رحم اجاره‌ای باید قانونی شود

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۱ کد : ۲۲۹۵ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
ششمین مناظره از مرحله یک هشتم نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویی به گزاره «رحم اجاره‌ای باید قانونی شود» پرداخت. 

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، مهدی نادری‌نژاد از گروه یک به عنوان موافق گزاره در ابتدای این بحث خود گفت: برخی از بانوان به دلیل بیماری در رحم خود نمی‌توانند حامله شوند. به همین دلیل می‌خواهند رحمی را اجاره کند و مکانیسم آن نیز است که از اسپرم و گامت یک زوج نطفه‌ای را به رحم زنی دیگر منتقل کرده تا جنین این زوج در آن رحم پرورش پیدا کرده و به تکامل برسد. نمی‌توانیم حق افراد را از داشتن یک بچه ژنتیکی سلب کرد. و به افرادی که این مشکل را دارند بگوییم و بچه‌دار نشوید راه‌های دیگری را پی بگیرید. افراد حتماً دلشان می‌خواهد که بچه داشته باشند.

نادری‌نژاد در ادامه با بیان اینکه با توجه به اینکه قانون در کشور برای این مورد وجود ندارد ممکن است دلالی در جامعه افزایش پیدا کند.

محمد امین مرتضی‌قلی از تیم جامعه شناسان به عنوان مخالف به طرح گزاره پرداخت، گفت: رحم جایگزین یا اجاره‌ای یکی از روش‌های جایگزین برای باروری است. گذار به قانونی بودن مسئله دارد و سوالی که وجود دارد این است که آیا مسئله را حل می‌کند یا خیر؟ خانواده‌ای که از این روش برای بچه دار شدن استفاده می‌کنند با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند. که تصمیم را برای آنها سخت می‌کند این تصمیم یک دامنه زیادی از موارد اخلاقی، روانشناسی و اجتماعی را می‌طلبد. اما در چارچوب چند دقیقه مناظره باید چکیده از آسیب‌های مختلف را با همدیگر مرور کنیم تا بتوانیم در انتهای مناظره به یک پاسخ منطقی‌تر نزدیک شویم.
اسکندری نیز از تیم موافق با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی تیم مخالف، گفت: ما هم به همه اینها فکر کردیم اما هیچیک از آنها راه حل ارائه نمی‌دهد. در هند و نپال که قانون برای آن وجود دارد موضوع معامله‌گونه شده است. این مشکل از برداشت بد مردم نیست بلکه مشکل از قانون‌گذاری است که بسترهای آن را فراهم نکرده است. به هر دلیل افرادی که نمی‌‌توانند بچه دار شوند به سراغ اجاره کردن رحم می‌روند با فرهنگ‌سازی می‌توان مسائل اجتماعی را حل کرد. لیبل و برچسب زنی مطرح شد این با فرهنگ سازی بر طرف می‌شود. رحم اجاره‌ای را نیز با عنوان اهدای شادی زندگی به یک خانواده می‌توان فرهنگ سازی کرد.
فتح‌اللهی از تیم جامعه‌شناسان با بیان اینکه بحثی در مورد کیفیت و سهولت قوانین مطرح است گفت: این مسأله آنقدر پیچیده و غامض است که اگر بخواهیم جز به جز وارد قوانین مختلف شویم و برای هر یک از آنها قانون بند و تبصره تهیه کنیم. قوانینی به دست می‌آید که کارایی لازم را به دلیل گسترده بودن و سنگین بودن از دست می‌دهند.
وی ادامه داد: قوانین خود می‌تواند آسیب‌زا باشند وقتی بحث مالی در مورد یک موضوع مطرح می‌شود حواشی به وجود می‌آید این حواشی آنقدر جذاب است که بسیاری از افراد با ابتکاراتی ممکن است این قوانین را دور بزنند.
اسکندری از تیم موافق گفت: هر قانونی یکسری تبعات دارد و همه جا هم یکسری افراد وجود دارند که می‌خواهند قانون را دور بزند. ولی اگر قانونی وجود نداشته باشد همه سعی می‌کنند بدون هیچ گونه محدودیتی وارد این بازار شوند اما وقتی قانونی وجود داشته باشند افرادی که می خواهند که می‌خواهند درست عمل کنند وارد مسیر درست می‌شوند.

فتح اللهی از تیم مخالف نیز گفت: مطالب مناسب و خوبی را اشاره شد. ولی محور صحبت تیم موافق روی تمایلات فردی و حق انتخاب بود. به عنوان یک انسان می‌خواهم که چطور عمل کنم و این حق را باید داشته باشم که خودم راجع به مسائل مربوط به خودم تصمیم بگیرم و کسی مانع من نشود.

وی ادامه داد: اما در تصویب قوانین نمی‌توان فقط از یک حوزه به تصویب آن پرداخت آزادی فردی و.. مسائلی است که باید آن را پیش روی خود قرار داد. مسائل پیچیده دیگری مانند بحث کرامت انسانی، جرم شناسی و آسیب شناسی در کار است و مسائل اینچنینی باید مد نظر قرار بگیرد. یک قانون ممکن است تبعاتی در جامعه داشته باشد.
 

کلید واژه ها: نهمین دوره مناظره


نظر شما :