روز بزرگداشت ‌زکریای رازی و روز داروساز

۰۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۶ کد : ۲۹۴۵ نکوداشت مفاخر ایران اسلامی
پنجم شهریور زادروز محمدبن‌زکریای رازی و روز داروساز است.
روز بزرگداشت ‌زکریای رازی و روز داروساز

پنجم شهریور زادروز محمدبن‌زکریای رازی و روز داروساز است. رازی در سال 251 ه.ق در ری متولد شد. زکریای رازی پزشک، فیلسوف و شیمیدان برجسته در موضوعات مربوط به علوم پزشکی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، متافیزیک، فلسفه و منطق تألیفات بسیاری دارد و به‌عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) مشهور است. شهرت او در میان همگان به حدی رسید که اعراب او را طبیب المسلمین خوانده‌اند و از آنجا که کتاب‌های خود را به زبان عربی می‌نوشت، نزد اروپائیان به جالینوس عرب نیز مشهور بوده است.

ازجمله آثار معروف او، کتاب «الحاوی» است که به‌عنوان یک دانشنامه پزشکی شامل کلیه شاخه‌های طب و اصول درمان و بهداشت و بیماری‌شناسی و داروشناسی شناخته می‌شود. رازی اولین کسی است که تشخیص تفکیکی بین آبله و سرخک را بیان داشت. او تحصیل شیمی را پیش از پزشکی شروع کرد و تاثیر به سزایی در شیمی و طبقه‌بندی مواد داشته است. همچنین، وی نخستین دانشمندی بود که از دانش شیمی در علم پزشکی استفاده کرد و به همین دلیل او را پدر داروسازی نامیده‌اند. 

زکریای رازی در سال ۳۱۳ ه.ق در ری درگذشت و به دلایلی نامعلومی آرامگاهی ندارد و محل دفن او مشخص نیست. به پاس تلاش‌های بسیار رازی و آثار چشمگیر او در پزشکی و شیمی روز بزرگداشت این پزشک و شیمیدان بزرگ ایرانی، روز داروسازی نامگذاری شده است و هر سال همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران با هدف گرامی‌داشت این دانشمند بزرگ برگزار می‌شود. 

سیر تاریخی تولید دارو در ایران به دوران باستان بازمی‌گردد و در حال حاضر، ایران یکی از قدرت‌های نوظهور صنعت داروسازی در جهان است. امروزه حدود ۲۵ دانشکدۀ داروسازی در ایران وجود دارد که سالانه نزدیک به ۱۶۰۰ نفر از این دانشکده‌ها فارغ‌التحصیل شده و وارد بازار کار می‌شوند. سازمان دانشجویان ایران ضمن گرامی‌داشت روز داروساز، این روز را به همۀ دانشجویان رشته‌های مربوط به داروسازی که نقش مهم و تعیین‌‌کننده‌ای در چرخه نظام تأمین سلامت و بهداشت و درمان کشور دارند، تبریک می‌گوید.

کلید واژه ها: محمدبن‌زکریای رازی داروسازی داروساز پزشکی سازمان دانشجویان ایران مفاخر ایران


نظر شما :