زمینه‌ها و ضرورت‌های برگزاری طرح ملی ایران، مرز پرگهر

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۹ کد : ۲۸۵۹ اسلایدر مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان
رئیس سازمان دانشجویان با تشریح زمینه‌ها و ضرورت‌های برگزاری طرح ملی ایران، مرز پرگهر، رویکردهای جدیدی را که در اجرای این طرح مدنظر هست، توضیح داد.
زمینه‌ها و ضرورت‌های برگزاری طرح ملی ایران، مرز پرگهر

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، رضا فریدزاده در آستانه برگزاری اختتامیه شانزدهمین دوره طرح ملی” ایران، مرز پرگهر” ضمن اشاره به اهمیت شناختن و شناساندن ایران به نسل جوان و دانشگاهی بیان کرد: روند پرسرعت تغییرات اجتماعی در روزگار ما خطری مهم و عمیق را متوجه عنصر «هویت ایرانی» کرده است و البته ما عنصر هویت را در قاب و ابعاد هویت ملی، هویت دینی، هویت محلی و هویت فردی می‌بینیم و متصور می‌شویم. بحران هویت یکی از چالش‌های جدی است که به‌ویژه ما در فضای دانشگاه‌ها با آن مواجه هستیم و متأسفانه ما با نسلی از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی مواجه هستیم که گاه کمترین آگاهی را از فرهنگ، تمدن، تاریخ، ادبیات، مختصات سرزمینی و ویژگی‌های اقلیمی ایران و مفاخر این مرز و بوم ندارند. بی‌خبری یا کم‌اطلاعی دانشجویان نسبت به مواریث تاریخی و فرهنگی راه را برای آسیب به هویت دانشجویان ایرانی هموار می‌کند و چه‌بسا هویت‌های بیگانه و بعضاً مخرب جای سنت‌های پیشین، معارف و آموزه‌های دینی را بگیرد. از این‌رو؛ ما با درک این ضرورت، برنامه‌های نظام‌مندی را در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برای این موضوع سامان داده‌ایم.

وی در ادامه، با اشاره به برنامه‌هایی چون مفاخر ایران و جهان اسلام، فعالیت‌های محیط زیستی و گردشگری که در سازمان دانشجویان برگزار می‌شود، اذعان داشت: یکی از رویکردهای اصلی در برگزاری این برنامه‌ها بحث‌های هویتی است تا دانشجویان با شرکت در سلسله‌برنامه‌های نظام‌مند در قالب نشست‌های تخصصی، اردوهای علمی و فرهنگی و … با مواریث تاریخی و تمدنی ایران آشنا شوند تا نهایتاً دانشجویان را به‌اصطلاح واکسینه کنیم در برابر عواقب سوءِ فرهنگ‌های بیگانه که در دوران پرشتاب کنونی مصادیق آن هم کم نیست.

رئیس سازمان دانشجویان با توجه ویژه بر طرح ملی "ایران، مرز پرگهر"، بیان کرد: در برگزاری طرح ملی ایران مرز پرگهر، علاوه بر دغدغه‌های هویتی که در بالا به آن اشاره شد، موضوع لزوم آشنایی دانشجویان با دستاوردهای امروز ایران که توسط جوانان این آب و خاک و در سال‌های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایجاد یا توسعه یافته‌اند نیز مطرح است و تلاش ما این نکته تمرکز دارد تا دانشجویان در قالب اردوهای علمی و متناسب با رشته‌های تحصیلی، از سایت‌های فرهنگی و تاریخی و مقاصد فناورانه بازدید کنند تا به‌صورتِ مستقیم هم با ایران تاریخی و هم با ایران امروز آشنا شوند و نسبت به ظرفیت‌های ایران که در طول تاریخ از آن استفاده شد و ظرفیت‌های و عملکردهایی که بر بستر ایران امروز شکل گرفته و نهایتاً به تعالی ایران اسلامی انجامیده است، آشنا شوند.

وی در پایان، با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در ادوار طرح ملی"ایران، مرز پرگهر" تأکید کرد: البته باور ما بر این است که در اجرای این طرح باید بازبینی جدی صورت پذیرد تا در آتی این طرح با کیفیت و کمیت بیشتری انجام پذیرد. برای نمونه، در اجرای هجدهمین دوره طرح بر مواردی چون بازدیدهای ویژه دانشجویان از کسب‌وکارهای کوچک، دیدار دانشجویان با کارآفرینان موفق، بازدیدهای ویژه دانشجویان از کسب‌وکارهای نوآورانه، افزایش اردوهای دو و سه روزه و اختصاص سهم بیشتری از اردوها به نخبگان و دانشجویان دانشگاه‌های مادر مدنظر است.
مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر روز یکشنبه مورخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ از ساعت ۱۴ تا ۱۶ با حضور و تقدیر از واحدهای برگزیده مجری، مراکز صنعتی و فناورانه که بیشترین همکاری را در هماهنگی و اجرای بازدیدهای شانزدهمین دوره داشته‌اند در سالن شهید دهشور دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت حضور در برنامه و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۶۶۴۹۱۱۳۶ تماس حاصل نمایند.
لینک ثبت نام اختتامیه شانزدهمین دوره"طرح ملی ایران، مرز پرگهر"

 


نظر شما :