مشارکت سازمان دانشجویان شعبه قزوین در برگزاری هفته فرهنگی قزوین

۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۷ کد : ۲۹۴۷ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
به مناسبت هفته فرهنگی قزوین به همت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و جهاد دانشگاهی قزوین مراسمی با عنوان شب‌نشینی فرهنگی در میدان ملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد و در این برنامه اهالی علم و فرهنگ با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.
مشارکت سازمان دانشجویان شعبه قزوین در برگزاری هفته فرهنگی قزوین

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران به نقل از  ایسنا، «شب‌نشینی فرهنگی» با عنوان «شهروند، شهر، دانشگاه» از سلسله برنامه‌های همایش «پیشرفت و تمدن دانشگاه جامعه‌گرا» به مناسبت هفته فرهنگی قزوین و به همت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و جهاد دانشگاهی قزوین در میدان ملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد؛ در این برنامه نخبگان و اساتید قزوین درخصوص لزوم ارتباط دانشگاه و جامعه و راهکارهای پیشرفت و تمدن قزوین به گفت‌وگو نشستند.

در این نشست نمایندگانی از اقشار مختلف جامعه در جمع مسئولان و فرهیختگان سخنانی را ایراد کردند که در این گزارش به مرور آن می پردازیم.

 

قزوین در اعتلای فرهنگ ایران زمین، سهامدار است

دکتر حکیما، دانش آموخته دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی در خصوص کتاب «التدوین فی اخبار قزوین» گفت: این کتاب ذکر رجال، علما و دانشمندان قزوین تا قرن هفتم است که به زبان عربی توسط محمد قزوینی نوشته شده اما تاکنون به زبان فارسی ترجمه نشده است. قطعاً قزوین اگر شهر اول نباشد شهر دوم کشور در کمک به نشر فرهنگ ایران زمین است. با جستجو در کوچه پس کوچه‌های قزوین علمای ارزشمندی را می‌یابیم که ناشناس هستند اما در اعتلای فرهنگ این مرز و بوم بسیار تأثیرگذار بوده‌اند.

اندیشه، سرمایه‌آور است

دکتر سیدمهدی قافله‌باشی از اساتید حوزه شیمی و پتروشیمی سخنانش را با شروع تمدن انسانی و شکار آغاز کرد و گفت: پس از شکار بشر با کشاورزی منبع غذایی خود را تأمین کرد تا اینکه صنعت وارد شد و با سرمایه‌گذاری در صنعت زندگی رونق گرفت و ما هنوز هم در مرحله صنعت هستیم. دنیا از صنعت گذشته و روی تفکر و اندیشه‌ی انسان سرمایه‌گذاری کرده‌است. اندیشه بیش از صنعت سود و منافع دربردارد. اندیش سرمایه‌آور است؛ بنابراین باید برای اندیشه بیشتر ارزش قائل شویم.

اعتلای ورزش قزوین به تعامل بین دستگاه‌ها نیاز دارد

افسانه حسن نایبی، معاون سابق اداره ورزش جوانان در این برنامه گفت: در بخش ورزش همگانی و قهرمانی از شرایط خوبی برخورداریم. پتانسیل دختران و پسران ورزشکار در مسابقات ملی، آسیایی و جهانی پرچم ایران را به اهتزاز در آورده است. در مسابقات قونیه‌ی ترکیه ۱۰ نماینده از استان در رشته‌های والیبال، تکواندو، کاراته و وزنه‌برداری برای ایران اسلامی مدال و افتخار آفریدند. ورزش قزوین همانند هنر خوشنویسی آن در سطح کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. تعامل بین دستگاه‌ها به اعتلای ورزش قهرمانی منجر خواهد شد.

بی‌مهری به خوشنویسی در پایتخت این هنر

استاد احمد پیله‌چی قزوینی، هنرمند خوشنویس بنام این استان با اشاره به حدیث »علیکم به حسن الخط» گفت: بر شما باد که خطی زیبا داشته باشید که از کلیدهای روزی دنیوی و اخروی است. در هیچ کجا از متون دینی و غیردینی به هیچ هنری توصیه نشده مگر هنر خوشنویسی. قزوین پایتخت خوشنویسی ایران لقب گرفته چرا که در گذشته اساتید بزرگ و نام‌آوری همچون میرعماد حسنی صیفی قزوینی، درویش عبدالمجید طالقانی و ملک محمد قزوینی در خوشنویسی این سرزمین هر کدام به منزله یک ستاره درخشان در آسمان هنر نورافشانی کرده‌اند که آثارشان در موزه‌های بزرگ دنیا به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: از گذشته تا به امروز استان قزوین حرف اول را در هنر خوشنویسی زده و این هنرمندان شهر قزوین را پایتخت هنر خوشنویسی کرده‌اند. اخیراً این هنر در پایتخت خوشنویسی مورد بی‌مهری واقع شده که عنایت و حمایت ویژه‌ی مسئولین استان را جهت مانایی و پویایی خود می‌طلبد.

عدم همکاری ارگان‌های دولتی با سازمان‌های مردم‌نهاد

آرزو مافی از تشکل مردم نهاد بانوان سفیر قزوین گفت: این تشکل در سطح استان فعالیت می‌کند و بانوان سرپرست خانوار را تحت حمایت قرار می‌دهد. متأسفانه مسئولین با سازمان‌های مردم‌نهاد همکاری نمی‌کنند. ما واسطه بین مردم و ارگان‌های دولتی هستیم و کار شخصی انجام نمی‌دهیم. با کار جهادی در تلاش برای کمک به مردم و یاری دادن به مسئولین هستیم اما در جواب با مانع‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها مواجه می‌شویم.

خروج بی‌بازگشت نخبگان از کشور جبران ناپذیر است

 امیرحسین فروغی مدال‌آور المپیاد دانشگاهی حقوق و دانشجوی ارشد حقوق در دانشگاه تهران گفت: ساختار علم در کشور ما بیماری‌هایی دارد که پرهزینه‌ترین آن خروج بی‌بازگشت نخبگان است. پدیده‌ای خسارت‌بار که علی‌رغم تحقیقات گسترده‌ی محققان هنوز قدرت غلبه بر عوامل تشدید کننده این پدیده پیدا نشده است.

وی ادامه داد: نخبگان سرمایه‌های سازنده هر کشوری هستند و اگر به این ثروت گران‌بها توجه شود پشتوانه عظیم فکری و اجرایی برای کشور خواهد بود. تسهیلات چشمگیر کشورهای خارجی و عدم وجود برخی شرایط در ایران منجر به خروج بی‌بازگشت نخبگان شده است که اگر شرایط مهیا شده و به میهن بازگردند می‌توان از تجربه‌هایی که در کشورهای خارجی کسب کرده‌اند بهره‌برداری کرد.

فروغی عنوان کرد: به نمایندگی از نخبگانی که مشکلات زیادی بر سر راه آنهاست می‌گویم، علی‌رغم اینکه آزمون المپیادهای کشوری یکی از معتبرترین آزمون‌های علمی کشور است اما مدال‌آوران برای استفاده از امتیازات آن دارای مشکلات بسیاری هستند از جمله سخت‌گیری در پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های مطرح، اختصاص تسهیلات مالی ناچیز به مدال آوران المپیادی، در نظر نگرفتن امتیازات مدال‌آوران در مصاحبه دکتری در برخی دانشگاه‌های مطرح کشور و مشکل سربازی که مهمترین مشکل پسران است. بنیاد ملی نخبگان هم طرح‌های جایگزین سربازی در نظر گرفته اما تا پایان طرح عملاً دانشجویان نمی‌توانند کارت پایان خدمت دریافت کند.

فروغی در پایان خطاب به بنیاد نخبگان گفت: چند سالی که دانشجوی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بودم، مدال‌المپیاد کسب کردم اما متأسفانه در حوزه علوم‌انسانی طرح‌های جالبی از بنیاد ندیدم! اگر کاری صورت گرفته یا طرح‌هایی وجود دارد عنوان کنید که جامعه هدف هم از آنها مطلع شود.

کلید واژه ها: قزوین دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) فرهنگ هفته قزوین سازمان دانشجویان ایران


نظر شما :