در جلسه کمیته فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه سبز تاکید شد؛

نقش تسهیل‌گر دانشجویان در مسیرآگاه‌سازی مردم نسبت به رفتار آن‌ها در بحران‌های محیط زیستی

۱۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۹۹۰ اسلایدر باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با تاکدی بر اینکه یکی از اتفاقات مثبتی که از دانشگاه فردوسی انتظار می‌رود در آن دخیل باشد، راهبر بودن برای تغییر الگوی رفتاری مردم است گفت: از آنجایی که مشهد و خراسان رضوی با بحران‌های مهم محیط زیستی درگیر است، اگر قرار باشد که مردم متوجه شوند رفتار آن‌ها می‎تواند بحران‌های محیط زیستی این منطقه را تجدید کند دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دانشجویان سومین دانشگاه ایران می‌توانند این مسیر را تسهیل کنند.
نقش تسهیل‌گر دانشجویان در مسیرآگاه‌سازی مردم نسبت به رفتار آن‌ها در بحران‌های محیط زیستی

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، محمد درویش در جلسه کمیته فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه سبز که در سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد این پتانسیل را دارد که نه تنها خود را از این وضعیت اکولوژیکی به‌وجود آمده نجات دهد، بلکه برای سایر دانشگاه‌های کشور نیز راهبر باشد.
این کنشگر محیط زیست ادامه داد: در شرایطی که با بحران‌های جدی در حوزه کیفیت زندگی مواجه هستیم، تنها اعلام آمادگی بخش خصوصی برای تامین این اعتبار کفایت نمی‌کند. دانشگاه فردوسی مشهد می‌تواند با به تصویر کشیدن وضعیت مصرف آب در خراسان رضوی و خصوصاً مشهد نشان دهد که آیا نیازی به وجود چنین طرح‌های پر هزینه سازه‌ای در حوزه آب داریم یا خیر.

همه باید از «سه شنبه‌های بدون خودرو» حمایت کنند
امروز به علت شیوع کرونا بسیاری از دانشجویان و اساتید نیاز نیست که در دانشگاه حاضر باشند. با این وجود حضور خودروهای بسیاری در دانشگاه احساس می‌شود. هر ساله ۴۰ دانشگاه برتر جهان از منظر میزان استفاده از دوچرخه رتبه‌بندی می‌شوند که برای این دانشگاه‌ها یک اعتبار محسوب می‌شود. استفاده اساتید و دانشجویان از دوچرخه فقط برای آن‌ها اهمیت ندارد، بلکه برای مردمی که به دانشجو و استاد به چشم قشر فرهیخته و نخبه نگاه می‌کنند موثر است.
وی گفت: در کشوری که تعداد داروخانه‌ها و بیمارستان‌های آن از مدارس بیشتر توسعه پیدا می‌کند هرگز در مسیر توسعه پایدار قرار نمی‌گیرد. این مسأله اصلاً شوخی بردارد نیست و همه باید از سه‌شنبه‌های بدون خودرو حمایت کنند. سه‌شنبه‌های بدون خودرو نمادی است که نشان می‌دهد باید حتماً این واقعیت‌ها را درک و به سمت آن‌ها حرکت کنیم.
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور خاطرنشان کرد: اگر ما شعار می‌دهیم که باید مبلمان شهری از خودرو محوری به زیست محوری تغییر پیدا کند، باید نشان دهیم که خود ما نیز در این راه قدم برخواهیم داشت. باید مردم جامعه ببینند دانشگاه فردوسی یک دانشگاه سبز است و چهره‌های برتر دانشگاهی از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند.
درویش گفت: آب با کیفیت نوشیدنی به این دلیل کم است که بیش از ۹۵ درصد زباله‌های تولید شده در مشهد متاسفانه از مبدا تفکیک نمی‌شوند. عمده‌ترین اثر این زباله‌ها تولید مقادیر زیادی از پساب است که آب‌های زیر زمینی را آلوده می‌کند. این موضوع موجب می‌شود تا گروهی از افراد که طرفدار غلبه تفکر سازه‌ای در مدیریت آب هستند بهانه لازم برای ایجاد سد و انتقال آب بیشتر را پیدا کنند. مشکل کمبود آب شرب تنها مشکل خراسان رضوی نیست. اما دانشگاه فردوسی به عنوان یک قطب دانشگاهی می‌تواند تاثیر بسزایی را در این راستا ایفا کند.

مهمترین فعالیت دانشگاه فردوسی ایجاد تفکر سبز است
این نویسنده تارنمای مهار بیابان زایی با اشاره به اینکه مهمترین فعالیت دانشگاه فردوسی ایجاد تفکر سبز است، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی باید حداقل تکلیف زباله‌های خود را مشخص کند، دورریزی به نام دورریز غذا نداشته باشد، مصرف پلاستیک در حداقل‌ترین شکل خود باشد و دانشجویان تا حد امکان به سمت اردوگاه پسماند صفری‌ها راهی شوند و از کیسه‌های پارچه‌ای و قمقمه‌های شخصی استفاده کنند. اگر قرار است دانشگاه سبزی داشته باشیم باید از همین رفتارهای کوچک شروع کنیم تا بتوانیم موثر واقع شویم.
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: دانشگاه فردوسی مشهد مسئول یکی از راهبردی‌ترین جریان فکری در مشهد است. اثرات این حرکت بیست سال آینده مشخص می‌شود اما اگر می‌خواهیم تغییری را ایجاد کنیم باید از همین الان شروع کنیم. اگر قرار بود همه مردم جهان مانند ایرانی‌ها زندگی کنند ما به کره زمینی که ۲.۸ بزرگتر از کره زمین کنونی باشد نیاز داریم. اما اگر همه مردم جهان مانند مردم کشور بوتان زندگی می‌کردند ما با ۰.۳ وسعت کره زمین کنونی می‌توانستیم نیازهای همه مردم ساکن در کره زمین را تامین کنیم. این مثال‌ها نشان دهنده تاثیر سبک زندگی و تاثیر آن بر منابع موجود در کره زمین است. سبک زندگی بسیار مهم است و می‌تواند تخریب یا به تاب‌آوری سرزمین کمک کند.
درویش افزود: استان خراسان رضوی استانی است که قدیمی‌ترین دشت‌های ممنوعه ایران را به خود اختصاص داده است.
این کنشگر محیط زیست با تاکید بر اینکه ما نباید اجازه دهیم که خراسان رضوی تجربه تلخ اصفهان و یزد را تکرار کند، بیان کرد: نیروگاه حرارتی حاضر در نیشابور یکی از دلایل افت کارایی سرزمین در غرب خراسان رضوی و کاهش ریزش‌های آسمانی است. چشم امید همه در این زمینه به دانشگاه فردوسی است تا ببینند که در مرتبه اول برای تغییر این سبک زندگی چه می‌کند و همچنین برای حل مشکلات خراسان رضوی و کشور چه برنامه‌هایی دارد.


در ادامه اسماعیل کهرم، ضمن تقدیر و تجلیل از فعالیت های ارزشمند دانشگاهیان دانشگاه فردوسی در حوزه محیط زیست، تاثیر این فعالیت ها را مهم و برد آنها را فراتر از سطح پردیس دانشگاه، منطقه ای و ملی ارزیابی نمود و با اشاره به پتانسیل های فراوان سخت افزاری و نرم افزاری بزرگترین قطب علمی شرق کشور بر عنصر امید و خستگی ناپذیری تاکید کرد

وی خواستار استمرار در کنش های دانشجویی شد. وی همچنین تاکید کرد ارزش موفقیت ها و دستاوردهای کنشگران دانشگاهی وقتی دوچندان می شود که جامعه از حضور و فعالیت آنان بهره مند شود.


در این نشست دانشجویانی که به نمایندگی از تشکل‌های محیط زیستی دانشگاه حضور داشتند ضمن معرفی تشکل‌های خود و ارائه شرح عملکردی از فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و ترویجی صورت گرفته، به فرصت ها و چالش های پیش روی فعالیت های دانشجویی در حوزه محیط زیستی پرداختند.

در پایان نشست، مهمانان ضمن بازدید از دفتر مدیریت سبز دانشگاه، اسناد فرادست محیط زیستی و طرح های پیش روی دانشگاه را در این حوزه را ملاحظه و پیشنهاداتی در زمینه بهینه سازی آنها ارائه کردند.

جلسه کمیته فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه سبز با همکاری دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی مشهد و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در محل سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.

کلید واژه ها: دانشگاه سبز


نظر شما :