هفتم شهریور، سالگرد درگذشت آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی

۰۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۲ کد : ۲۹۴۶ اخبار سازمان نکوداشت مفاخر ایران اسلامی
آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی یکی از فقهای روزگار ما و از مراجع معظم تقلید در سال ۱۲۷۶ ش در نجف اشرف متولد شدند و هفتم شهریور ماه ۱۳۶۹در قم رحلت نمودند.
هفتم شهریور، سالگرد درگذشت آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی

آیت‌الله مرعشی در طول عمر پربرکتشان بیش از 148 کتاب و رساله تدوین کرد. «مشجرات آل رسول‌الله الاکرام» یا «مشجرات الهاشمیین» و «ملحقات الاحقاق» از مهم‌ترین آثار چاپ‌شده ایشان است. البته تعداد زیادی از تالیفات ایشان هنوز چاپ نشده و توسط فرزندشان آیت‌الله سید ممفاحمود نجفی به‌تدریج در حال آماده‌سازی برای چاپ است. او برای نوشتن برخی کتب خود به کشورهای مختلف سفر کرد و با دانشمندان و علمای ادیان مختلف به گفتگو نشست. 
تاسیس مدارس علمیه یکی از فعالیت‌های فرهنگی این عالم ربانی است که مدرسه شهابیه و مدرسه مهدیه از جمله آن‌هاست.
اما از شاخص‌ترین فعالیت آیت‌الله مرعشی می‌توان از تأسیس یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های خطی ایران و جهان اسلام نام برد که بیش از 250 هزار جلد کتاب چاپی و بیش از 25 هزار جلد کتاب خطی در آن موجود است؛ به‌عنوان نمونه کتاب‌های ارجمند و نفیس «تفسیر التبیان» و «نهج‌البلاغه» شریف رضی تنها بخشی از ذخاِئر عظیم این کتابخانه است. ضمناً این کتابخانه با بیش از چهارصد مرکز فرهنگی و کتابخانه‌های خارج از کشور ارتباط دارد و با تعدادی از آن‌ها تفاهم‌نامه و یا قرارداد مبادله میکروفیلم و تصویر و یا نشریات منعقد کرده است.

پیکر پاک مرحوم آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی بنا به وصیت خودشان در ورودی کتابخانه در در خیابان ارم قم به خاک سپرده شد. سازمان دانشجویان ایران یاد و خاطره این عالم ربانی و وارسته و از مفاخر و اعاظم جهان اسلام و تشیع را گرامی می‌دارد.

کلید واژه ها: آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی مفاخر اسلام سازمان دانشجویان ایران آیت‌الله مرعشی نجفی تشیع


نظر شما :