تغییرات شکلی و محتوایی مسابقات ملی مناظره دانشجویی از دور یازدهم

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۹ کد : ۲۸۹۱ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی اسلایدر
با تشکیل شورای‌عالی مسابقات متشکل از نمایندگان سازمان‌های همکار و مشارکت‌کننده و تغییراتی در اعضای هیئت علمی برای تعیین گزاره‌ها زمینه تغییرات شکلی و محتوایی بهتر فراهم می‌شود.
تغییرات شکلی و محتوایی مسابقات ملی مناظره دانشجویی از دور یازدهم

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، به نقل از ایسنا، رضا فریدزاده از تغییرات شکلی و محتوایی مسابقات ملی مناظره دانشجویی از دور یازدهم خبر داد و گفت: با تشکیل شورای‌عالی مسابقات متشکل از نمایندگان سازمان‌های همکار و مشارکت‌کننده و تغییراتی در اعضای هیئت علمی برای تعیین گزاره‌ها زمینه تغییرات شکلی و محتوایی بهتر فراهم می‌شود.
دکتر «رضا فریدزاده» در مراسم اختتامیه دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خرداد ۱۴۰۱ که در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی و بنیادین مسابقات مناظره دانشجویی را بسط روش‌های علمی گفت‌وگو در میان نخبگان و دانشگاهیان است و فراهم کردن زمینه برای دانشگاهیان در جهت تمرین گفت‌وگو، تقویت روحیه نقد، مدارا و تحمل مخالف، مهارت‌افزایی و فراهم کردن فرصت‌های یادگیری و توسعه و تعمیق آگاهی و یادگیری در میان دانشجویان از دیگر اهداف این رویداد ملی فرهنگی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نهادینه شدن گفت‌وگو در میان آحاد جامعه نخست نیازمند ایجاد، تقویت و بسط عنصر گفت‌وگو در میان نخبگان و دانشگاهیان به‌مثابه پیشقراولان جامعه است و دانشگاهیان با ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود از این منظر می‌توانند نقش و عملکرد ویژه‌ای را داشته باشند و سفیران گفت‌وگو در بدنه اجتماع باشند.
سرپرست سازمان دانشجویان ایران با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ گفت‌وگو در میان دانشجویان افزود: دانشجویان می‌توانند به‌مثابه قلب جامعه، فرهنگ گفت‌وگو را از طریق شریان‌های تعریف‌شده، نظام‌مند و مشخص به اقشار و آحاد جامعه به اصطلاح پمپاژ کنند و انتقال دهند.
فریدزاده ادامه داد: تلاش‌های صورت‌گرفته علما، دانشمندان، کنشگران اجتماعی و نخبگان و دانشگاهیان برای محقق کردن جامعه اهل مدارا، گفت‌وگو و مبتنی بر آزاداندیشی، در تحولات تاریخ معاصر جایگاه ممتاز و برجسته‌ای دارد.
وی افزود: انقلاب شکوهمند اسلامی خود یکی از ثمرات تحقق شعار آزادی بود و با استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، بنیان‌گذار فقید آن، حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان و سابقون انقلاب در گفتار و عمل، بر عناصر گفت‌وگو، نقد و مناظره، نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی، تضارب آرا و آزادی اندیشه در چارچوب تعالیم دین و حیاتی اسلام، سنت حضرت رسول (ص) و ائمه هدی و مبنی عقلایی، منطقی و علمی تأکید داشته‌اند.
وی ادامه داد: از این منظر، مناظره بهترین ابزار برای مفاهمه، درک متقابل و تفاهم بر مسائل گوناگون دینی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. اساساً مناظره درست و گفت‌وگوی صاحب‌نظران و استفاده از آرای کار بلدان و خرد جمعی، راهگشای بسیاری از مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و مشکلات جامعه خواهد بود.
فریدزاده برگزاری مناظره‌های قانونمند توأم با امکان داوری را خواسته صریح رهبری معظم انقلاب در پاسخ به نامه پژوهشگران حوزوی در سال ۸۱ برشمرد و افزود: این خواسته نشان از دوراندیشی و نکته‌بینی ایشان در درک صحیح نیازهای حال و آینده جامعه و مراکز علمی دارد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که نهادهای اصلی و متولی و مسئول به تأسی از سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، با درک صحیح از فضای اجتماعی کشور، فارغ از هر گونه نگاه سیاسی و جناحی در تنومندی و باروری این نهال کوچک همت گمارند که فردا بسیار دیر است.
 

کلید واژه ها: مناظره مناظره دانشجویی


نظر شما :