شغلی و آکادمیک خود را برای چهار سال آینده محدود نسازید چرا که هیچکس از آینده باخبر نیست.