بازی و پزشکی

بازی های جدی در آموزش پزشکی: چرایی، چیستی، چگونگی
۰۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۴ کد : ۲۲۶۱ مدرسه بازی‌پردازی مقاله علمی
همانطور که قبلاً بیان کرده‌ایم، بازی‌های رومیزی قابلیت استفاده در آموزش تمامی علوم طبیعی و اجتماعی را دارند و در کنار فراهم کردن نشاط و سرگرمی، بازدهی افراد را نیز بالا می‌برند. شاید باورتان نشود اما از بازی‌های رومیزی می‌توان حتی در آموزش پزشکی که رشته‌ای بسیار حساس و پراهمیت می‌باشد و با جان و سلامتی افراد سر و کار دارد نیز استفاده کرد و اتفاقاً نتیجه خوبی گرفت. در مقاله امروز، به بررسی این موضوع می‌پردازیم.
بازی و پزشکی

عنوان مقاله: بازی های جدی در آموزش پزشکی: چرایی، چیستی، چگونگی

نویسندگان: احمد ملکی‌پور، کوروش رضائیان، لیلا خزایی

نشریه: مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد

اطلاعات نشریه: منتشر شده در بهار و تابستان ۱۳۹۶، دوره ۱۲، شماره ۱_۲، از صفحه ۱۰۰ تا صفحه ۱۱۳

 

مقدمه: همانطور که قبلاً بیان کرده‌ایم، بازی‌های رومیزی قابلیت استفاده در آموزش تمامی علوم طبیعی و اجتماعی را دارند و در کنار فراهم کردن نشاط و سرگرمی، بازدهی افراد را نیز بالا می‌برند. شاید باورتان نشود اما از بازی‌های رومیزی می‌توان حتی در آموزش پزشکی که رشته‌ای بسیار حساس و پراهمیت می‌باشد و با جان و سلامتی افراد سر و کار دارد نیز استفاده کرد و اتفاقاً نتیجه خوبی گرفت. در مقاله امروز، به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

چکیده: امروزه بهره‌گیری از راهبردهای یاددهی_یادگیری مطلوب نقش بی‌بدیلی را در بهبود فرایند یادگیری آموزش پزشکی و کسب شایستگی‌های لازم برای فراگیران ایفا می‌کند. هدف پژوهش حاضر بررسی چیستی، چرایی و چگونگی بازی‌های جدی به عنوان یک روش اثربخش در آموزش پزشکی است. روش بررسی: پژوهش حاضر مروری است و با جستجو واژهای کلیدی؛ همچون مفهوم‌شناسی بازی‌های جدی، آموزش پزشکی، نمونه‌های کاربردی بازی‌های جدی، تجارب دانشگاه‌ها و راهکارهای بازی‌های جدی در پایگاه‌های داده‌های معتبر جهانی از جمله؛ Scopus، Science direct، Google Scholar، Taylor & Francis و همچنین پایگاه‌های داخلی مثل MagIran، NoorMags و پایگاه جهاد دانشگاهی سعی گردید، درک و تفسیر موضوع در راستای پاسخگویی به سوالات تحقیق به پیش برود. جستجو به زبان انگلیسی انجام شده است. نتایج: نتایج نشان داد که بازی‌های جدی به دلیل ایجاد حس تحریک کنندگی و به چالش کشیدن کاربران برای کشف مسئله در آموزش و یادگیری فراگیران به شکل گسترده‌ای در آموزش پزشکی ترویج پیدا کرده‌اند، این روش علاوه بر جذابیت و سرگرمی برای فراگیران به یک محیط همه جانبه مجازی اشاره دارد که یک موقعیت واقعی برای رشد و توسعه شایستگی‌های مختلف در فراگیران را فراهم می‌آورد. نتیجه‌گیری: در این بازی‌های از آنجایی که فراگیر شخصاً همراه با علاقه و سرگرمی به طور عمیق در مسئله درگیری می‌شود، لذا بهره‌گیری از این راهبرد نقش بسزایی را در کسب شایستگی‌های لازم برای فراگیران در آموزش پزشکی دارد.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌وآموزش بازی


نظر شما :