‌‌‌‌‌‌‌در جهاد دانشگاهی تعامل با فضای دانشجویی بسیار نزدیک است / نسل جدید نسلی باهوش، آرمان‌گرا و علاقه‌مند گفتگو هستند

۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۷ کد : ۲۵۳۷ اخبار سازمان اسلایدر
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری در آستانه چهل و یکمین سالگرد این نهاد و روز خبرنگار با بیان اینکه وجه تفاوت فعالیت‌ها در جهاددانشگاهی به واسطه خبرگزاری‌های خود و مرکز ایسپا، این است که خیلی زودتر به نیازهای دانشگاه‌ها پی می‌برد، گفت: تعامل با فضای دانشجویی به واسطه این مجموعه‌ها بسیار نزدیک است. فعالیت‌ها نیز به گونه‌ای بوده است که در ابتدا، فعالیت‌ها را مبتنی بر نیاز تعریف کردیم و به مرور، ساختارها شکل گرفتند.
‌‌‌‌‌‌‌در جهاد دانشگاهی تعامل با فضای دانشجویی بسیار نزدیک است / نسل جدید نسلی باهوش، آرمان‌گرا و علاقه‌مند گفتگو هستند

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، عیسی علیزاده، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دو خبرنگار فقید خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا تصریح کرد: احساس نزدیکی خاصی با اصحاب رسانه داریم، زیرا تنها نهادی هستیم که در دل خود سه رسانه ایسنا، ایکنا و سیناپرس را جای داده است و در طول سال نیز تعامل بسیار خوبی با اصحاب رسانه داریم.
وی با اشاره به اهمیت نظرسنجی در سیاست‌گذاری‌ها اذعان داشت: مسئولان جهاد دانشگاهی به اهمیت نظرسنجی در سیاست‌گذاری و تعبیر سیاست واقف هستند و به آن توجه می‌کنند این در حالی است که متولی خیلی از موضوعات در حوزه نظرسنجی مشخص نیست و برخورد نهاد در مرحله اول با این پیمایش‌های ملی، سیاه نمایی است و در مراحل بعد عنوان می‌شود که کار جدیدی نبوده است. بنابراین دولت جدید باید به حوزه مطالعات گذشته توجه کند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: با پیمایش‌هایی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی از جمله ارزش‌ها و نگرش‌ها، ازدواج و سبک زندگی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام شده، به این جمع‌بندی رسیدیم که عمده فعالیت‌هایی که دانشجویان به آنها علاقه‌مند هستند، شامل حوزه‌های مهارتی است و تمایل دارند کاری که انجام می‌دهند و حتی اگر در جشنواره‌ای شرکت می‌کنند، مهارتی را نیز کسب کنند.
وی ادامه داد: بنابراین پژوهش‌ها، حتی در برنامه‌هایی که به شکل جشنواره برگزار می‌کنیم، مانند جشنواره شعر دانشجویی، در کنار آن آموزش مهارت شعر و ترانه را هم در نظر داریم.
علیزاده موضوعات اجتماعی را حوزه دیگر علاقه‌مندی دانشجویان، خواند و گفت: این فعالیت‌ها در سازمان دانشجویان متمرکز است. دانشجویان علاقه‌مند هستند که بخشی از معنویت را از طریق حضور اجتماعی کسب کنند که این موضوع از طریق حضور در مناطق محروم، مشارکت در طرح‌های جهادی، کمک به محیط زیست، کمک به آسیب‌دیدگان سیل و زلزله پیگیری می‌شود و ساماندهی این فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم. بخش دیگر فعالیت‌ها در حوزه هنری است و معتقدیم که فرهنگ جدای از هنر نیست. در خصوص فعالیت‌های معنوی نیز به برخی از جشن‌ها و مناسک که در شرایط کرونا کمتر شده است، مثل مراسم اعتکاف یا اربعین، توجه ویژه‌ای داشته‌ایم.
وی با اشاره به شرایط همه‌گیری بیماری کرونا در کشور و تأثیر آن بر فعالیت‌های فرهنگی گفت: با شروع همه‌گیری کرونا در کشور، با ظرفیت‌هایی که جهاد دانشگاهی در اختیار داشت، محصولات چندرسانه‌ای تولیدی خود را تقویت کردیم؛ ما نیز در جهاد دانشگاهی تلاش کرده‌ایم متناسب با این شرایط، محتوای مناسب تولید کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تعریفی از فضای فعلی جامعه دانشگاهی داشته باشیم، با توجه به عدم حضور دانشجویان نو ورود در سال‌های اخیر به دانشگاه، علی‌رغم بی‌مهری‌هایی که گاهی در مورد آنها می‌شود، نسل باهوشی هستند که سیاست‌گریز، خشونت‌گریز، آرمان‌گرا و علاقه‌مند گفتگو هستند و امید داریم با بازگشایی مجدد دانشگاه، رونق فرهنگی به محیط دانشگاه‌ها باز گردد.
علیزاده افزود: نسلی که از حدود دو سال قبل وارد دانشگاه شده‌اند، بعضاً حضور (فیزیکی) در کلاس و محیط دانشگاه را به خوبی تجربه نکرده‌اند. فرهنگ یک موضوع رو در رو است و نمی‌توانیم بدون اینکه فرد وارد فضای فرهنگی شود، آن را به خوبی درک کنیم.
وی یادآور شد: متناسب با نسل جدید و متولدین دهه ۸۰ باید برخی رویکردها تغییر پیدا کند. دانشجوی نسل جدید خاستگاه‌های متفاوتی دارد؛ این به معنای عدول از ارزش‌ها و سیاست‌ها نیست. باید به اقتصاد فرهنگ نیز توجه شود. نباید فرهنگ را به مثابه یک فعالیت جانبی در نظر گرفت.
علیزاده در خصوص ادامه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی برای دانشجویان گفت: دو برنامه برای امسال مدنظر داریم که در برنامه نخست، اگر دانشگاه‌ها تا بهمن‌ماه بازگشایی نشوند و مجبور باشیم همچنان برنامه‌ها را به شکل مجازی ادامه دهیم و در برنامه دوم و احتمال حضور دانشجویان از مهرماه در دانشگاه، فعالیت‌های را مانند گذشته پیگیری می‌کنیم.
وی افزود: بعضی از فعالیت‌هایی که برگزار می کنیم، مانند مناظرات دانشجویی، گفتگومحور هستند و دانشجویان به این موضوع صحبت‌های رو در رو بین دانشجویان، مطرح شدن گزاره‌های موافق و مخالف، تحلیل) بسیار علاقه‌مند هستند و پیش از کرونا بیش از ۶۰۰ گروه در این مناظرات شرکت کرده بودند.
علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی می‌توانند انجام دهند، این باشد که فاصله بین فرهنگ رسمی و غیر رسمی را کاهش دهد. عمده تأثیرپذیری دانشجویان و جوانان کشور از فرهنگ غیررسمی است. تا زمانی که نتوانیم این دو فرهنگ را به هم نزدیک کنیم، نمی‌توانیم انتظار نتایج خوبی داشته باشیم.


نظر شما :