کسب و کار آنلاین فرصت یا محدودیت

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵ کد : ۲۲۷۶ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
هشتمین مناظره از نهمین دوره مناظره ملی دانشجویان ظهر امروز ۱۰ اسفندماه با حضور دو گروه انسان و خیام با موضوع «کسب و کارهای آنلاین، جایگزین مناسبی برای کسب وکارهای سنتی هستند» برگزار شد.
کسب و کار آنلاین فرصت یا محدودیت

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان کشور، در ابتدای این مناظره گروه خیام از استان مرکزی به عنوان موافق گزاره به طرح موضوع خود پرداخت. موچان مناظره کننده تیم خیام ضمن تعریف کسب و کار آنلاین اظهار کرد: آنلاین شدن کسب و کارها بر اساس نیازهای توسعه یافته جامعه شهری است و بر اساس نیازهای نوپدید جامعه به وجود می‌آید. با گسترش زندگی مدرن در جامعه الزاماتی به وجود آمده که جامعه می‌خواهد خود را با این الزامات تطبیق دهد.
وی افزود: کسب و کارهای محلی به تنهایی پاسخگوی نیازها جوامع نیستند. از نظر اقتصاد کلان هم کسب و کار آنلاین یک ضروت است.
موچان در ادامه به مزایای کسب و کار آنلاین پرداخت و گفت: کسب و کار آنلاین نیاز به سرمایه اولیه چندانی ندارد و شروع آن بسیار آسان است. از سوی دیگر امکان فروش کالا و خدمات در سطح وسیع فراهم است؛ عرضه و تقاضا محدوده خاص جغرفیایی را شامل نمی‌شود. مزیت دیگر این موضوع نیز این است که خریدار می‌تواند دسترسی گسترده‌ای به تنوع کالا و خدماتی داشته باشد که در سطح محلی قابل عرضه نیستند ضمن اینکه با این روش کسب و کار هزینه و انرژی نیز کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه نوبت به قزاوی از تیم انسان به عنوان مخالف گزاره مورد بحث این مناظره پرداخت و گفت: در برخی مواقع و مکان‌ها فروش سنتی کارآمد هست و در برخی دیگر کسب و کارهای آنلاین، گاه نیز ترکیبی از هر دوی اینها کارآمد است.
وی افزود: برخی از مشاغل مانند آموزش و یا بهداشت و درمان نمی‌توانند آنلاین باشند و باید ترکیبی از هر دو امکان سنتی و آنلاین را عرضه کنند.
قزاوی ادامه داد: هر تکنولوژی در ابتدای کار خود دچار یک هیجان می‌شود و پس از فروکش کردن هیجانات، معایب آن نیز بروز پیدا کرده و مشخص می‌شود که نمی‌تواند هر مشکلی را حل کند.
این مخالف «کسب و کارهای آنلاین، جایگزین مناسبی برای کسب وکارهای سنتی» یادآور شد: برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که برخی روش های سنتی برای مشتری راحت‌تر است. قدرت چانه زنی مشتری در کسب و کار سنتی بیشتر شده و هزینه‌های پنهان آنها کاهش پیدا می‌کند در حالیکه این دو در کسب و کار آنلاین برای مشتری افزایش پیدا می‌کند از سوی دیگر یکی از مزیت‌های کسب و کار سنتی لذا خرید برای خرید و لمس و ارزیابی فیزیکی محصول است که در کسب و کار دیجیتال وجود ندارد.
وی در ادامه موضوع امنیت دیجیتال و عدم پوشش سراسری اینترنت را یکی از ضعف‌های کسب و کار آنلاین دانست و گفت: در دیجیتال مارکتینگ در برخی کشورها امنیت کمتری وجوددارد از سوی دیگر در برخی مکان ها پوشش اینترنتی کامل وجود ندارد که این یک نقطه ضعف برای کسب و کارهای آنلاین محسوب می‌شود.

در ادامه هرمزی از تیم موافق به دفاع از استدلالات هم گروهی خود پرداخت و گفت: کسب و کارهای سنتی از مزایای کسب و کارهای آنلاین محروم هستند و یک عرضه و تقاضای عادلانه را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر ما نباید کسب و کارهای خرد را از فرصت آنلاین شدن محروم کرد و آن را به فروش سنتی محدود کرد.

عربی از گروه انسان نیز در رد گزاره مورد بحث نیز اظهار کرد: تمام صحبت‌های گروه در مورد ضرورت کسب و کار آنلاین است. ما مخالف این ضروریت نیستیم. بلکه مخالف جایگزینی آن هستیم. تمام صحبت‌های شما حرف ما را اثبات می‌کنند. شما می‌گوید دو روش سنتی و آنلاین را باید با هم ترکیب کرد و حرف ما نیز همین است.
موچان از گروه خیام نیز در دفاعیه دوم خود گفت: دو کسب و کار آنلاین و سنتی دو چیز ماهوی متفاوت است این اقتضاء زندگی مدرن است که به سمت کسب و کار آنلاین پیش برویم. برخی از ویژگی‌های توسعه‌ای نجات بخش است. مانند نمایشگاه مجازی نمایشگاه کتاب در شرایط کرونا نجات‌بخش صنعت نشر شد.
قزاوی از تیم انسان در فرصت دوم خود ضمن رد ادعاهای تیم خیام مبنی بر نجات بخش بودن کسب و کارهای آنلاین گفت: در این مدت در نمایشگاه کتاب ضعف‌های این فرصت را دیدیم که عملاً نتوانست خود را نشان دهد.
هرمزی از خیام گفت: ما نباید خود را از فرصت کسب و کارهای آنلاین خود را محروم کنیم. زندگی جامعه مدرنی شهری یکسری اقتضائات دارد که کسب و کار آنلاین از جمله این اقتضائات است.
عربی از انسان نیز بیان کرد: با مثال نمی‌توان چیزی را اثبات کرد و انتظار داشتیم آمار و ارقام را ارئه داد که چیزی مشاهده نشد.
 

کلید واژه ها: نهمین دوره مناظره


نظر شما :