ادغام برای سود آوری بیشتر به دنبال تمرکز سرمایه در تعاونی است

۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۲ کد : ۱۶۹۵ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
دومین مناظره مرحله نیمه نهایی مسابقات مناظره تخصصی تعاون با گزاره «ادغام تعاونی‌ها موجب کارایی بیشتر نظام تعاونی در کشور خواهد شد» بین تیم سردار جنگل به عنوان موافق و تیم فکرت به عنوان مخالف برگزار شد.
ادغام برای سود آوری بیشتر به دنبال تمرکز سرمایه در تعاونی است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، پویا قلی پور با تعریف واژگان اصلی گزاره گفت: علت اصلی موافقت ما با گزاره هم نوایی واژگان کارایی نظام تعاون و ادغام شرکت های تعاونی در کنار یکدیگر بود.
وی با بیان اینکه در مدیریت استراتژیک ادغام به گونه های مختلف مشترک شدن ساختار چند شرکت گفته میشود که در دوحالت افقی و عمودی قابل بررسی است اذعان داشت: ادغام عمودی یعنی مدلی از ادغام که یک شرکت، شرکت های مرتبط با فعالیت های خودش را در خود ادغام می‌کند مثل یک شرکت تولیدی که با خرید شرکت های توزیعی در واقع آن‌ها رابا خود ادغام کرده است.
وی افزود: در ادغام افقی شرکت برای خرید شرکت های رقیب خود در بازار که همان محصولات را تولید میکنند اقدام می‌کند.
قلی پور ضمن تاکید بر لزوم بررسی جنبه‌های مختلف کارایی نظام تعاون گقت: یکی از این جنبه‌ها، جنبه اقتصادی است اما جنبه های دیگر نیز در کارایی لحاظ می‌شود که بر اساس تعاریف و پژوهش‌هایی که متفکرین مختلف این حوزه انجام دادند جنبه های اجتماعی کارایی خیلی پررنگ‌تر نسبت به جنبه اقتصادی دارد.
وی ادامه داد: طبق نظریه ماکس‌وبر هرچه سازمان بتواند از ظرفیت شغلی و ظرفیت نیروی انسانی خود بهتر استفاده نمایند و کنترل بهتری بر برنامه ها داشته باشد آن سازمان کارآمدتر است.
وی خاطرنشان کرد: اگر شرکت تعاونی کوچک با میزان سرمایه کم قرار باشد با شرکت بزرگ مقابله کند و انحصار بازار را از آنها بگیرد نیاز به سرمایه اولیه دارد که امکانشکل‌گیری این سرمایه در تعاونی‌های کوچک وجود نداشته لذا باید چند تعاونی کوچک به یک سرمایه بزرگتر برسند.
وی با بیان اینکه ادغام منافع استراتژیک در درون خود داردگفت: در ادغام صرفه جویی منابع اتفاق میفتد یعنی اگر قرار باشد برای تولید یک محصول یک ریال خرج شود در ادغام شرکت های تعاونی این عدد به شدت کاهش پیدا میکند.
علی چاوشی مناظره‌کننده تیم فکرت با بیان اینکه این تیم در سه محور با گزاره مخالف است گفت: محور اول مخالفت از این جهت است که گزاره به جای پیش‌بینی علمی، پیشگویی نوستراداموسی می‌کند، فعل گزاره موجب خواهد شد است حال سوال این است که چگونه با یک گزاره غیرعلمی موافقت می‌کنید؟
وی ادامه داد: محور دوم مخالفت ما وجود شواهد و آمارهای علمی_تاریخی متعدد از شکست ادغام و ساقط شدن گزاره از کلیت است، در آمریکا ۷۰ تا ۹۰ درصد ادغام ها و در اروپا ۶۰ تا ۸۰ در صد شکست خورده اند سوال دوم این است که با وجود این حجم از تجارب شکست ادغام و ساقط شدن گزاره از اعتبار چگونه می‌توان موافق این گزاره بود؟
وی تضاد ماهوی ایده ادغام با اهداف تعاونی‌ها و امتناع حصول کارایی از ره‌گذر ادغام در نظام تعاون را سومین محور مخالفت خود خواند و گفت:
کارایی همواره با اهداف سنجیده می‌شود و تمرکز زدایی از سرمایه یکی از اهداف تعاونی ها است که در فصل اول قانون تعاونی‌ها مصوبه هفتاد ذکر شده است در حالی که ادغام برای سود آوری به دنبال تمرکز سرمایه است.
علی ابراهیمی با بیان اینکه در سال‌های اخیر درکشورمان با بی ثباتی اقتصادی و تورم افسار گسیخته مواجه بوده‌ایم گفت: و در شرایط بی ثباتی اقتصادی شرکت‌های کوچک با سرمایه‌های کوچک میزان آسیب پذیری بیشتری را نسبت به سرمایه های بزرگ دارند و در این شرایط قطعاً یک شرکت تعاونی با سرمایه اندک توانایی کمتری نسبت به شرکت بزرگ‌تر دارد چون شرکت تعاونی بزرگ به دلیل انسجام بیشتر اگر به بازار قدم بگذارد هزینه های ایجاد اشتغال را سرشکن میکند.
وی تصریح کرد: دوستان تیم مقابل از شکست ادغام صحبت می‌کنند در حالی که ما نمونه‌های زیادی از ادغام را داریم که اساساً با این مسئله بازار خود را کنترل می‌کنند حتی در ژاپن قانون ادغام تعاونی‌ها تصویب شده است.
وی ادامه داد: سند توسعه تعاون در ایران که اساساً پژوهش محور است به خط مشی که نظام تعاون باید به سمت آن هدایت شود اشاره می کند. در این سند به صورت مستقیم و غیر مستقیم به حمایت، تجمیع، اتحاد، انسجام و ادغام تعاونی های کوچک و حمایت بیشتر از تعاونی های با اعضای بیشتر اشاره شده که می‌توان گفت اساساً روح این سند حمایت از ادغام است.
آرش شهلایی مناظره کننده تیم مخالف گفت: تیم موافق اشاره به صرفه‌جویی برای ادغام بهتر داشتند، سوالی که مطرح می‌شود این است که این صرفه‌جویی چگونه انجام می‌شود وقتی از جمله اصل‌های اساسی ادغام تعدیل نیرو است؟ آیا صرفه‌جویی با تعدیل نیرو انجام می‌شود؟
وی افزود: تمام ادغام ها در دل خود تعدیل نیرو دارند که این موضوع با روح تعاونی سازگار نیست چراکه سود را اولویت قرار داده و اشتغال را فدای سود می‌کند.
در مقاله «ادغام تعاونی ها و اثرات تمرکز سرمایه» «تیموتی ریچارد»، دربررسی علت نرخ بیشتر شکست ادغام تعاونی‌ها در برابر نرخ شکست ادغام غیر تعاونی‌ها وقتی ده نسبت مالی را در مدیریت مالی شرکت‌های تعاونی پس از ادغام بررسی می‌کند به این نتیجه می‌رسد که نسبت‌های مالی که مرتبط با سود هستند پایین تر از میانگین صنعت است چرا که شرکت‌های تعاونی قبل از ادغام باید سود را اولویت دوم قرار دهند.
همین نسبت ها بعد از ادغام باعث ریکاوری شرکت‌ها شده و باعث می‌شود که دوران بحران ادغام شرکت‌های تعاونی دوتا سه سال بیشتر از شرکت‌های غیرتعاونی زمان ببرد و همین باعث شکست آن‌ها شود.
شاید این سوال مطرح شود که اگر شکست خورده‌اند، دنیا چه استراتژی را در پیش گرفته است که باید گفت جواب آن اتحاد استراتژیک است.
دوستان سند تعاونی شرکت ها را گفتند اما انسجام و اتحاد با ادغام جمع شدنی نیست. اینها شاید در یک مفهوم باشند اما دو شرکت یا ادغام میشوند یا اتحاد استراتژیک دارند.

 


نظر شما :