کمک ایران به جبهه مقاومت به نفع ایران است

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۶ کد : ۲۳۰۷ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
سومین مناظره مرحله یک چهارم نهایی نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی ظهر امروز با حضور دو تیم اندیشه نو با عنوان موافق و تیم جامعه شناسان با عنوان مخالف در مورد گزاره «کمک ایران به جبهه مقاومت به نفع ایران است» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، آرمان مهری، از تیم اندیشه‌نو با اشاره به گزاره مورد بحث گفت: منافع ملی به اهدافی گفته می‌شود که یک دولت در سطح ملی و بین‌المللی برای رسیدن به آنها تلاش می‌کند. منافع ملی به سطوحی تقسیم می‌شوند. منافع حیاتی، منافعی هستند که با موجودیت یک کشور در ارتباط بوده و به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست.
وی افزود: سایر منافع قابل مذاکره و یک دولت برای حفظ و صیانت از آنها با دیگر دولت‌ها مذاکره می‌کند. منافع سوم، منافعی هستند که دولت برای بالا بردن سطح چانه‌زنی آنها را تعریف می‌کند. انواع منافع ملی در سطح بین‌المللی شامل چند دسته می‌شود. منافع موازی منافعی هستند که همزمان چندین کشور برای کسب یا حفظ آنها تلاش می‌کنند و هر یک از زاویه خود به آن می پردازند. دسته دوم منافع مشترک است که دولت‌ها سعی می‌کنند با همکاری یکدیگر این منافع را به دست آورند. دسته دیگر منافع متعارض است. این منافع بین دو یا چند دولت وجود دارد که موجب تقابل و تنش آنها می‌شود.
مهری بیان کرد: این پرسش وجود دارد که چرا باید از منافع ملی حمایت کرد؟ منافع ملی یکی از تعاریف جدید در نظام‌های دموکراتیک در رابطه با ارتباط دولت و ملت است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است حمایت از منافع ملی سبب رشد در همه زمینه‌ها به نفع مردم آن کشور می‌شود. مردم می‌توانند با اقداماتی مانند مشارکت در انتخابات، اتحادها در مقابل هجوم بیگانگان، دشمنان از حکومت حمایت کنند و حکومت با انجام سیاست گذاری‌های ملی و بین‌المللی از منافع ملی را تأمین کند.

وی ادامه داد: وحدت و همدلی، حفظ نظام، حفظ مردم، تأمین رفاه، پیروی از اهل بیت (ع) از جمله منافع ملی از دیدگاه امام خمینی (ره) است. جبهه مقاومت چرا برای ما اهمیت دارد چرا که موجب تقویت کمربند ایمنی ایران در خارج از مرزها می‌شود. محور مقاومت از طریق حمایت‌های ایران تقویت و موجب کمک به تقویت این کمربند می‌شود.
وی تأکید کرد: برای تامین امنیت، باید مناسبات ملی و بین‌المللی را در نظر گرفت و با توجه به آن اقدامات را انجام داد. امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای، امنیت ملی را در پی دارد و باید از آن حمایت کرد. از سوی دیگر حمایت از گروه‌های مقاومت موجب افزایش قدرت چانه زنی ایران می‌شود لذا حمایت ایران از جبهه مقاومت یکی از اشکال دفاع از منافع ملی در جبهه بین المللی است.

هوشنگ افشار از تیم جامعه شناسان نیز با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی یک نظام دینی است که در قانون اساسی کاملاً مبانی آن تعریف شده است، گفت: بر اساس مقدمه قانون اساسی انعکاس خواست قلبی امت اسلام عامل اصلی انقلاب اسلامی است. یعنی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیارد مسلمان خواستند که این انقلاب شکل بگیرد.
وی افزود: وظیفه مهم ارتش و سپاه این است که از مرزها محافظت کنند و دوم بار رسالت خود را در عرصه جهانی یعنی ایجاد حکومت خداوند در زمین به دوش کشند. بر اساس اصول قانون اساسی از جمله اهداف جمهوری اسلامی حمایت از مسلمانان و مستضعفین جهان است لذا بر اساس آن می‌توان حمایت از گروههای نیابتی را توجیه کرد.
افشار ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پاسداری از ایران و منافع ملی را ذیل تعریفی ارائه می‌کند که ذیل شورای عالی امنیت ملی تعریف می‌کند، در زیر مجموعه سیاست‌های شورای عالی امنیت ملی کنش‌های دفاعی و بسیج منابع مادی برای حمایت از منافع ملی مدنظر قرار گرفته است تحلیل تالکوت پارسونز نیز در این راستا راهگشا است.
احسان تقی‌بیگلو از تیم اندیشه نو نیز در دفاع از گزاره مورد بحث با اشاره به نظریه برخورد تمدن‌ها گفت: این نظریه اسلام را بسیار قوی می‌داند و بر ضرورت برخورد با تمدن اسلامی تاکید دارد.
وی همچنین با اشاره به قانون اساسی گفت: حمایت از مستضعفین جهان در برابر مستکبرین در قانون اساسی سریحا مورد تاکید قرار گرفته است. باید توجه کنیم ما در منطقه خاورمیانه زندگی می‌کنیم در تاریخ ۴۰۰ ساله این منطقه تا امروز درگیر جنگ هستیم.
فتح‌الهی از تیم جامعه‌شناسان نیز گفت: در مورد کارکرد‌هایی که محور مقاومت دارد با شما موافق هستیم در مورد نظریه برخورد تمدن‌ها هم بر این اعتقادیم که جهان غرب چنانچه بخواهد در این منطقه تاثیرگذار باشند به فرهنگ اسلامی آسیب می‌زند. موضوعی که ما امروز می‌خواهیم روی آن صحبت کنیم در رابطه با کیفیت مدیریت محور مقاومت توسط سیاست گذران خودمان است. منظور بر این است که ما در نظر داشته باشیم باید اقدامی را انجام دهیم که در نهایت منجر به تامین منافعمان شود. در رابطه با کیفیت محور مقاومت می‌توان مطالب زیادی را عنوان کنیم یکی از آنها این است که ما متاسفانه در حال حاضر نیاز به یک بازبینی در مورد سیاست‌های منطقه‌ای داریم چرا که در حال حاضر ادامه سیاست‌های قبلی برای ما مفید نخواهد بود. در عرصه سیاسی منطقه تغییراتی حاصل شده است. با از بین رفتن داعش برقرار ماندن حکومت بشار اسد اینها نیاز به مدیریت جدید دارد.

مهری نیز در دفاع دوم خود گفت: نظریه پارسونز برای تحلیل این شرایط چندان قابل استفاده نیست. چرا که نظریه در مورد تعادل است نه تقابل. ما در برابر آمریکایی که در کشور ما کودتا و به تمامیت ارضی ما تجاوز کرده و به حمایت از اسرائیلی که برای ما توطئه می‌کند می‌پردازد باید چه کنیم؟ از طرف دیگر وقتی گروه‌های مخالف ما در کشورهای دیگر شکل می‌گیرند آیا بهتر است جلوی آنها را بگیریم یا اینکه در داخل کشورمان خودمان با آنها مقابله کنیم؟ همیشه پیشگیری بهتر از درمان است ما پیشگیری می‌کنیم که تا آسیبی به ما وارد نشود. باید دنباله‌هایی داشته باشیم که از ما دفاع کنند. خسارت هشت سال دفاع مقدس با آن چیزی که سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد برابر با ۴۰۰ میلیارد دلار بوده است با توجه به این گستردگی کشور اگر ما آن را در کشورهای دیگر به مقابله با دشمنانمان نپردازیم. خسارت‌هایی که به کشور وارد می‌شود فاجعه‌بار خواهد داد.


افشار از جامعه شناسان نیز اظهار کرد: سخنان تیم موافق شعاری است. از سوی دیگر نباید نظریه پارسونز را نظریه را نظریه تعادل دانست. شما فرمودید که عقل می‌گوید قبل از مصیبت باید جلوی آن را گرفت پیشگیری بهتر از درمان است این عالی است. در رابطه با موضوع سوریه باید دقت کنیم قبل از اینکه اصلاً داعش به وجود بیاید از اواخر سال ۲۰۱۱ که سوریه آبست حوادث بهار عربی و انقلاب شود می‌بایست از کنش فرهنگی خود استفاده می‌کردیم و به بشار اسد مشورت می‌دادیم که کشورش در آستانه انقلاب است و باید گروه‌های مختلف را دخالت می داد. تا قبل از اینکه داعش و گروه‌های تروریستی دیگر به وجود بیاید.
وی یادآور شد: قانون اساسی در اصل ۳ بند ۱۲ به اقتصاد اشاره می‌کند. به اینکه اقتصاد در حوزه امنیت ملی باید به گونه‌ای فراهم شود که برای مسلمانان داخل کشور رفاه فراهم شود. مسکن و شغل باید تأمین شود. اینکه از نظریه پارسونز استفاده می‌کنیم دقیقاً همین است که می‌گوید اگر حوزه اقتصاد نابود شود و نادیده گرفته شود، تعادل از بین می‌رود. این وضعیتی که الان وجود دارد به وجود می‌آید. اگر تنها به موضوعات خارج از ایران بپردازیم راه به جایی نخواهیم برد.
تقی‌بیگلو از تیم اندیشه نو نیز در دفاع نهایی از گزاره با اشاره به طرح خاورمیانه بزرگ، گفت: کشورهای اسلامی تهدیدی برای جهان غرب هستند. از نظر این طرح باید این کشورها تجزیه شوند تا یک بار برای همیشه قدرت اسلام خنثی شود. طرح برنارد لوئیس برای تجزیه خاورمیانه و خاور نزدیک نقشه معروفی دارد. بر اساس این طرح کشورهای خاورمیانه به شش کشور تقسیم می‌شوند. دوستان در مورد رفاه اجتماعی تأکید کردند ما در سوئیس و فلان کشور زندگی نمیکنیم ما در خاورمیانه زندگیم خاورمیانه‌ای که شمال و جنوب و شرق و غرب آن درگیر جنگ هستند. تنها امنیت اقتصادی شما تعیین نمی‌شود بلکه باید به دنبال من نوامیس خود در بازارهای برده فروشان تهران و اصفهان باشیم نکته بعدی در مورد نظر نشریه آمریکایی فارین پالیسی در مورد افزایش عمق استراتژیک ایران است وی می‌گوید که آماده ظهور خاورمیانه جدید به رهبری ایران باشید‌. مطمنا با این شرایط دشمنان برای مقابله با ایران توطئه‌های گوناگونی در سر خواهند داشت. لذا باید از نظریه‌های موجود در کتاب‌ها فاصله بگیریم و واقعیت‌های موجود را در منطقه ببینیم.
فتح اللهی از تیم جامعه‌شناسان، نیز گفت: نمی‌خواهیم که شعار گونه صحبت کنیم و عواطف را احساسات را تحریک کنیم این یک تک‌بعدی است که تنها از نظامی‌گری حمایت می‌کنیم. در دنیای مدرن باید بازدارندگی هوشمند ایجاد کنیم، بازدارندگی هوشمند به معنی آن است که تنها امنیت از بیرون مرزها تأمین نمی‌شود در حالی که امنیت در داخل کشور تامین می‌شود. ما باید در عرصه داخلی و عرصه خارجی همگام پیش برویم و تعادل ایجاد کنیم. لذا بازدارندگی هوشمند مورد نیاز است در مورد واقعیت‌ها باید در نظر داشته باشیم که خصوصیات صحنه سیاسی در دنیای مدرن به شکلی پیشرفته است که تغییرات شدید ناگهانی در پی دارد. باید بر اساس شرایط زمانی، خود را مداوم به روز کنیم در این راستا دستگاه تصمیم‌ساز باید از جزم اندیشی شعارگونه بین سخن گفتن و سنتی‌گرایی معکوس دور شده و واقع گرایانه به آن بیندیشیم.
 

کلید واژه ها: نهمین دوره مناظره


نظر شما :