رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور:

جهاد دانشگاهی، یک نهاد فرا دانشگاهی است

۱۵ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۶ کد : ۲۷۴۶ شُعَب سازمان دانشجویان
مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور، با رئیس دانشگاه لرستان و مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، مهدی عباسی در این دیدار گفت: سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، تشکیلات دانشجویی جهاد هست و هر مسئولیتی که در جهاد دانشگاهی در حوزه دانشجویی وجود دارد، در این سازمان اتفاق می‌افتد، بنابراین موظف به شبکه‌سازی دانشجویان در سراسر کشور هست. ماموریت اصلی ما رشد و توانمندسازی دانشحویان در گام دوم انقلاب اسلامی بوده که این، ماموریتی است که مجموعه جهاد دانشگاهی بر عهده سازمان دانشجویان گذاشته است.
وی ادامه داد: در تعاملات و ارتباطاتی که با مراکز، نهادها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها داریم، بر روی این مسئله خیلی بحث شد و ماموریت سازمان دانشجویان به عنوان شبکه رشد و توانمندسازی دانشجویان در گام دوم انقلاب اسلامی مورد تائید قرار گرفت. در این راستا مجموعه فعالیت‌هایی که در سازمان دانشجویان به لحاظ تنوع و گستردگی فعالیت‌ها اتفاق می‌افتاد، مثال‌زدنی است؛ شاید به جرات می‌توان گفت که کمتر نهادی را در دانشگاه داشتیم که با این گستردگی در حوزه دانشجویی در حال فعالیت است.
عباسی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که در سازمان دانشجویان برنامه‌ریزی و در سراسر کشور در حال اجراست، مسابقه ملی مناظرات دانشجویان ایران است. بعد از دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی اولین نهادی بود که به فرمایش ایشان لبیک گفت و در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی رویداد مسابقات مناظره دانشجویی طراحی و اجرا شد. این مسابقات در حال حاضر آن‌قدر گسترده و با استقبال خوب دانشجویان مواجه شده که بیش از ۷۰۰ تیم در هر دوره در دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور ثبت نام می‌کنند و این مسابقات به صورت لیگ کشوری برگزار می‌شود. این مسابقات، مراحل دانشگاهی، استانی و ملی دارد و تیمی که به مرحله ملی می‌رسد، گاهی بیش از ۴۰ مسابقه داده است.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور در ادامه افزود: یکی از دیگر از حوزه‌هایی که به آن ورود جدی داشته‌ایم، بحث توسعه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها است و ما به واسطه اشتغالی که در بحث مناظرات دانشگاهی داشتیم، کمتر به خودِ کرسی‌های آزاداندیشی پرداخته‌ایم و متاسفانه این آسیبی است که در همه دانشگاه‌ها در آموزش عالی ما وجود دارد و این خواسته رهبری، متاسفانه مغفول مانده است.
عباسی خاطرنشان کرد: خیلی تلاش جدی‌ای از نهادهای مسئول برای بحث کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نکرده‌اند، اگر اقدامی هم اتفاق افتاده، عموماً نمایشی بوده و خواسته اصلی رهبری که باید به یک جنبش نرم‌افزاری منجر می‌شده، اتفاق نیفتاده است. در سازمان دانشجویان این مهم را به‌صورت جدی شروع کرده‌ایم و خیلی منتظر ماندیم دیگران این را به دوش بکشند و جلو ببرند؛ دیدیم اتفاقی نمی‌افتد، دو سه سالی هست که خود ما بحث کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها را جلو می‌بریم.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور بیان کرد: یکی از دیگر از حوزه‌های فعالیت ما، محرومیت‌زدایی است. شاید قبل از اینکه در بسیج دانشجویی بحث اردوهای جهادی را شروع کنند، دبیرخانه‌ای در سازمان دانشجویان تحت عنوان دبیرخانه محرومیت‌زدایی مهرباران شکل گرفت و الگوی اولیه اردوهای جهادی شد و بعد توسعه داده شد.
عباسی با بیان اینکه در حال حاضر همکاری خوبی بین سازمان دانشجویان و معاونت بسیج دانشجویی وجود دارد، افزود: تفاهم‌نامه‌های خوبی داریم و در راستای اردوهای دانشجویی، پویش‌های متعدد دانشجویی توسط دانشجویان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. در واقع آن‌چه در سازمان دانشجویان اتفاق می‌افتد، ما بستر را شامل فضا، امکانات و حمایت‌های لازم را ایجاد می‌کنیم که دانشجویان بر حسب علایق و نیازها و استعدادهای خود فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه در حوزه فعالیت سازمان دانشجویان، شبکه ملی حامیان محیط زیست فعالیت می‌کند که به آن باشگاه حامیان محیط زیست می‌گوییم، اظهار کرد: در این باشگاه در حال حاضر بیش از ۴۶۰ گروه و کانون دانشجویی از سراسر کشور عضو و در قالب یک شبکه ملی در حال فعالیت هستند.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به اینکه حوزه فعالیت بسیار گسترده است، تصریح کرد: اندیشکده دانشجویی مطالعات سیاست‌گذاری که یک حرکت جدیدی بوده که در سازمان دانشجویان شروع شده و در قالب کارگروه‌های دانشجویان بر حسب رشته‌های تخصصی آن‌ها سازماندهی می‌شوند و با رویکرد سیاست‌گذاری به مسایل کشور می‌پردازند.
عباسی خاطرنشان کرد: سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خیلی پتانسیل دارد که فضاهای دانشجویی را به سمت مسئله محوری حرکت بدهد. تمام تلاش ما این است که در حوزه‌های مختلف که دانشجویان در سازمان دانشجویان در حال فعالیت هستند، آن مطالعات و رشته علمی را حتی در قالب پایان نامه‌ها در کنار مسائل کاربردی کشور قرار بدهیم و فاصله بین علم و اجرا را با استفاده از توان و پتانسیل دانشجویان کم کنیم. این کار در اغلب استان‌ها اتفاق افتاده و خیلی به حل مسائل آن استان‌ها کمک کرده است. اگر بتوانیم توان دانشجویی را در کنار بقیه نهادهایی که در حال فعالیت هستند و بسیج دانشجویی و تشکل‌های مختلف که فعالیت می‌کنند را به عرصه بیاوریم.
عباسی ادامه داد: یکی از ویژگی‌هایی که ما داریم این است که خیلی درگیر مسائل سیاسی نمی‌شویم و سعی می‌کنیم در فضای علمی دانشجو را نگه داریم. اگر این توان‌ها در کنار هم قرار بگیرد، می‌تواند به حل مشکلات استان‌ها و کشور کمک کند.
وی اظهار کرد: اگر بشود فضایی در حد مقدورات در اختیار سازمان دانشجویان استان لرستان قرار بگیرد، قول می‌دهیم که کمک به توسعه فعالیت‌ها و تجهیز فضایی که در نظر گرفته شده، کمک شود تا بتوانیم فعالیت سازمان دانشجویان را در جهاد دانشگاهی لرستان هم بیش از آن‌چه که هست، گسترش دهیم.

فعالیت‌های فرهنگی خوبی در لرستان انجام شده است

دکتر امین سلاحورزیان، در دیدار رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور با رئیس دانشگاه لرستان و مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون فعالیت‌های فرهنگی خوبی در استان انجام شده و توانستیم منشاء اثر در استان باشیم. جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی فعالیت خود را در ۱۳۵۹ به دستور امام راحل آغاز کرد و این نهاد در لرستان در سال ۸۲ تاسیس شده است.
وی ادامه داد: محور فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سه حیطه آموزش، پژوهش و فرهنگ است. این نهاد در کنار دانشگاه و مراکز آموزش عالی قرار دارد و جدای از دانشگاه نیستیم که امید می‌رود این زنجیره و فعالیت‌هایی که در جهاد دانشگاهی لرستان در حال انجام است، با وجود مراکز عالی و دانشجویان محقق شود.
سلاحورزیان افزود: در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان، فعالیت‌های دانشجویی انجام می‌شود که این فعالیت‌ها مختص یک یا دو دانشگاه نیست، بلکه از تمام دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی و دانشجویان علوم‌پزشکی، دانشگاه لرستان، علمی کاربردی، آزاد و پیام نور دعوت می‌شود که در فعالیت‌های مختلف فرهنگی شرکت کنند. خوشبختانه تاکنون فعالیت‌های فرهنگی خوبی در استان انجام شده و جهاد دانشگاهی توانسته منشاء اثر در لرستان باشد.

مهدی عباسی در جمع نمایندگان تشکل‌های دانشجویی لرستان، اظهار کرد: ما یاد گرفته‌ایم در شرایط سخت کار کنیم، چراکه هیچکس جلوی ما فرش قرمز پهن نمی‌کند. امکانات در کشور به ویژه در سال‌های اخیر خیلی کم بوده و آن چیزی هم که بوده عادلانه توزیع نمی‌شده، بنابراین هرکدام از ما باید بپذیریم که در این شرایط سخت قدم برداریم.

عباسی با اشاره به این‌که برای کمک به تولید اپلیکشن داروهای گیاهی اعلام آمادگی می‌کنیم، عنوان کرد: ما همه مشکلات و سختی‌ها را داریم و وظیفه ماست که به شما کمک کنیم تا مقداری از سختی‌های کارتان کمتر شود.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور گفت: بروز کرونا خیلی از کانون‌های دانشجویی داخل و خارج از جهاد دانشگاهی تعطیل شد که این شرایط اجتناب‌ناپذیر بوده است، ما امیدواریم با حضوری شدن کلاس‌های دانشگاه‌ها و حضور دانشجویان در این فضا بهتر شود.

وی ادامه داد: در بحث انتقال آب به اصفهان باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست جهاد دانشگاهی که به مرکز فعالیت‌های محیط زیستی دانشجویان تبدیل شده، هفت نشست تخصصی در حوزه آب برگزار کردند، یک نشست در رابطه با زاینده رود نیز برگزار شد.

این مقام مسئول با تأکید بر این‌که جهاد دانشگاهی یک نهاد فرادانشگاهی است، عنوان کرد: تنها جایی که این پتانسیل را دارد که این ارتباط را ایجاد و تقویت کند سازمان دانشجویان است و قالب آن بحث شبکه دانشجویی در قالب کانون‌ها و باشگاه‌های دانشجویی است.


دانشجویان متولی سیاست‌گذاری حوزه‌های اجتماعی در جامعه هستند

ناعمه علی‌نژاد، در دیدار رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور با رئیس دانشگاه لرستان و مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، اظهار کرد: دانشجویان متولی سیاست‌گذاری حوزه‌های اجتماعی در جامعه هستند. ظرفیت‌های عظیمی در قشر دانشجو وجود دارد.
وی با بیان اینکه دانشجویان آینده‌سازان این مملکت هستند، ادامه داد: جمعیت بسیار زیادی از جوانان کشور دانشجو هستند. مدیر شعب سازمان دانشجویان کشور با تاکید بر توانمندسازی دانشجویان، گفت: ضرورت دارد یک فضایی در سطح کشور و استان‌های مختلف مهیا شود تا دانشگاه‌های بومی به لحاظ علمی و اجتماعی نگاهی با محوریت توسعه سرمایه‌اجتماعی و انسانی در کشور اتفاق بیفتد.
وی اضافه کرد: این مهم نیازمند این است که در رویکرد مدیریتی مدیران و مسئولان کشور به ویژه روسای دانشگاه‌ها، در سطح مدیریتی نسبت به منابع انسانی و دانشجویان نخبه توجه ویژه‌ای شود. در فضایی در حال حرکت هستیم که دانشگاه‌ها متولی پرورش و تربیت دانشجویان هستند و ناخودآگاه یک مسئولیت جدیدتری به دانشجو واگذار شده که آنان متولی سیاست‌گذاری حوزه‌های اجتماعی باشند.
علی‌نژاد در ادامه گفت: کارآفرینی و نوآوری‌های اجتماعی و اشتغال نیاز ضروری جامعه جوان است. سلیقه فرهنگی نسل جوان متناسب با شرایط جدید ممکن است روی فرهنگ کشور، استان و خانواده تاثیرگذار باشند. در این راستا، دانشگاه نقش بسیار خطیری دارد و ضرورت دارد کهنگاه مسئولین به دانشجویان، نگاهی سرمایه‌ای باشد چراکه آنان آینده‌ساز انقلاب و مملکت هستند.

ظرفیت مباحث فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان بسیار بالاست

حجت‌الاسلام حبیب حاتمی کن‌کبود، در دیدار رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور با رئیس دانشگاه لرستان اظهار کرد: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان گفت: جهاد دانشگاهی در برگزاری کلاس‌های آموزشی، مهارتی و پودمانی ظرفیت بالایی دارد. اگر جهاد دانشگاهی به ماموریت خود عمل کرد، آن زمانی است که کف بازار و اصناف و مردم از برکات این نهاد انقلابی استفاده خواهد کرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان در خصوص مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان گفت: این مرکز ظرفیت بالایی دارد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.
حاتمی کن‌کبود با تاکید بر اینکه نگاهم نسبت به جهاد دانشگاهی نگاهی با ظرفیت بالاست، عنوان کرد: معتقدم که این نهاد که لفظ جهاد روی آن است با بار معنایی دقیق است.
وی با بیان اینکه مراکز آموزش عالی استان می‌توانند نقش خوبی در لرستان ایفا کنند، اضافه کرد: نه تنها در حوزه فرهنگی بلکه در زاویه‌های مختلف باید با جهاد دانشگاهی وارد بحث شویم. ظرفیت مباحث فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان بسیار بالاست.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه ظرفیت نهاد رهبری دانشگاه‌های لرستان برای بسترسازی است، بیان کرد: برای همه کسانی که گره علمی دارند، نه تنها در بحث‌های فرهنگی بلکه در مباحث پژوهشی استان، نهاد می‌تواند کمک حال باشد.
حاتمی کن‌کبود با تاکید براین که دانشگاه‌های علوم پزشکی به کمک جهاد دانشگاهی لرستان بیایند، گفت: مراسمی ترتیب داده شود تا با حضور نماینده ولی‌فقیه در لرستان، استاندار استان، رئیس مراکز آموزش عالی لرستان جلسه‌ای تشکیل و از همه زوایا از ظرفیت جهاد دانشگاهی استان برای توسعه لرستان بهره‌مند شویم.


نظر شما :