راه‌اندازی پویش دانشجویی «راهت ادامه دارد»

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۸ کد : ۲۸۴۶ شُعَب سازمان دانشجویان
دبیر اجرایی پویش علمی ـ دانشجویی «راهت ادامه دارد» بیان کرد: به منظور حمایت از برنامه‌ها و دانشمندان هسته‌ای و تکریم مقام والای شهدای هسته‌ای، پویش دانشجویی «راهت ادامه دارد..» با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به دانش هسته‌ای و استفاده صلح آمیز از آن راه‌اندازی شد.
راه‌اندازی پویش دانشجویی «راهت ادامه دارد»

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی، علی فرمهینی فراهانی، دبیر اجرایی پویش علمی دانشجویی «راهت ادامه دارد» بیان کرد: در آذرماه سال ۱۳۹۹ محسن فخری‌زاده، یکی از دانشمندان ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سابق مرکز تحقیقات فیزیک(PHRC) با طراحی یک عملیات تروریستی به درجه رفیع شهادت نائل شد. پس از شهادت ایشان، جمعی از دانشجویان فیزیک هسته‌ای دانشگاه گیلان برآن شدیم به پاس ارج نهادن به تلاش‌های بی‌مثال ایشان در راستای کمک به برنامه‌های هسته‌ای و نظامی کشور و برای نمایش گوشه‌ای از اراده دانشجویان کشور مبنی بر ادامه‌دار بودن راه ایشان، اقدامی جمعی صورت دهیم.

وی ادامه داد: طی جلساتی با دانشجویان فیزیک هسته‌ای و برخی از فعالان حوزه فعالیت‌های دانشجویی و به منظور حمایت از برنامه‌ها و دانشمندان هسته‌ای و تکریم مقام والای شهدای هسته‌ای، راه‌اندازی پویش دانشجویی «راهت ادامه دارد..» با حمایت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان تصویب شد.

فراهانی تصریح کرد: هدف اصلی این پویش که در فضای مجازی راه‌اندازی شد، افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به دانش هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای با نشر مطالب مرتبط علمی، کارآمد و به روز بود که در قالب‌های متنوع، توسط کمیته دانشجویی این پویش تهیه و منتشر شد.

وی به شرح برخی برنامه‌های این پویش پرداخت و اظهار کرد: ترجمه یکی از کتاب‌های جامع در حوزه دزیمتری داخلی پزشکی هسته‌ای با استفاده از پتانسیل‌های دانشجویی سراسر کشور و در راستای امور علمی تحصیلی به عنوان یک مرجع اصلی در جامعه دانشگاهی، از دیگر برنامه‌های این پویش است. یکی از کاربردهای مهم و صلح آمیز علم هسته‌ای استفاده از آن در پزشکی است که با توجه به اهمیت، گسترش و کاربردی بودن آن شاخه‌ای از علم، تحت عنوان پزشکی هسته‌ای ایجاد شده است. در پزشکی هسته‌ای از رادیو داروهای مختلف برای تشخیص و درمان بیماری‌ها و به‌ویژه شناسایی و درمان اکثر سرطان‌ها استفاده می‌شود.

دبیر اجرایی پویش علمی دانشجویی «راهت ادامه دارد» با بیان اینکه امروزه تولید رادیو داروها و توسعه دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای به سرعت در حال گسترش است، بیان کرد: کشور ما نیز در این حوزه اقدامات مؤثری را انجام داده و در روز ملی فناوری هسته‌ای از نسل جدید رادیوداروها و دستگاه‌های تصویربرداری که همگی ماحصل تلاش دانشمندان ایرانی است توسط رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور رونمایی شد. یکی از بخش‌های اصلی در پزشکی هسته‌ای دزیمتری است و کتاب مدنظر به توضیح مبانی دزیمتری پزشکی هسته‌ای پرداخته و علاقه‌مندانی که تصمیم به فعالیت در این حوزه را دارند باید با این مبانی آشنایی لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: نویسنده این کتاب یکی از افراد تأثیرگذار و شناخته شده در زمینه دزیمتری و پزشکی هسته‌ای است و بسیاری از مقالات ایشان مورد استناد محققین و فعالین در این حوزه است. همچنین نویسنده این کتاب به همراه تیم خود موفق به ارائه نرم افزارهای دزیمتری شده‌اند که بعد از گذشت چندین سال هنوز در پزشکی هسته‌ای به عنوان مرجع و ابزار کاربردی در اختیار پزشکان، مراکز درمانی و تشخیصی و… مورد استفاده می‌باشد. ترجمه این کتاب می‌تواند باعث توجه بیشتر به این حوزه در کشور شود تا دانشجویان و علاقه‌مندان بیشتری در این حوزه ورود کنند و بتوانند به توسعه و گسترش کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته‌ای بپردازند.

فرمهینی ادامه داد: همچنین با توجه به مرجع بودن این کتاب، از آن می‌توان به عنوان یکی از کتاب‌های مرجع و دروس اختیاری در دوره‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های کشور استفاده کرد. ترجمه این کتاب در قالب پویش «راهت ادامه دارد..» نیز بیانگر تلاش در جهت استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای خواهد بود. یکی از نقاط قوت این کتاب ترجمه گروهی دانشجویان با حمایت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان، سازمان دانشجویان و سازمان انتشارات جهاددانشگاهی می‌باشد.

وی افزود: در پایان از تلاش‌های دانشجویان همکار مریم ساعد، فاطمه فرمهینی فراهانی، مهدی رحمانی و مهدی بذرکار بابت همراهی در این پویش و برگردان این اثر علمی و همچنین زحمات محمدرضا دیوبند گرامی، از اساتید برجسته کشور و عضو هیئت علمی گروه فیزیک پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین ویکتوریا صیاد دقت کار، مدرس گروه زبان انگلیسی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان که در فرآیند ترجمه علمی کتاب پیش‌رو نظارت داشتند تشکر می‌کنم. امیدواریم با چاپ آن گامی علمی در مسیر توسعه دانش هسته‌ای کشور برداریم و مسلماً این آخرین تلاش نخواهد بود و در گام‌های بعدی شعار پویش مدنظرمان یعنی «راهت ادامه دارد..» را بیش از پیش به اثبات خواهیم رساند.


نظر شما :