برگزاری جلسه همفکری و تبادل نظر بین سازمان دانشجویان ایران و جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با موضوع جشنواره کارآفرینی دانشجویان ایران

۰۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۱ کد : ۲۹۲۰ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان اسلایدر
جلسه همفکری سازمان دانشجویان ایران و جهاددانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران با محوریت جشنوارۀ نوآوری و کارآفرینی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
برگزاری جلسه همفکری و تبادل نظر بین سازمان دانشجویان ایران و جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با موضوع جشنواره کارآفرینی دانشجویان ایران

به گزارش سازمان دانشجویان ایران، در این جلسه که با حضور دکتر رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان ایران؛ دکتر حسین یاری، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر سالار ارزیده، معاون آموزشی جهاددانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز یکشنبه، دوم مرداد سال جاری در محل سازمان دانشجویان ایران برگزار شد، طرفین درمورد زمینه‌ها و محورهای همکاری مشترک گفتگو و تبادل نظر کردند.

در ابتدای جلسه، دکتر فریدزاده سرپرست سازمان دانشجویان ایران، ضمن اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای برگزاری جشنوارۀ نوآوری و کارآفرینی دانشگاهیان کشور بیان داشت: در این جشنواره تلاش خواهد شد تا به ایده‌های دانشجویان خلاق پرداخته شود و ما نیازمند حضور و مشارکت جدی مراکز علمی و دانشگاهی سطح کشور در این رویداد هستیم تا نهایتاً بتوانیم سهمی را در ایجاد و توسعۀ رفتار کارآفرینانه در میان دانشجویان رشته‌های گوناگون داشته باشیم.

در ادامه، دکتر حسین یاری، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضرورت انجام کارهای بنیادی‌تر و متفاوت‌تر نسبت به سال‌های گذشته بیان داشت: ما در برهه‌ای از زمان هستیم که کار از ترویج و فرهنگ‌سازی گذشته است و همۀ افراد تا حدودی با کارآفرینی آشنا هستند و لازم است تا مراکز نوآوری و شتابدهی (منش) در این مهم مشارکت داشته باشند و رویداد‌ها باید در واحد‌ها انجام شود و سازمان دانشجویان ناظر بر واحد‌ها باشد. 

دکتر یاری در ادامه با اشاره به عدم کفایت جایزه‌دادن صرف به ایده‌ها در یک جشنواره نوآوری تصریح کرد: باید کاری کنیم که ایده به محصول منتهی شود و کار تسهیل‌گری انجام شود؛ یعنی باید با ارائۀ آموزش، کار یاد داده شود و با پرداخت وام به شروع فعالیت دانشجویان کمک کرد و یا اینکه با توانمند‌سازی دانشجویان، دست دانشجو را در دست کارفرما گذاشت. 

در ادامه جلسه، دکتر سالار ارزیده، معاون آموزشی جهاددانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به ضرورت مشخص‌کردن هدف و چشم‌انداز برای هر اقدام ناظر به ایده‌پردازی گفت: اولین قدم تعیین این مسئله است که با چه هدفی می‌خواهیم برنامه را اجرا کنیم؛ اگر هدف برنامه ترویجی هست، با مشخص‌کردن هدف، قدم‌های بعدی را برمی‌داریم. فرهنگی‌ترین کار کمک به اشتغال دانشجویان است و اگر می‌خواهیم به اشتغال دانشجو کمک کنیم، باید منابع را فراهم کرده و ذی‌نفعان را مشخص کنیم.

دکتر ارزیده با اشاره به فواید ایجاد کریدور آموزشی برای مهارت‌آموزی دانشجویان، بیان کرد: این کار مشروط بر این است که کارورزی و کارآموزی واقعی انجام شود، به گونه‌ای که بعد از آن دانشجوی توانمند و با مهارت بتواند در شغل موردعلاقه خود فعالیت کند، مشابه اقدامی که در دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد سراهای نوآوری انجام شد. دانشگاه نیاز جامعه و صنعت را شناسایی می‌کند و متناسب با آن، در واحد و سرای نوآوری‌ دانشجو تربیت می‌کند. ما باید باید کارآموزی و مهارت‌آموزی هدفمند داشته باشیم؛ مثل مهارت‌آموزی تابستانه که دانشجویان در کسب‌وکارهای موجود در جامعه کارورزی انجام دهند و اتصال دانشجویان به شبکۀ کسب‌وکارهای خانگی از این منظر اهمیت دارد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به محاسن عضویت دانشجویان در پایگاه‌هایی مانند جاب‌ایران یا پلتفرم‌هایی شبیه پلتفرم همقدم، مشاغلی متناسب با شرایط دانشجو ایجاد می‌شود. درنهایت، ایشان بیان کرد برنامه‌ها را می‌توان به دو شیوۀ متمرکز در سازمان دانشجویان و غیرمتمرکز در واحد‌ها اجرا کرد. باید همۀ ذی‌نفعان در آموزش را پای کار بیاوریم و درنهایت، کارهای موفق را در جشنواره معرفی کنیم.

در پایان مقرر شد تا با توجه به نظرات ارائه‌شده در جلسه، طرح برگزاری جشنواره کارآفرینی دانشجویان تکمیل و در جلسه دیگری مباحث موردنظر ادامه پیدا کند.
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران علوم پزشکی تهران جهاددانشگاهی


نظر شما :