یادداشت مدیران شعب سازمان دانشجویان به بهانه بیست و سومین سالگرد تأسیس

سازمانی به نام دانشجویان

/سازمان دانشجویان، فراگیرترین شبکه توانمندسازی دانشجویان در گام دوم انقلاب اسلامی/
۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۵ کد : ۲۵۹۵ شُعَب سازمان دانشجویان اسلایدر
سازمانی به نام دانشجویان

هدا اصل روستا؛ مدیر سازمان دانشجویی واحد استان البرز
سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی یک فهم جدید و استراتژی نو در عرصه پیشبرد امور فرهنگی در جامعه دانشگاهی کشور و اهداف جهاددانشگاهی بوده است. با تشکیل این سازمان دانشجویی یک میدان فرهنگی جدید، خوداتکا، خودپیش برنده و دغدغه‌مند ایجاد شده است.
از ویژگیهای منحصر به فرد سازمان دانشجویان شناسایی و جذب فعالانه، خود به خودی دانشجویان از بین خودشان برای پیشبرد علائق و خواسته‌هایشان است؛ که اساس فعالیت سازمان را تشکیل می‌دهد.
هرساله با ورود دانشجویان جدید ضمن تقویت و نوسازی سازمان در عرصه فکری، موجب می‌شود دانشجویان فعال در سازمان در زمان فعالیت، سازمان را مأمنی برای خودباوری و خوداتکایی خود بدانند.
سازمان دانشجویان ضمن تزریق خون تازه در عرصه فعالیتهای فرهنگی، صحنه‌ای برای بروز استعدادهای دانشجویان است.
در این سازمان جریان فعالیت طوری پیش می‌رود که دانشجو در حین فعالیت، سازمان و امکانات آنان را موقعیت و جایگاهی می‌یابد برای بروز شکوفایی خود که به آن باور داشته و خلاقانه و هوشمندانه با تمام وجود خود در آن به فعالیت می‌پردازد و از سوی دیگر سازمان پیشرفت خود را در شکوفایی دانشجویان عضو می‌بیند. در نهایت این فعالیتها به پیشرفت متقابل دانشجو و سازمان منجر می‌شود و این یک ارتباط برد - برد است.
در پایان کار نیز سازمان خرسند از این است که به کادر سازی فرهنگی در عرصه کلان کشوری پرداخته است و ضمن داشتن سفیران و نمایندگان فراوان در دل جامعه که برخاسته از جهاددانشگاهی است؛ به سازمانهای دیگر که نیازمند نیروی متخصص فرهنگی هستند، کمک کرده است و منجر به گسترش نیروهای جهادگر و جهادی در دل جامعه خواهد شد.

 

محسن ملکی ایلام
تاثیر گذاری بر نسل جوان از مبدا دانشگاه هدف بزرگ و با اهمیتی است که تحقق آن توسط جهاد دانشگاهی جز با تلاش های سازمان دانشجویان میسور نگردیده است.
ظرفیت عظیم سازمان دانشجویان در اشاعه فرهنگ اسلامی و انقلابی با شناسایی، جذب و به کارگیری دانشجویان مستعد و علاقه‌مند و تاثیر بر این نسل محقق گردیده است.این تاثیر گذاری از طریق شبکه سازی بین دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ظرفیتی است عظیم و منحصر به فرد که ۲۳ سال تجربه سازمان دانشجویان به آن عینیت بخشیده است.
علاوه بر این سازمان دانشجویان با شناسایی و معرفی جوانان توانمند کمک شایانی به مدیران جهاد دانشگاهی در دسترسی به منابع انسانی کارآمد در جهت کادر سازی و جذب در بدنه سازمانی جهاد دانشگاهی نموده است. یقیناً بهترین و امیدوار کننده ترین راه برای کادرسازی و ساختن نیروی انسانی توانمند در جهاد دانشگاهی از طریق سازمان دانشجویان است.
‌‌‌‌


جویدراوی؛ معاون فرهنگی خوزستان
فعالیت دانشجویی به عنوان یکی از مهمترین و حتی می توان گفت اصلی ترین اقداماتی است که در محیط دانشگاهی باید به آن پرداخت. توجه به این امر که ساماندهی این مقوله به چه صورت خواهد بود نیز بر همگان و آنانی که اهل فن هستند آشکار و هویدا می باشد.
اینکه فعالیت دانشجویی فتح بابی برای ورود جوانان و طالبان علم در عرصه های متفاوت دانشگاهی است می تواند راهگشای بسیاری از برنامه ریزی ها نیز باشد.
سازمان دانشجویان نیز در این راستا که انصافاً نام پرآوزاه ای است می طلبد که در حد این نام برنامه ریزی نماید و فعالیت دانشجویی را در این مسیر هدایت کند.
حال که بیش از دودهه از فعالیت سازمان دانشجویان در کشور می گذرد، این اقدام را به فال نیک گرفته و سعی در بسط و توسعه فعالیتهای این سازمان خواهیم داشت.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که توجه به فعالیت سازمان دانشجویان و تعریف فعالیت دانشجویی در دوره و زمان و صد البته به مقتضای جو حاکم بر روحیه دانشجویان نباید مورد غفلت واقع شود و تعاریف برنامه های دانشجویی با محوریت دغدغه های دانشجویی و جوانان صورت گیرد.

 


رضا اسمخانی؛ مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی زنجان
فعالیت های دانشجویی از جمله فعالیت های هست که تقریباً تمام دانشجویان در زمان دانشجویی به نوعی درگیر آن هستند، از جمله این فعالیت ها شرکت در مراسم هایی از جمله روز دانشجو، اردوهای دانشجویی، انجمن‌های علمی، امور صنفی، فعالیت در کانون‌ها و گردهمایی‌ها و...
در کنار این تشکیلات دانشگاهی، سازمان دیگری نیز وجود دارد که مربوط به تشکیلات دانشگاه نیست اما سازمانی هست که بستر آن برای دانشجو به وجود آمده و می‌تواند همانند فعالیت‌های دانشگاهی هم در پر کردن اوغات فراغت زمان دانشجویی نقش ایفا کند و مهم‌تر از آن زمینه‌ی رشد و ترقی و شکوفایی استعدادهای دانشجویان را فراهم نماید.
نام این سازمان عبارت است از «سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی!»
این سازمان از بدو تاسیس خود در تلاش بوده است که برنامه هایی برای دانشجویان برگزار کند که علاوه بر تازگی و غیر موازی بودن با برنامه های دانشگاه، سکوی پرتابی باشد برای آینده ی دانشجویان.
چه بسا بسیاری از دانشجویانی که در این سازمان طی سال‌های اخیر فعالیت‌های چشمگیری داشته و توانسته‌اند به مراتب شغلی و علمی و جایگاه اجتماعی قابل توجهی دست یابند.
از این رو همه ساله با شروع دانشگاه ها این سازمان نهایت تلاش خود را کرده است تا از همان روز آغاز دانشجویان تازه ورود افراد جدید را با این تشکیلات آشنا سازد تا بتواند رسالت خود را در زمینه بالندگی این قشر عظیم و فرهیخته در قالب مسابقات، اردوها، کانون‌ها، کارگروه‌ها و صدها برنامه دیگر در زمینه‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی و … انجام دهد.
جا دارد این روز فرخنده را به تمامی دانشجویان و خانواده بزرگ سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی تبریک عرض نمایم و سخنم را بیتی از استاد غزل ایران حسین منزوی به پایان برسانم:
افسانه ها میدان عشاق بزرگند / ما عاشقان کوچک بی داستانیم

 

صنعتی اصفهان
سازمان دانشجویان بستری برای تعالی و رشد در ابعاد مختلف می باشد. هدف از تشکیل این سازمان در یک کلام تقویت اراده "ما می توانیم" دانشجویان است که طرح های انگیزشی و پویا، موید آن است این سازمان با استفاده از ساختارهای موجود، شبکه سازی و توانمندسازی دانشجویان در عرصه های مختلف علمی و عملی بخشی از رسالت های خود در قالب طرح های متنوع به نمایش در آورده است همچنین تنوع طرح ها، برنامه ها، و توجه به علایق و سلایق مختلف دانشجویان را پوشش داده و زمینه ساز پویایی فعالیتهای دانشجویی را فراهم ساخته است.
حضور دانشجویان در عرصه های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها می تواند ابعاد شخصیتی دانشجویان را شکل بلکه رشد و نمو دهد. حال سازمان دانشجویان با آماده سازی بسترهای مختلف فعالیتهای دانشجویان می تواند نقش بسیار مهمی در این عرصه ایفا کند بطوری که با ساختارمند و هدفمند کردن این فعالیتها نه تنها کمک به رشد شخصیت اجتماعی دانشجویان می کند بلکه می تواند این پتانسیل عظیم و استعداد بالقوه نهفته در دانشگاه ها را از ناهنجاریهای احتمالی مصون بدارد همگی اذعان بر این نکته دارند که دانشجو سرشار از انرژی و نیروی جوانی است پس این نیرو و انرژی باید در مسیر درست و هدفمند صرف گردد و سازمان دانشجویان بستر بسیار مناسبی برای استفاده از این توان در مسیرهای فرهنگی و اجتماعی مورد علاقه دانشجو و نیاز جامعه می باشد.
فضای تعاملات فکری و مبادله عقاید را در بستری به نام کرسی های آزاد اندیشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده اجرا می‌شود و بالا بردن آستانه تحمل و پذیرش فکر مخالف را در مسابقات ملی مناظره دانشجویان آموزش می دهد.
دوستداران محیط زیست را زیر چتر باشگاه حامیان محیط زیست گرد هم می آورد و شبکه سازی گروه های حامیان محیط زیست را در کشور بنیان می کند.
فعالان در حوزه گردشگری را با هدفمند کردن و برگزاری اردوهای علمی و ترکیب آن با بازدید از مواریث فرهنگی و تاریخی پیوند دیروز و امروز را به نمایش می گزارد.

 

مهبد فدایی علامه طباطبایی
دانشجو شدن یا دانشجو ماندن؟ مسئله این است!
بر اساس ویژگی ذاتی ذهن‌، عادت کرده‌ایم که نسبت به هر مفهومی دست به تفسیر و توضیح بزنیم، و تعریف مشخصی از آن داشته باشیم. مفهوم «دانشجو» در عین اینکه برای همه¬ی ما تعریف مشترک و آشنایی دارد، می¬تواند برای هرفردی، تداعی¬گر مفهوم خاص و انحصاری¬ای باشد… از طرفی، همه¬¬ی ما واقف به این موضوع هستیم که فارغ از تمامی تعاریف و تعبیر و تفسیر‌هایی که حول محور «دانشجو» می چرخند، دانشجو شدن با ورود به دانشگاه میسر می¬شود؛ اما حرف اصلی از اینجا به بعد است؛ آیا می‌خواهید دانشجو بمانید یا نه؟
سازمان دانشجویان، یکی از راه¬های پیش‌روی شما برای رسیدن به پاسخِ این سوال است. از نظر ما، دانشجو ماندن یعنی کسب مهارت‌، اشتغال‌زایی، تعامل وگفتگو، کارگروهی، فعالیت‌های علمی و فرهنگی، و پویایی اجتماعی. ما به عنوان سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی معتقد هستیم که دانشجو شدن، آغاز رشدی است که تداوم آن به دانشجو ماندن بستگی دارد؛ به¬همین علت برآن شدیم تا با ایجاد فرصت‌های مناسب جهت اشتغال، تشکیل کانون‌هایی چون «سلامت روان»، «فرهنگ و هنر»، «کار و توسعه»، «پژوهش¬¬یارکارآفرینانه» و «گندم»، برگزاری کارگاه‌های علمی و فرهنگی، و انتشار مجله¬ی فرهنگی-اجتماعی «خط سفید»، در راه تحقق اندیشه¬ی «دانشجو ماندن» همراه شما باشیم.


سمیه بکشلو؛ مدیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قزوین
گلخانه بنا به تعریف علما، شرایط ویژه‌ای برای گیاه ایجاد می کند تا به شکوفایی مطلوب استعدادهای نهانش منجر شود. درباره جهاد فرموده بودند که در محاسبات ما گلخانه‌ای کوچک بود برای مرغوبیت، کیفیت، تلاش موثر و ویژه … حالا ولی تا چشم کار می کند ریشه دوانده، جوانه زده، گلستان شده و چه عطری پراکنده میان ما.
گلستان جهاد گل‌های همیشه بهاری دارد که پیر نمی شود، همیشه برپاست، حضور دائم دارد، زیباست و چشم نواز. ذات حرکت حاشیه است، ذات رشد و نمو هم علف هرز. گل همیشه بهار هست که علف هرز بالا نرود، فرصت عرض اندام پیدا نکند و آفت به جان گلستان هزار ساله ما نیفتد.
سازمان دانشجویان، گل همیشه بهار جهاددانشگاهی (نه به اغراق که شاهد کهنسال و جوان بسیار است) در پی آبادی و بالندگی و رشد است و بیم آفت و هرزگی و تهی شدن دارد و این بیم و امید مرتباً او را سرشار می کند از انگیزه و تلاش و همیت. باشد که موثر باشد و مرضی خدای گلستان.

 


محمد رشاد، مدیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گلستان
سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با هدف ایجاد پویایی و انگیزه برای فعالیت قشر تاثیر گذار و بسیار مهم دانشجو در امر تحول کشور ایجاد شده است.
دانشجویان بنا بر سخن رهبر معظم انقلاب در طی این سال‌ها سعی بر آن داشتند تا در جهت اصلاح امور پیش قدم شوند و حتی گاهی جبران بی‌کفایتی مسئولان هم به دوش آن‌ها بود.
سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان گلستان نیز از این امر مستثنا نبوده و تمامی تلاش خود را در طی مدتی که فعالیت خود را آغاز کرده است بر این هدف استوار کرد که "دانشجو موذن جامعه است اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود."
در تمامی زمان‌هایی که برنامه‌های سازمان ما در استان انجام شده سعی کردیم در امر روشنگری و شفافیت سازی بیشتر حرکت کنیم و به دنبال جهت‌دهی به افراد نباشیم.
تمام تلاش ما اجرای صحیح فرمایشات رهبری برای روشنگری و ایجاد خط و مشی صحیح بوده و در این امر کارگاه‌های بسیاری در زمینه انتخاب بر اساس معیارهای صحیح کتب اسلامی برگزار کرده‌ایم.
حال در روز ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ قرار است باری دیگر برای ۲۳ مین سالروز تاسیس این سازمان انقلابی و جهادی را در کنار هم باشیم با اینکه هم اکنون در کشور ما هر روز شاهد مرگ هموطنانمان هستیم باز هم آرزو دارم خوشی و خوش روزی بودن به زودی در زندگی‌های مردمان ایران و سفره کارگران و … برقرار باشد.

 

احمد حاتمی؛ مدیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی لرستان
سازمانی به نام دانشجویان
سال های زیادی است که در عرصه فرهنگ و فعالیت های اجتماعی کار می کنم، چه در دوران دانش آموزی و کانون های پرورش فکری، چه در دوران دانشجویی و حال در بستر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، اگر بخواهم بدون بزرگنمایی سخن بگویم، باید گفت اینجا خانه ی واقعی، ایمن و بدون دغدغه ای برای فعالیت های فرهنگی است.
در سازمان دانشجویان، بالندگی، اعتماد به نفس، تربیت مدیر انقلابی و نگاه جهادی داوطلبانه به دانشجو آموزش داده می شود، پیشنهاد من به عنوان کسی که در این سیستم سازمانی حدود ۱۴ سال است فعالیت می کند، این است که حتماً تجربه با ما بودن را و در کنار هم کار فرهنگی دانشجویی کردن را از دست ندهید.
شیرینی فعالیت در سازمان منعطف و جهادی بی شک در ذهن شما ماندگار خواهد بود.

 

محرابی؛ کرمان
در سازمان دانشجویان برنامه ریزی های هماهنگ در کل کشور به صورت یکپارچه در جهت اجرای برنامه های ویژه فرهنگی باید در اولویت قرار گیرد که این مهم در شناساندن این سازمان به کل جامعه دانشجویی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
از جمله اهداف این سازمان، تعمق بخشیدن به سطح آگاهی دانشجویان نسبت به مسائل اسلام و ارزشهای انقلاب اسلامی و چالشها و نیازهای جهان اسلام و جذب دانشجویان جهت شرکت در این گونه فعالیتهای فرهنگی و فوق برنامه و ایجاد روحیه تفاهم و همدلی بین دانشجویان داخل و دانشجویان خارج از کشور، تربیت دانشجویانی توسعه یافته متناسب با مقتضیات فرهنگی و دینی و متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی و برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری می باشد.
امروزه این سازمان به یکی از زیر مجموعه های مهم مدیریت فرهنگی و فعالیتهای داوطلبانه دانشگاه تبدیل شده است که حوزه گسترده ای از این فعالیتها را در برمی گیرد.
سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کرمان نیز در همین راستا و با توجه به داشته های خود، سعی کرده است در حد امکان در جهت نیل به اهداف والای فرهنگی و اعتلای هرچه بیشتر شعائر اسلامی قدم برداردآنچه باد مد نظر واقع شود این است که ما باید جوانان را برای تغییرات و دگرگونی های فرهنگی در جهان سراسر متحول امروزی آماده کنیم که این مهم با ساماندهی رسالت فرهنگی با توجه به ساخت اجتماعی و فرهنگی جوانان به ثمر می رسد.
با ایمان به نقش تعیین کننده دانشگاه در توسعه فرهنگی، امید است با بهره گیری از تخصص تحصیل کردگان و نیروی خلاق دانشجویان، زمینه های سربلندی ایران و ایرانی در جهان امروز فراهم شود.



نفیسه پاکیزه؛ مدیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی همدان
در جهان امروز، موقعیت فرهنگ روز به روز پیچیده تر، حساس تر و در عین حال با اهمیت تر می‌شود و زندگی روزمره ما بیش از پیش زیر نفوذ فرهنگ و جلوه‌های گوناگون آن قرار دارد. ایجاد انگیزه و پویایی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و به تبع آن، مشارکت آن‌ها در این برنامه‌ها، زمینه تعالی فرهنگی و کارکرد بهتر در محیط‌های فرهنگی و اجتماعی را فراهم می‌سازد. سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در بیست و سه سالی که از تأسیس آن می‌گذرد همواره سعی کرده تا با اجرای برنامه‌های مختلف و نوآورانه پویایی دانشجویان در دانشگاه را فراهم کند و آن‌ها را برای فردایی بهتر؛ هم برای خود و هم ایران عزیز آماده سازد. ۱۵ شهریور ماه سالروز تشکیل سازمان دانشجویان بر دانشجویان به‌ویژه دانشجویان دغدغه‌مند مبارک.

 

فرزاد خشنودان؛ مدیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد هنر
امروز بیست و سومین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی است. تشکیلاتی وابسته به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی که توانسته است به عنوان فراگیرترین شبکه توانمندسازی دانشجویان کشور، در حوزه‌های گوناگونی همانند شبکه‌سازی ارتباط میان دانشجویان استان‌های مختلف کشور، برگزاری رویدادهای متنوع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری، توجه به محیط زیست و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، تمرکز بر توسعه بازی‌های خلاق و بزرگداشت مفاخر کشور و … فعالیت کند. این سازمان فعالیت‌هایش را بر پایه تلاش‌های داوطلبانه دانشجویانی پویا و توانمند که در شعب متعدد آن در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند، استوار ساخته و پیش می‌برد. به این ترتیب پایداری و توسعه روز افزون این فعالیت‌ها نیز، نیازمند افزایش بیش از پیش ارتباط دانشجویان با سازمان دانشجویان خواهد بود که در این مسیر فعالیت‌های فرهنگی و هنری نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند. فعالیت‌هایی که با داشتن جذابیت و روحیه بخشی، موجب سرگرمی، تفریح و علاقه‌مندی دانشجویان شده و علاوه بر این ویژگی‌ها، آنان را نسبت به فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی به جامعه پیرامون خود و همچنین توجه به مسائل اجتماعی روز، دغدغه مند و ملزم می‌سازد. امید به اینکه با تمرکز بیشتر بر تداوم این‌گونه فعالیت‌ها شاهد رشد روزافزون مشارکت دانشجویی با سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، و ارتقای فضای دانشجویی کشور باشیم.

کلید واژه ها: بیست و سومین سالگرد


نظر شما :