تجدید میثاق اعضای جهاددانشگاهی با آرمان‌های امام راحل

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۲ کد : ۲۸۹۵ اخبار سازمان
در سی و سومین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، جهادگران جهاد دانشگاهی با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) همگام با دانشگاهیان عهد و میثاق دوباره‌ای با آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران بستند.
تجدید میثاق اعضای جهاددانشگاهی با آرمان‌های امام راحل

به گزارش ایسنا،‌ در سی و سومین سالروز عروج ملکوتی امام خمینی(ره)، جهادگران جهاد دانشگاهی، همگام با دانشگاهیان سراسرکشور با حضور در حرم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با آرمان‌های امام خمینی(ره) تجدید میثاق و با مقام معظم رهبری بیعت کردند.
در این مراسم، سیدحسن خمینی تولیت آستان امام راحل، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر روح‌الله دهقانی فیروز آبادی رئیس جهاد دانشگاهی و دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در سخنانی در این مراسم، ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و تسلیت سالگرد رحلت ایشان، اظهار کرد: امام (ره)، یک نگاه به خود، یک نگاه به عالم و یک نگاه به آفریننده و خالق داشت. در مسئله نگاه به خود، فقدان نفسانیت و ناچیز انگاشتن حقیقی و نه تعارفی، چیزی است که در مکتب امام دیده می‌شود.
وی ادامه داد: امام در نامه‌ عرفانی خود به حاج سید احمد خمینی، سخن خود را با مفاهیم توحیدی محض آغاز کردند و اشاره کردند که به جز فضل و رحمت خدا به چیزی امید ندارند و در نگاه به خداوند، خدا را در تمام عالم حاضر دیدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در رابطه با نگاه امام به عالم افزود: بر اساس فلسفه‌ متعالی امام، تمام ظرفیت‌های عالم در خدمت عبودیت خدا و بندگی بندگان خدا و تجلی ظرفیت‌های عالم برای رسیدن به هدف نهایی آفرینش است.
وی تصریح کرد: امام، دوگانه طاغوت و الله را باور داشت و آن را در تمام عالم می‌دید. امام با نگاه‌های خود تلاش برای ایجاد محبت و الفت در محیط در جمع دوستان الهی داشتند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه "اشداء علی الکفار رحماء بینهم" سیره امام بود، اضافه کرد: امام تلاش داشت تا وسیع ترین فضاها را برای همگرایی ایجاد کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه امام تمام مستضعفان عالم ذیل یک پرچم جمع میکند، گفت: تعبیر امام این بود که ما به دنبال روزی هستیم که از ناقوس کلیساها صدای مرگ‌ بر آمریکا شنیده شود. و نمیگوید به دنبال از بین بردن کلیساها هستیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که امام به درستی احیا کردند و ماهمه مدیون ایشان هستیم، ظرفیت علمی کشور و به طور خاص دانشگاه‌ها است. امام دانشگاه‌ها را مبداء تحول می‌دانستند و معتقد بودند سعادت و شقاوت ملت‌ها در دانشگاه‌ها رقم میخورد. با این شناخت و توجه به این ظرفیت‌ها باید پیش رفت. امام در پیام قطعنامه 598 که به ظاهر پایان جنگ بود و در پیام بازسازی که کمی پس از جنگ بود، در انتها به لزوم توجه به دانشگاه‌ها و حوزه آموزش عالی کشور اشاره کردند. یعنی نکته اصلی و نقطه آغاز حرکت ملت دانشگاه‌ها بودند و هم اکنون نیز در مسیری هستیم که امام آغاز کردند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، فاجعه ریزش ساختمان در آبادان و کشعه و مجروح شدن تعدادی از هموطنان را تسلیت گفت و برای بازماندگان آرزوی صبر کرد و خواهان مجازات مقصران این اتفاق شد.
به گزارش ایسنا، همچنین در این مراسم بیانیه تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمان‌های امام راحل (ره) توسط عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قرائت شد.
متن بیانیه به شرح زیر است:
سپاس و حمد خدای بی همتا را که بر ما منت نهاد و نعمت انقلاب اسلامی و رهبری کبیر آن را بر ما ارزانی داشت تا تحت زعامت آن عارف نستوه ظلم و ستم جهان خواران و نوکران داخلی آنان را پایان ببخشیم و پرچم با شکوه حاکمیت الله را بر بلندای نهضت‌های مردمی جهان به اهتزاز درآوریم.
انقلاب اسلامی ایران به عنوان پدیده‌ای شگرف و خط شکن در عصری به وقوع پیوست که انگاره‌های ماتریالیستی غرب و شرق در جدالی دروغین به دنبال انحطاط معنویت، اخلاق و انسانیت بودند. انقلابی که با ایده مردم سالاری دینی هم در محتوا و هم در فرم نوآوری کرد و زنگ خطر را برای افول گفتمانی هر دو جریان اصلی فکری، سیاسی دنیا به صدا درآمد.
با این نگاه می‌توان گفت آنچه تا کنون در جنگ هیبریدی استکبار علیه انقلاب پر شکوه امام و امت رخ داده است ضد حمله‌ای است علیه آورده‌های دینی، عقلی و فکری انقلاب حضرت روح الله پیشرفت‌های علمی و فناوری و در یک کلام معنادار شدن واقعی و عملیاتی شدن تدریجی حاکمیت مردم در سرنوشت خویش در چهارچوب حاکمیت الهی همگی نشان از موفقیت نگاه دینی و ملی و بی ثمر بودن نگاه غرب محور یا خارجی محور است.
در جهان امروز جنگ واقعی جنگ اراده‌هاست و هر کس بتواند در دستگاه محاسباتی طرف مقابل خللی وارد آورد و اراده طرف مقابل را سست کند پیروز است. دشمنان با استفاده از همه ظرفیت‌ها به ویژه ظرفیت‌های رسانه‌ای و مجازی تلاش می‌کنند اما ملت ایران در طول چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی همه نقشه‌های دشمنان این مرز و بوم را بی اثر ساخته است.
امروزه کشور در همه عرصه‌ها آرایش جهاد و تلاش و کوشش مجدانه را برگزیده است و این انگیزه و روحیه از شروع پیروزی انقلاب اسلامی با راهبری امام (ره) چه در عرصه دفاع مقدس و رشادت‌های شهدای والامقام هشت سال جنگ تحمیلی چه در دفاع از حرم اهل بیت پیامبر عظیم الشأن اسلام و غیرت زینبی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و یاران والامقامش متبلور گردیده است.
گام دوم انقلاب اسلامی دانشگاهی می‌خواهد که عرصه آن محل تولید علوم کاربردی، بومی و نجات بخش باشد و خود باری بر روی دوش جامعه نباشد. لذا رشد و تعالی ساختارهای حاکم بر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور یکی از مهمترین مقدمات تحقق منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است. بر همین اساس هر گونه تلاش در جهت رشد و تعالی ساختارهای حاکم بر دانشگاه‌ها بر اساس مفاد بیانیه گام دوم می‌تواند لبیکی رسا به سوی تحقق ارمان شهر ایران اسلامی در دهه پنجم انقلاب باشد. در این مسیر پر افتخار 44 ساله، دانشگاه به عنوان عنصر پیشران انقلاب همواره نقش آفرین بوده‌اند و حال در میانه گام دوم انقلاب اسلامی دانشگاه ایرانی با الهام از آموزه‌های خمینی کبیر و رهبر فرزانه انقلاب بیش از پیش می‌کوشد تا طراحی و ترسیم و شکل گیری دانشگاه تمدن ساز را جدی بگیرد و در کارویژه تاریخی انقلاب ایران نقش آفرینی کرده و برای تحقق تمدن نوین اسلامی در محیط عامی دانشگاه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
بدون شک با تکیه بر اقتصاد مقاومتی می‌توان به چالش‌های عمده‌ای چون رکود و تورم پایان داد و رونق و شکوفایی اقتصادی را به ارمغان آورد. از مهمترین الزامات نیل به این اهداف والا، صیانت از مکتب فکری امام راحل (ره) و پیشگیری از تحریف اندیشه زلال و ناب آن آیت یگانه دهر و نادره دوران است که اینک پرچمداری این رسالت تاریخی بر دوش فرزند پارسایش امام خامنه‌ای است و به فضل الهی و با همت و بصیرت امت اسلامی به ساحت اصلی‌اش تحویل داده خواهد شد.
فرزندان روح الله و یاران رهبر فرزانه انقلاب امروزه و در آغاز گام دوم انقلاب تلاش خود را برای تحقق تمدنی بزرگ و "مردم پایه" به کار خواهند بست و در این مسیر فارغ از هر حزب و جناحی، هر قوم و نژادی دستان همه جوانان و دانشجویان این سرزمین را به گرمی خواهند فشرد و با عزمی راسخ برای فتح قله‌های علم و دانش در دهه پنجم انقلاب مقتدرانه گام خواهند برداشت. چرا که ایمان دارند سرانجام این فرزندان روح الله هستند که وارثان زمین خواهند بود.
امروزه ما دانشگاهیان بر این باور هستیم که ایران اسلامی با رهبری داهیانه خلف صالح آن امام راحل (ره) به مسیر پر افتخار خود ادامه خواهد داد و لذا در این لحظه و در جوار این مرقد مطهر و در محضر آن روح مطهر ضمن میثاق با آرمان‌های امام عظیم الشأن انقلاب اسلامی، تجدید بیعت خود را نسبت به جانشین شایسته و استوار ایشان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای اعلام می‌داریم.
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران سی و سومین سالگرد ارتحال جهادگران


نظر شما :