با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد:

گفتگوی زنده با موضوع چالش ها و راهکارهای مدیریت پسماند در استان های شمالی کشور

سلسله نشست های علمی ترویجی
گفتگوی زنده با موضوع « چالش ها و راهکارهای مدیریت پسماند در استان های شمالی کشور » در ادامه سلسه نشست‌های علمی و ترویجی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد.
گفتگوی زنده با موضوع چالش ها و راهکارهای مدیریت پسماند در استان های شمالی کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، در این گفتگو علیرضا فلاحتکار ابتدا به نقش مردم در مدیریت پسماند پرداخت و بیان کرد هر ایرانی به طور متوسط روزانه ۸۰۰ گرم زباله تولید میکند که شامل ۷۰ درصد زباله تر و ۳۰ درصد زباله خشک است. ۲۰ درصد از حجم زباله های تر تولید شیرابه می کند. این حجم از شیرابه به همراه شیرابه زباله های انباشته شده قبلی ۹ میلیون لیتر شیرابه به صورت روزانه تولید می کند که وارد آبهای سطحی و زیر زمینی می شود و آن را آلوده میکند و سازوکار بسیار نامطلوبی را برای آینده ایران در حوزه سلامت و آب به جود آورده است.
فعال اجتماعی و محیط زیستی با اشاره به اینکه یک چهارم جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دهند. بیان کرد با توجه به اینکه در روستاها زمین کافی وجود دارد چرا زباله‌ها را تبدیل به کود نکنیم؟ با ایجاد روش کمپوست خانگی و مدیریت این قسمت از جمعیت روستایی بخش قابل توجهی از زباله تر و شیرابه را می‌توان کاهش داد. این طرح با مکلف شدن استانداری ها، شهرداری و دهیاری ها می‌تواند بسیار موثر باشد. فلاحتکار در خصوص تولید کمپوست عنوان کرد این کار بر روی هزینه های جمع آوری پسماند خشک هم تاثیر بسزایی دارد.
عضو سابق شورا شهر همچنین در مورد پویش ملی من از زباله ترخاکمیسازم نکاتی را یادآور شدند و در مورد آموزش ساخت کمپوست خانگی در کلیه روستاها و مدارس شهرستان تنکابن و حتی مهدکودک ها در قالب این پویش توضیحاتی را ارائه دادند که در آن مهم ترین دلیل تولید کمپوست های خانگی کاهش تناژ ورودی سایت های پسماند و همچنین کاهش شیرابه ها عنوان شد.
فلاحتکار در انتها عدم وجود قانون و نظارت بر اجرای آموزش ها را دلیل عدم فراگیر شدن این آموزش ها دانستند و برگزاری تورها برای بازدید مردم و مسئولین از سایت های پسماند را راه حل مناسب برای جدی گرفتن این آموزش ها عنوان کرد.
 

کلید واژه ها: محیط زیست مدیریت پسماند


نظر شما :