معرفی بازی «شاه، دزد، وزیر»

۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۳ کد : ۲۳۶۳ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
عیدانه بعدی ما، بازی «شاه، دزد، وزیر» می‌باشد. «شاه و وزیر»، که با نام‌های «شاه، دزد، وزیر» و «شاه وزیر بازی» نیز شناخته می‌شود، یک بازی قدیمی هیجان‌انگیز می‌باشد که کودکان و بزرگسالان می‌توانند انجام دهند و از کنار هم بودن لذت ببرند.
معرفی بازی «شاه، دزد، وزیر»

تالیف و گردآوری: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی «منچ»

معرفی «نقطه‌بازی»

معرفی بازی «اسم پیشولی»

معرفی بازی «لِی‌لِی»

معرفی بازی «جنگ کشتی‌ها (BattleShip)»

 

معرفی بازی «شاه، دزد، وزیر»
عیدانه بعدی ما، بازی «شاه، دزد، وزیر» می‌باشد. «شاه و وزیر»، که با نام‌های «شاه، دزد، وزیر» و «شاه وزیر بازی» نیز شناخته می‌شود، یک بازی قدیمی هیجان‌انگیز می‌باشد که کودکان و بزرگسالان می‌توانند انجام دهند و از کنار هم بودن لذت ببرند.

 

 

وسایل مورد نیاز بازی «شاه، دزد، وزیر»
۴ شرکت کننده
چند تکه کاغذ
یک خودکار

نام بازی، از روی مهمترین نقش‌های بازی انتخاب شده است. یعنی نقش‌هایی که دارای اهمیت بالایی هستند و در واقع نقش‌های اساسی بازی هستند. «جلاد» نیز یکی از نقش‌های اصلی بازی را دارد. اما به طور مرسوم در نام بازی ذکر نمی‌شود و یکی از ۳ نام ذکر شده اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید به این نکته اشاره کنیم که بازی رومیزی جذابی نیز به همین نام وجود دارد که تولید شرکت باهمزی است و طرفداران زیادی در بین بازی‌دوستان پیدا کرده است.

 



معرفی بازی «شاه، دزد، وزیر»
«شاه، دزد، وزیر» یک بازی گروهی است که با ۴ بازیکن انجام می‌شود. ابتدا تکه‌های هم‌شکل و کوچکی از کاغذ تهیه می‌شود و روی هر کدام کلمات شاه، وزیر، جلاد و دزد نوشته می‌شود و سپس کاغذها به شکل یکسان تا می‌شود تا کسی از داخل آن خبردار نشود، سپس هر یک از بازیکنان کاغذی را برمی‌دارند. وقتی همه کاغذها را برداشتند، هر یک کاغذ خود را پنهان از دیگران می‌خواند تا از سِمَت خود آگاه شود. فعلاً غیر از شاه کسی نامش را لو نمی‌دهد. شاه رو به دیگران می‌گوید: «وزیر من کیست؟» آنگاه وزیر هم با نشان دادن کاغذ، خود را به شاه معرفی می‌کند. سپس شاه می‌گوید: «دزد را از میان این دو پیدا کن». وزیر باید دزد را از میان دو نفر باقیمانده پیدا کند. بالاخره وزیر یک نفر را به عنوان دزد معرفی می‌کند که دو حالت در پی خواهد داشت. اگر حدس وزیر درست بود، شاه فرمان شکنجه‌ای را به جلاد صادر می‌کند و جلاد هم دزد را شکنجه می‌کند. اما اگر حدس وزیر اشتباه بود و جلاد را به اشتباه به عنوان دزد معرفی کرده بود، معمولاً جلاد بلافاصله پس از حدس وزیر و معرفی او خواهد گفت: «چرا به جلاد توهین کردی؟» و سپس شاه شکنجه‌ای را به جلاد می‌گوید تا جلاد وزیر بخت برگشته را تنبیه کند. شکنجه‌ها معمولاً کمی کودکانه و بعضاً دردآور است. مانند «سبیل آتشین» یا «بشین و پاشو» و…. با مجازات شخص خطاکار (دزد یا وزیری که اشتباه کرده است)، یک دور از بازی پایان می‌یابد. سپس همه کاغذهای خود را تا کرده و مخلوط می‌کنند و به وسط می‌اندازند و دور جدید بازی شروع می‌شود. هر دور بازی از تقسیم کاغذها تا تنبیه بیشتر از چند دقیقه طول نمی‌کشد لذا در نیم ساعت می‌توان بیش از شش یا هفت مرتبه بازی کرد.

 

 

شکنجه های جنجالی بازی شاه، دزد وزیر
سیبیل آتشین

«سیبیل آتشین» یکی از قدیمی‌ترین شکنجه‌های این بازی است. همه طرفداران این بازی حتماً شکنجه سیبیل را اجرا کرده‌اند و یا این شکنجه برای آن‌ها انجام شده است. سیبیل آتشین به این صورت انجام می‌شود که به دستور شاه، جلاد دو انگشت شست خود را به قسمت بالای لب بازیکن بازنده می‌چسباند و با تمام قدرت خود انگشتان را به طرف بیرون می‌کشد. سعی کنید تمام قدرت خود را به کار بگیرید تا بازی هیجان انگیزتر شود.
بشین پاشو
این شکنجه مرسوم، بسیار خسته‌کننده است. در این شکنجه بنابر نظر جلاد، فرد بازنده باید بشین پاشو را انجام دهد و تا زمانی که جلاد دستور نداده فرد حق توقف ندارد.
کولی دادن
شاه می‌تواند برای شکنجه دادن فرد بازنده به صورت مستقیم به او دستور کولی دادن بدهد. فرد بازنده باید به سه بازیکن دیگر کولی بدهد. این شکنجه بسیار شیرین و لذت‌بخش است و موجبات خنده و شادی شما و دیگر بازیکنان را در بازی فراهم می‌کند. سعی کنید از بازیکن بازنده زیاد کولی بکشید.
سرکشیدن بطری آب
این شکنجه نسبت به شکنجه‌های قبلی کمی سخت‌تر است، مخصوصاً اگر شاه برای این کار زمان مشخصی را در نظر بگیرد. جلاد یک بطری آب ۱.۵ لیتری را به فرد بازنده می‌دهد و او مجبور است به صورت یک نفس این آب را بنوشد. در صورتی که او نتواند تمام آب این بطری را بخورد باقی مانده آب روی سر او خالی می‌شود.

 

بازی رومیزی «شاه، دزد، وزیر»

 


ضربه با توپ
برای انجام این شکنجه شاه به جلاد دستور می‌دهد تا با توپ به فرد بازنده ضربه بزند. نوع وحشتناک‌تر این شکنجه این است که سه بازیکن دیگر بالای سر فرد بازنده والیبال بازی می‌کنند و در حین این کار ضرباتی را با توپ به او وارد می‌کنند. شما می‌توانید در این زمینه بسیار خلاق باشید.
پشت دستی
پشت دستی از جمله شکنجه‌هایی است که در این بازی بسیار متداول و روتین است. زدن پشت دست باید به شکلی انجام شود که کاملاً برای فرد دردناک باشد. برای انجام این شکنجه شاه به همه بازیکنان دستور می‌دهد تا بنابر بر انتخاب خود چندین ضربه را به دست فرد بازنده وارد کنند. جلاد در این هنگام باید دست بازنده را بگیرد تا نتواند از این شکنجه فرار کند.
چرخیدن
چرخیدن فرد بازنده از جمله مجازات‌هایی است که بسیار خنده‌دار و جذاب است. بازیکن در حالت ایستاده باید انگشت اشاره خود را روی زمین قرار دهد و متناسب با تعداد دورهایی که شاه دستور آن را می‌دهد، دور خود بچرخد. وظیفه جلاد در حین شکنجه این است که بازیکن بازنده را در صورت تقلب و یا ایستادن از چرخ، بچرخاند.
دنبال کردن افراد با چشم بسته
در این شکنجه خنده‌دار و مهیج، چشم بازیکنی که مرتکب خطا و جریمه شده است با یک پوشش مناسب و محکم بسته شده و با شمارش جلاد بازی شروع می‌شود. بازیکن موردنظر باید با چشمان بسته بازیکنان دیگر بازی را دنبال کرده و و آن‌ها را بگیرد. برای افزایش هیجان بازی می‌توانید با پرتاب‌کردن وسایل بی‌خطر به طرف فرد دنبال‌کننده، او را گمراه کنید.
همانطور که متوجه شدید، بازی «شاه، دزد، وزیر» از جمله بازی‌های ساده اما در عین حال شاد و مفرحی است که هر دور آن زمان کوتاهی را صرف خود می‌کند و شما می‌توانید تا ساعت‌ها چندین و چندبار این بازی را انجام دهید. این بازی را در نوروز، امتحان کنید.

 

بازی رومیزی «شاه، دزد، وزیر»

 

جالب است بدانید که یک بازی رومیزی جذاب به همین نام وجود دارد. بازی فکری «شاه دزد وزیر» که محصول گروه تولیدی فربدانگاره می‌باشد، در سبک استنتاج و منطق است و بازیکنان در آن تلاش می‌کنند تا با حدس زدن نقش دیگران و بلوف زدن در مورد نقش خودشان بیشترین سکه را بدست بیاورند. در طی بازی نقش‌های بازیکنان عوض می‌شود و همین باعث می‌شود تا بازیکنی که حواس جمع‌تری داشته باشد بتواند برنده باشد. «شاه دزد وزیر» یک بازی سریع و جذاب است که به خوبی عناصر مهم سبک نقش مخفی و بلوف‌زنی را در خود جای داده است. این بازی با وجود عناصر آشنا و بومی و تصویرسازی زیبا یک محصول مناسب برای کسانی است که به بازی‌هایی مثل «کودتا»، «نامه به گیلاس» و «ماسکرید» علاقمند هستند. کیفیت اجزای بازی طبق معمول محصول دیگر این سازنده یعنی بازی «زار»، بسیار بالاست و کارت‌ها و سکه‌ها خوش ساخت و مقاوم هستند.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منابع


http://baziza.ir/game-king-of-thief-minister/
https://www.beytoote.com/fun/native-games/play1-king-thief-minister.html
https://www.shazdehkoochulo.com/product/678/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ دورهمی بازی‌ خانوادگی بازی‌‎های نوروزی بازی‌های نوروزی


نظر شما :