برگزاری میزگرد تخصصی «دانشجو، پلیس، امنیت اجتماعی»

۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۹ کد : ۲۰۰۳ شُعَب سازمان دانشجویان
میزگرد تخصصی «دانشجو، پلیس، امنیت اجتماعی» به مناسبت هفته نیروی انتظامی، توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد.
برگزاری میزگرد تخصصی «دانشجو، پلیس، امنیت اجتماعی»

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، حجت الاسلام سجاد بیگی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های پیام نور و آزاد اسلامی آذربایجان غربی در این میزگرد که ۲۱ مهرماه برگزار شد با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی و فرهنگی متعددی قشر جوان و دانشجو را تهدید می کند بیان کرد: باید با انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی وضعیت اجتماعی و فرهنگی حاکم بر قشر جوان و دانشجو بررسی شده تا با شناسایی کاستی وضعیت های موجود سعی در رفع آنها نمود.

وی با اشاره به اینکه توسعه اجتماعی اقتصادی و فرهنگی کشور در گرو توجه جدی بر روی مقوله‌های های تاثیر گذار بر وضعیت مطلوب فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها می باشد اظهار کرد: بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی مبتلا به قشر جوان و دانشجو می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در سلامت اجتماعی کشور داشته باشد که باید نهادها و دانشگاه های متولی ورود جدی به این حوزه داشته باشند.

حجت الاسلام بیگی فاصله گرفتن از آموزه‌های اسلامی را یکی از علت‌های بروز برخی انحرافات عنوان کرد: برای جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی برای قشر جوان و دانشجو باید فاصله آموزه ها و ارزشهای اسلامی با سبک زندگی جامعه به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی همچنین نقش پلیس را در پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: نیروی انظامی می تواند با اقدامات پیشگیرانه و برگزاری کارگاه های آموزشی نقش موثری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی با رویکرد فرهنگی داشته باشد.
سرهنگ نعمت پور، رئیس پلیس امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی استان نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه نیروی انتظامی به عنوان یک نهاد مردمی در راستای جامعه محوری و مردم مداری خود نیازمند ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه و اقشار دانشگاهی است اظهار کرد: اهمیت ارتباط با دانشگاه با در نظر گرفتن تحولات امروزی و لزوم پویایی نیروی انتظامی برای دستیابی به هدف «پلیس در تراز انقلاب اسلامی» و بالاترین سطح از تأمین مطالبات مردمی و موفقیت در نقش قانونی خود برای ایجاد و ارتقاء نظم و امنیت در جامعه مضاعف می شود.

وی اظهار کرد: با مد نظر قرار دادن مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توجه به این امر که موضوع جوان گرایی در نیروی انتظامی و سایر نهادها و دستگاه ها نیز به خوبی در حال انجام بوده و بالطبع ارتباط مسئولین و مدیران جوان با اقشار دانشگاهی به لحاظ قرابت سنی و نوع تفکر بر مبنای مفاد بیانیه موجب آثار و برکات متعدد است، بهبود رابطه و تعامل نیروی انتظامی با مجامع دانشگاهی را در دستور کار قرار دادیم و امیدوارم این موضوع در عرصه های مختلف و متنوع عملی بشود.

وی ادامه داد: نگاه نیروی انتظامی در ایفای نقش های قانونی خود یک نگاه پیش دستانه و پیش گیرانه است و پلیس امروز به هیچ عنوان منتظر وقوع جرم برای ورود قهری و برخورد آمیزِ صرف نیست و در برنامه ریزی های سازمانی پلیس مباحث فرهنگی، آموزشی و پیشگیرانه جای خود را به خوبی یافته است.

وی گفت: قبل از شیوع بیماری کرونا بیش از ۳۲۰ کلاس، کارگاه و جلسات آموزش همگانی برگزار شده است و از این برنامه ها چند جلسه ای نیز در جمع دانشجویان بود.
وی با اشاره به آسیب های اجتماعی مبتلابه دانشجویان اظهار کرد: از دیدگاه پلیس آسیب های اجتماعی شامل در معرض خطر قرار گرفتن اعتقادات و باورهای دینی دانشجویان، گرفتاری در دام مسائل غیراخلاقی و دخانیات و اعتیاد می باشد وی ادامه داد: وجود گرایش در بین برخی دانشجویان برای مصرف اقلام دارویی اعتیاد آور، مشروبات الکلی، دخانیات و سایر مواردی که مصرف آنها دارای آثار و پیامدهای زیانبار برای سلامتی بوده و از حیث قانونی وشرعی نیز دارای ممنوعیت مصرف هستند، موضوع تأسف باری است و دانشجویان بایستی به عنوان قشر فهیم و فرهیختة جامعه، خودشان با علم و آگاهی، از گرایش به این چیزها مبرا باشند.


نظر شما :