آغاز رقابت جایزه فرهنگی اسباب‌بازی هفت سنگ

۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۳ کد : ۲۸۲۸ اخبار بازی
دبیر جایزه هفت سنگ از آغاز کارگاه‌های آموزشی این دوره از جایزه هفت سنگ و برگزاری نمایشگاه آثار منتخب در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.
آغاز رقابت جایزه فرهنگی اسباب‌بازی هفت سنگ

به گزارش روابط عمومی آزاده بیات با اعلام این خبر گفت: جایزه فرهنگی هفت سنگ، جایزه‌ای است که بخش اسباب بازی موزه عروسک‌های ملل سالانه به منظور تشویق طراحان و تولیدکنندگان به خلق اسباب بازی‌های فرهنگی اعطا می‌کند. این جایزه یک لوح سپاس و نشان هفت سنگ است که در روز جهانی خانواده و زندگی در صلح با یکدیگر (۲۵ اردیبهشت) و همزمان با سالگرد تأسیس بخش اسباب بازی موزه عروسک‌های ملل به پدیدآورندگان و تولیدکنندگان منتخب در هر بخش داده می‌شود.
وی اسباب بازی فرهنگی را اسباب بازی دانست که بر پایه مؤلفه‌های فرهنگ ایران طراحی و تولید شود و اذعان داشت: این مؤلفه ها شامل پوشاک و زیورها، هنر وصنایع دستی، معماری، ادبیات، موسیقی، خوراک، دین و مذهب، آئین‌ها و مراسم، باورها، دانش بومی است.

صنایع دستی ایران، موضوع ویژه جایزه ۱۴۰۱
وی ادامه داد: هر سال نیز یکی از مؤلفه ها به عنوان موضوع ویژه مطرح خواهد شد. موضوع ویژه جایزه ۱۴۰۱، صنایع دستی ایران است که متأسفانه بسیاری از آنها به دلیل کم توجهی در حال از بین رفتن و فراموشی هستند.
وی ضمن اشاره به برگزاری جایزه هفت سنگ در چهار بخش تصریح کرد: بخش اول شامل ایده‌های نو ایده‌پردازی و نمونه‌سازی اسباب‌بازی‌هایی بر پایه مؤلفه‌های فرهنگی ایران؛ بخش دوم شامل طراحی و تولید طراحی، تولید و عرضه اسباب‌بازی‌هایی برپایه مؤلفه‌های فرهنگی ایران در بازار بخش سوم شامل ایده‌های نو با موضوع ویژه سال ۱۴۰۱،" صنایع دستی ایران" ایده‌پردازی و نمونه سازی اسباب‌بازی‌هایی با موضوع صنایع دستی ایران بخش و چهارم شامل طراحی و تولید با موضوع ویژه سال ۱۴۰۱، "صنایع دستی ایران" اسباب‌بازی‌های طراحی، تولید و عرضه شده در بازار با موضوع صنایع دستی ایران است.
این دانش آموخته طراحی صنعتی و علوم تربیتی خاطرنشان کرد: علاقمندان به شرکت در بخش‌های یک و سه می‌توانند پیش از طراحی و ساخت نمونه، در کارگاه آموزشی آشنایی با اسباب بازی‌های فرهنگی، از ایده تا اجرا، در دو جلسه به شکل آنلاین ثبت نام کنند و با اصول و معیارهای طراحی و ساخت یک اسباب بازی فرهنگی آشنا شوند.
بیات افزود: پس از اتمام کارگاه، شرکت کنندگان می‌توانند از مشاوره کارشناسان جایزه هفت سنگ، برای ساخت آثار خود بهره ببرند.
لازم به ذکر است نمایشگاهی از آثار منتخب در روز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در موزه عروسک‌های ملل به مدت پنج روز بر پا خواهد شد. به طراحان و سازندگانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته است گواهی حضور در نمایشگاه داده می‌شود.


دلیل شکل گیری جایزه هفت سنگ
وی در خصوص دلیل شکل گیری جایزه هفت سنگ نیز یادآور شد. در وضعیت کنونی بازار اسباب بازی ایران، جای خالی اسباب بازی‌های فرهنگی و بازیچه‌هایی که حامل مفاهیم فرهنگی برای کودکان باشد بسیار دیده می‌شود. این مسئله چند دلیل دارد: حجم بالای اسباب بازی‌های وارداتی در ایران و کم توجهی تولیدکنندگان و سرمایه گذران به طراحی و تولید اسباب بازی، کم توجهی به مؤلفه‌های فرهنگی ایران در طراحی و تولید اسباب بازی و تمایل به سمت طرح‌های تکراری و کپی از محصولات خارجی، آگاهی و دانش کم طراحان و تولیدکنندگان از ارزش‌ها و قابلیت مؤلفه‌های فرهنگی در اسباب بازی، نبود برنامه‌های ترویجی مناسب در راستای ترویج مؤلفه‌های فرهنگی و چگونگی به کارگیری آنها در اسباب بازی و ابزارهای آموزشی کودکان. نبود اسباب بازی‌ها و ابزارهای آموزشی که کودکان را با مفاهیم فرهنگی سرزمین خودشان آشنا کند موجب خواهد شد تا نسل آینده شناخت کافی از سرزمین خود و ارزش‌های آن نداشته باشند و در حفظ و نگاهبانی از آن هم تلاش نکنند.
جایزه هفت سنگ با تمرکز بر اسباب بازی‌های فرهنگی و به منظور تشویق طراحان و تولیدکنندگان به خلق اسباب بازی‌های فرهنگی شکل گرفت تا این جریان بتواند توجه به موضوع فرهنگ در طراحی و تولید اسباب بازی را ترویج دهد و به شکل گیری ادبیات این حوزه و بالابردن دانش و آگاهی مخاطبان کمک کند.

 

 


نظر شما :