روند کلی دینداری در ایران رو به افول است

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۹ کد : ۲۲۹۰ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
مناظره دوم مرحله یک هشتم نهایی نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به گزاره «روند کلی دینداری در ایران رو به افول است.» بین دو تیم حاج قاسم به عنوان موافق و تیم رمز و راز به عنوان مخالف برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران سبزی‌کار از تیم حاج قاسم در ابتدای طرح بحث خود اظهار کرد: ابتدا باید مسلمانی و دینداری را تعریف کنیم بعد بگوییم که آیا روند دینداری در ایران ما رو به افول است یا خیر؟ دین‌داری یعنی صداقت و رعایت دستورالعمل‌هایی که خداوند از طریق وحی به پیامبران برای سعادت همه جانبه بشر فرستاد.
وی افزود: یکی از دغدغه‌هایی که دینداران دارند این است که دین‌گریزی و گرایش به فرهنگ غرب گرایش افزایش پیدا کرده است. این در حالیست که در در بسیاری از مسائل پیشرفت بسیار زیادی حاصل شد. در مباحث رفتاری عملکرد ضعیفی داشتیم. این موارد چنان ضعیف بود که رهبر انقلاب هم در این رابطه تاکید دارند که ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی و قتل عام فرهنگی در حال وقوع است. دین داری یعنی اینکه مردم حالا خوب داشته باشند. آیا مردم حال خوب دارد یا خیر؟ دینداری یعنی تعهد وفا این همه طلاق برای چیست؟ دین‌داری یعنی اینکه به بدن آسیب نرسانیم این‌همه اعتیاد چه می‌گوید؟ بسیاری از جوانان به علل گوناگون از دین و فرهنگ گریز پیدا کرده‌اند. این یک معضل برای دین است البته باید اذعان کرد این دین‌زدگی به خاطر خود دین نیست اصل دین درست است متاسفانه به خاطر رفتارهای دینداران و مدعیان در حال ضربه خوردن هستیم.

وی با بیان اینکه مردم از مسئولان نظام اسلامی الگوبرداری می‌کنند، گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند شباهت بین مردم و امرای آنها بیشتر از شباهت آنها به پدر و مادرشان است. این شباهت در حدی است که که مردم پادشاهان و زمامداران خود را الگوی خود قرار می‌دهند. متاسفانه در سال‌های اخیر رفتارهای دوگانه مسئولان را می‌بینیم. افزایش گرانی و فقر مردم را به سمت بی‌دینی سوق می‌دهد آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند ملتی که نان ندارد دین ندارد، به اصطلاح امروزی شکم گرسنه دین و ایمان نمی‌شناسد.

سبزیکار ادامه داد: امیر‌المومنین (ع) می‌فرماید از دری که فقر وارد می‌شود از در دیگر ایمان وارد می‌شود. یکی از عوامل اصلی دین گریزی غفلت، جهل و عدم تفکر جوان به مسائل دینی است‌. حکومت اسلامی آوردنی نیست ساختنی است باید با رفتارمان آن را بسازیم امام خمینی (ره) می‌فرماید من به مسئولین توصیه می‌کنم که به هر شکل ممکن وسایل اقتصادی و اخلاقی جوانان را فراهم سازند و تا مرز رسیدن به بهترین ارزش‌ها آنها را همراهی کنند.

این مناظره کننده یادآور شد: اتفاق دیگر هجمه شبهات هست اما رفع شبهات وجود ندارد.
در ادامه این مناظره عابد نژاد از گروه رمز و راز به عنوان مخالف گزاره مناظره اظهار کرد: من هم ابتدای بحث را با تعریف دینداری آغاز کنم. دانشمندی از حضرت علی (ع) پویاتر و رساتر ندیدم در مورد شاخصه های دینی از معرفت دینی، از عمل صالح صحبت می‌کنند. از مطالبه‌گری، امر به معروف و نهی از منکر، ظلم ستیزی سخن می‌گویند.

وی ادامه داد: امام علی (ع) کسی را دیندار خوانده است که مردم آزاری را محکوم می‌کند. یک نمونه این معرفت دینی همین پیاده روی اربعین حسینی است که سال به سال به تعداد شرکت کنندگان آن افزوده می‌شود. هیئت‌های امام حسین را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. در بحث معرفت دینی همچنین نمی‌توانیم عمل صالحی را که حضرت علی از آن نام می‌برد فراموش کرد. در زلزله سی سخت چیزی حدود ۵۰۰ ۶۰۰ خانه تخریب ۱۰۰ درصد شدند کل مردم ایران به هر نحوه می‌آیند کمک می‌کنند.

وی همچنین ادامه داد مطالبه‌گری که امام علی (ع) به کرات به آن پرداخته این است که در مقابل ظلم سکوت نکنیم. جامعه نیست مردم در کنار حکومت بوده و همزمان به آن انتقاد می‌کنند و از حق خود کوتاه نمی‌آیند. الان از ۲۰ سال قبل مردم جرئت بیشتری دارند. این مصداق معرفت دینی است.
عابد نژاد با اشاره به سخنان رهبری در مورد جوانان گفت: وقتی برخی افراد در کشور نظرسنجی‌های دروغین را می‌سازند و شبکه‌های صهیونیستی اینها را توزیع می‌کنند و روی آن مانور می‌دهند. یا در بحث شهادت حاج قاسم رسانه‌ها و افراد نفوذی داخل کشور به ترامپ ملعون کد می‌دهند. مردم پشت دین و نظام را خالی نکردند، بهترین نمونه آن تشییع حاج قاسم بود.
در ادامه این مناظره واحد‌نژاد از تیم حاج قاسم در دفاع از گزاره مناظره گفت: وقتی وارد جامعه دیندار می‌شویم خصوصیت‌هایی دارد که به آن شهر را می‌شناسیم. وقتی می‌گوییم یک شهر مذهبی باید واجد خصوصیات مذهبی باشد. متأسفانه بیشتر جرایم در شهرهای مذهبی وجود دارد. طبق آماری که ما در چکیده ارائه دادیم وقتی به عنوان زائر وارد شهری مانند مشهد می‌شویم قیمت اجناس برای ما ۲ برابر می‌شود خدا نکند که متوجه شوند خارجی و عرب هستیم.
وی افزود: دینداری این نیست که فقط ما حضور افراد در مراسم را ببینیم. بلکه دینداری کیفیت و خروجی این حرکت است. سی سخت را مثال می‌زنند درست است. اما این جمله امام حسین است که اگر دین ندارید آزاده باشید. ما در تمام دنیا خیریه‌ها را داریم این یک حرکت انسانی است در همین سی‌سخت اولین اتفاقی که افتاد دولت و مامورین انتظامی را می‌فرستد که مال زلزله زدگان توسط خود ما به غارت نرود. تا بحث کمک های معیشتی، توزیع پتو و مصالح می‌شود آمار شهر از ۵ هزار نفر به ۱۰ هزار نفر می‌رسد. ما می‌خواهیم رفتاری که درون اجتماع است را بسنجیم بسیاری از رفتارهای انسانی و فردی است و قائل به این نیست که من در خانه نماز می‌خوانم یا خیر؟
در ادامه این مناظره بهزادیان نژاد از تیم رمز و راز گفت: متأسفانه دوستان رفتاری را که در کل جامعه وجود دارد، به کل مسئولان تسری می‌دهد آماری در مورد سی‌سخت ارائه می‌شود که به مردم آن منطقه توهین می‌کنند. از سوی دیگر رهبری می‌گوید که فساد چند نفر را به همه تسری ندهید. عامل اصلی این وضعیت ناشی از تبلیغات سوء دشمنان است.
وی افزود مورد دیگر دفاع بد از دین است مسئله سوم نیز عدم آموزش و الگو سازی است. در همین غرب و اروپایی که الان مدعی حقوق بشر و مدعی تمدن است. در زمانی که می‌گفتند زمین ثابت است ابوریحان بیرونی شعاع زمین را محاسبه می‌کردند. اما چرا نتوانستیم این الگوها را به مردم معرفی کنیم اگر اشکالاتی در بعضی از شاخص‌های دینی وجود دارد دلیل آن ضعف ماست دلیل آن افول روندهای دین نیست چرا که در جامعه ما نهادهای فرهنگی به نوعی اسطوره ها را به جامعه ما معرفی کند ضعف دارند.
سبزیکار در بخش دوم صحبت های خود گفت: خداوند سرنوشت هیچ گروهی را تغییر نمی دهد مگر آنچه در خود آنهاست را تغییر دهند. ما پیشرفت‌هایی داشته و منکر آن نیستیم. دکتر محمدرضا طالبان عضو گروه جامعه شناسی انقلاب و محققین برجسته در زمینه دینداری در جامعه ما می‌گوید در بعد عاطفی و احساس دینی پیشرفت داشته‌ایم من می‌گویم خیلی قوی تر از اینها شده‌ایم. داشتن کمک‌های مومنانه، همدلی و پیاده‌روی‌های اربعین را قبول داریم اما در بعد اعمال رفتار دینی چه کار کرده‌ایم؟ برای نقش تربیت در تبلیغ دینی ما چه کار کرده‌ایم؟ رهبری در مثال‌های خود، آندلس را معرفی می‌کند جامعه مسلمانی که بسیار پیشرفته بودند اروپاییان تصمیم گرفتم با ترویج فساد اخلاقی این جامعه را از بین ببرند و این کار کردند. الان در شبکه‌های مجازی به تدریج در حال از بین بردن خانواده‌های ما هستند ما می‌گوییم انقلاب ما پیشرفت‌هایی داشته اما دین‌داری به تدریج رو به افول است چراکه ضربه‌های اقتصادی وجود داشته است.
عابدنژاد از تیم رمز و راز نیز گفت: بله ما مسائل مقطعی داریم اما اگر بیاییم فساد امثال آقای طبری را ببینیم اما دادگاهی که فساد آقای طبری را بررسی کرد و اورا از رأس قدرت پایین می‌کشد نبینیم یا اینکه فسادی تعداد فرد را در جامعه در بین مسئولین ببینیم و آن را به کل جامعه تسری دهیم اشتباه است.
وی افزود: در زمان قبل از انقلاب دشمن سعی کردند دین را از مردم بگیرد عوامل فساد و خانه‌های فساد، کافه‌های فساد و غیره در ایران به وجود آمد. اما در آن در دوره قویترین انقلاب دینی در جهان رخ می‌دهد. در زمانی که مردم را به سمت بی دینی سوق می‌دهند. می‌توانیم فساد اداری را ببینیم و همزمان عدالت‌خواهی را که مردم ما به شدت امروز پیگیر آن هستند.
عضو تیم رمز و راز تأکید کرد: امام علی (ع) دوتا توصیف می‌آورد و می‌فرمایند مردم بر حکومت حق دارند و حکومت بر مردم حق دارد. وقتی مردم در کنار حکومت هستند یعنی حق خود را نسبت به حکومت ادا می‌کنند و وقتی هم به آن انتقاد می‌کنند باز هم حق خود را ادا می‌کنند.
 

کلید واژه ها: نهمین دوره مناظره


نظر شما :