در مسابقه استانی یازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران در شعبه خراسان رضوی مطرح شد

حجاب استایل با فلسفه حجاب در اسلام تعارض دارد / انتقال آب؛ راهکاری موقت با مشکلات زیاد

مسابقات نهایی و رده‌بندی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره مرحله استانی، عصر امروز به همت شعبه سازمان دانشجویان ایران در خراسان رضوی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد.
حجاب استایل با فلسفه حجاب در اسلام تعارض دارد / انتقال آب؛ راهکاری موقت با مشکلات زیاد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران به نقل از ایسنای خراسان رضوی، در مسابقه فینال که با عنوان «گره‌خوردن حجاب به مد (حجاب استایل) با فلسفه حجاب در اسلام در تعارض است» برگزار شد، تیم فریاد متشکل از دانشجویان دانشگاه فردوسی به‌عنوان تیم موافق و دانشگاه صنعتی قوچان به‌عنوان تیم مخالف، با یکدیگر به رقابت پرداختند.
آرش حاتم‌زاده، عضو تیم فریاد در تشریح علل موافقت تیم خود، اظهار کرد: اساسی‌ترین ویژگی مد، جلب توجه و خودنمایی است. طبق گفته‌های شهید مطهری در کتاب مسئله حجاب، پوشش زن در اسلام این است که در معاشرت خود با مردان، بدنش را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد. بنابراین یکی از اهداف حجاب، عدم تبرج است‌. در آیه ۳۳ سوره احزاب نیز تبرج خودنمایی معنا شده است. از اهداف ذاتی مد، تبرج و خودنمایی است پس حجاب استایل در راستای تبرج گام برداشته و با فلسفه حجاب در اسلام متعارض است‌.
همچنین نیایش شجاعی، عضو تیم ذهن امروز نیز در تشریح دلایل موافقت تیمش عنوان کرد: گروه فریاد در تعریف مد اشتباه می‌کند. در تعریف دقیق، به هر شیوه لباس پوشیدن و رفتار که در هر زمان و مکان موردعلاقه است، مد گفته می‌شود. مبدأ مد حتی می‌تواند تحت تأثیر جغرافیا باشد. هر چیز زیبایی جلب توجه می‌کند، اما نه لزوماً از نوع اغواگرایانه که تیم مقابل به‌عنوان تعریف مد بدان اشاره می‌کند. اسلام دین کاملی است، پس باید بتواند به تمام غرایز انسان ازجمله زیبایی‌طلبی و تنوع‌طلبی پاسخ دهد. نمی‌توان گفت مد الزاماً با اسلام در تعارض است. کسی که بخواهد به گونه‌ای اغواگرایانه رفتار کند، در هر لباسی می‌تواند این کار را انجام دهد و به باحجاب بودن یا بی‌حجاب بودن ارتباطی ندارد.
علی غفوریان، عضو تیم فریاد نیز بیان کرد: حجاب تمام اقوام در هر دوره‌ای از تاریخ، موردتأیید اسلام است؛ زیرا با اصول آن همخوانی دارد. در عرف جامعه ما، حجاب استایل با تبرج گره خورده است، بنابراین حجاب استایل با حجاب موردتأکید اسلام تعارض دارد.
مطهره جنتی عضو تیم ذهن امروز نیز در ادامه مناظره گفت: از دیدگاه ائمه، بهترین لباس، لباسی است که با عرف و فرهنگ منطقه زندگی صاحبش تطابق داشته باشد؛ بنابراین طبیعی است که در زمان و مکان‌های مختلف، پوشش مردم متفاوت باشد. ائمه معصوم نیز رفتار و پوششی نداشتند که آنان را تک‌بعدی نشان دهد. بنابراین حتی دین اسلام هم معتقد است باید شرایط زمانی و مکانی را برای پوشیدن لباس‌های مختلف در نظر گرفت و ما اینجا مد را همین شرایط زمانی و مکانی معنا می‌کنیم. در هیچ کجای اسلام گفته نشده که شیوه اعمال حجاب چگونه است و تنها در مورد حد و حدود آن صحبت کرده است‌.
در ادامه، حاتم‌زاده بیان کرد: اسلام نمی‌گوید که با مد و جامعه همسو نباش. اینکه یک بانوی مسلمان آراسته باشد و لباس‌هایش را با هم ست کند، حجاب استایل نیست. حجاب استایل به دنبال تبلیغ حجاب به‌عنوان یک کالاست که این کاملا در تعارض با حکم الهی درمورد حجاب است.
همچنین، شجاعی نیز در فرصت پایانی که در اختیارش قرار گرفت، اظهار کرد: حجاب استایل یعنی سبک حجاب و نمی‌شود در معنایش اغراق کرد و چیزی بر آن افزود. همچنین جلب توجه ایرادی ندارد؛ زیرا خود من به‌عنوان مناظره‌کننده در حال جلب توجه هستم و اما این جلب مفهومی منفی ندارد، اما اگر جلب توجه از نوع اغواگرایانه و جنسی باشد، در تعارض با اسلام است و حتی در تمام دنیا نکوهیده است و آن گروه از حجاب استایلیست‌هایی که به نوع اغواگرایانه عمل می‌کنند، درواقع در زمره افراد محجبه قرار نمی‌گیرند؛ زیرا طبق اسلام سنگ بنای حجاب ظاهر حجاب باطن است و باید گفت که این افراد اصلاً اعتقادی به حجاب ندارند و حجاب برای آن ها صرفاً نقش بیزنس دارد.
وی ادامه داد: اکنون این گروه از افراد اصلا موردبحث ما نیستند. همچنین در طول تاریخ ثابت شده است که هر کجا عرصه بر مردم تنگ شده است، پدیده گریز و زدگی به وجود آمده است؛ بنابراین شما با در تعارض دانستن حجاب با مد، عرصه را بر زنان محجبه‌ای که مایل هستند در قرن ۲۱ طبق مد زندگی کنند، تنگ می‌کنید و این ممکن است به دین‌زدگی بیشتر منجر شود. اگر با مد سایر کشورها و فرهنگ‌ها مشکل دارید، تنها راه مقابله با مد غیر، مدسازی داخل کشور است. شما می‌توانید با رعایت موازین اسلامی و حدود هم دست به مدسازی بزنید. کشوری که از درون نتواند به غرایز مردمش خوراک دهد یا منزوی می‌شود یا محکوم است به اینکه مغلوب و خودباخته فرهنگ‌های دیگر شود.

تنها کافی است بخشی از هزینه‌های گزاف انتقال آب صرف اصلاح شیوه‌های کشت شود
همچنین، در مناظره رده‌بندی که با عنوان «انتقال آب راهکاری برای تأمین پایدار منابع آب است» برگزار شد، تیم آیروس متشکل از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌عنوان تیم مخالف و تیم مکشوفات متشکل از دانشجویان دانشگاه فردوسی به‌عنوان تیم موافق، با یکدیگر به رقابت پرداختند.
در ابتدا حامد محمدجانی، عضو تیم مکشوفات به پشت تریبون رفت و در تشریح دلایل موافقت خود بیان کرد: موافقت با این راهکار به معنای مخالفت با سایر طرح‌ها در حوزه آب نیست و این طرح هم برای اجرایی‌شدن نیاز به پیوست‌ها و مکمل‌هایی دارد. در حال حاضر طبق استانداردهای جهانی ما به لحاظ میزان استفاده از ذخایر آبی، در وضعیت فوق بحرانی قرار داریم.
وی با تأکید بر اینکه باید به هر راهکاری برای تأمین آب به‌عنوان یک فرصت نگاه کنیم، افزود: اگر قرار است به سمت صنعتی‌شدن حرکت کنیم، باید علاوه بر مدیریت مصرف به سایر راهکارها هم فکر کنیم. اکنون میزان ذخایر آبی ما به قدری کم است، که دیگر نمی‌توان تنها درمورد مدیریت آب سخن گفت. انقلاب سبز هند از جمله اقدامات زیست‌محیطی مؤثری بود که همچنان پس از ۴۰ سال هند را سر پا نگه داشت. اینکه ما به خاطر تغییر اقلیم کلاً روی طرح انتقال آب خط بطلان بکشیم، درست نیست، اکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر در سمنان آب ندارند، نمی‌توان این افراد را نادیده گرفت.
عماد یحیایی عضو تیم آیروس نیز در تشریح دلایل مخالفت تیمش، عنوان کرد: در صورت انتقال آب از دریاها، باید این آب شیرین شود تا قابل‌استفاده باشد. به‌طور میانگین برای شیرین‌کردن هر مترمکعب آب باید ۸۰ هزار تومان هزینه شود، یعنی برای تولید هر کیلوگرم گندم به‌طور میانگین فقط باید ۱۲۰ هزار تومان صرف شیرین‌کردن آب موردنیاز کنیم، در صورتی که اکنون هر کیلوگرم گندم در بازار نهایتاً ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.
وی اضافه کرد: به علاوه خود فرایند انتقال آب نیز بسیار پرهزینه است. همچنین انتقال آب می‌تواند باعث بروز اختلافات بین مردم مناطق مختلف شود. ما انتقال آب را رد نمی‌کنیم، اما آن را راهکاری پایدار هم نمی‌بینیم. اگر تنها بخشی از همین هزینه گزاف انتقال آب از خلیج فارس تا فلات مرکزی که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است را صرف اصلاح کشت کنیم، نتیجه بیشتری می‌گیریم. انتقال آب از دریای خزر باعث نابودی حداقل ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی می‌شود.
امیرعلی وطن‌دوست، عضو تیم مکشوفات با بیان اینکه اکنون ما دیگر با عدم‌ مدیریت آب روبه‌رو نیستیم، بلکه با نبود آب مواجه هستیم، عنوان کرد: یکی از راهکارها انتقال آب از دریاهای آزاد است. باید در حکمرانی آب تجدید نظر کنیم. اینکه ما حوزه تصمیم‌گیری برای منابع آبی را استانی کردیم، یک ایراد بود. در کشور چین هم خط لوله جنوب به شمال با طول ۱۲۰۰ کیلومتر در حال استفاده است و در کنار آن از رویکردهایی برای کاهش مصرف آب نیز استفاده کرده‌اند. بنابراین انتقال آب در سراسر جهان برای حل مشکل بی‌آبی در حال استفاده است. ما نباید به مسئله انتقال آب صرفا به دید زیست‌محیطی نگاه کنیم و باید سایر جنبه‌ها را هم در نظر بگیریم.
همچنین علی فدوی اسلام، عضو تیم آیروس نیز در ادامه عنوان کرد: حتی تیم موافق با این طرح هم اذعان می‌کند که انتقال آب راهکاری پایدار نیست و ما مجبور به استفاده از آن هستیم‌. راهکار پایدار را باید در اصلاح شیوه‌های کشاورزی و بهره‌برداری جست‌وجو کرد. انتقال آب راهکاری موقت است که موجب شکل‌گیری مشکلات زیادی می‌شود. چند کشور در دنیا هستند که انتقال آب را از ۵۰ سال پیش آغاز کرده باشند؟ اگر فقط ۱۰درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی شود، آب شرب و صنعت تأمین می‌شود. اگر فرایند انتقال آب عملیاتی و آب شرب شیرین‌سازی شود، یک بطری آب معدنی یک میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

در پایان دو مناظره، بر اساس نظر داوران تیم ذهن امروز متشکل از مطهره جنتی، محمدرضا مزینانی و نیایش شجاعی باغدار به‌عنوان تیم اول، تیم فریاد متشکل از احمدرضا سلطانیان، آرش حاتم‌زاده و سید علی غفوریان به‌عنوان تیم دوم و تیم آیروس متشکل از علی فدوی اسلام، کیمیا برادران، سیده ساجده رسولی و عماد یحیایی به‌عنوان تیم سوم انتخاب شدند و از آنان تجلیل شد.

گفتنی است یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به همت مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی سازمان دانشجویان ایران و همکاری شعب این سازمان و معاونت‌های فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی در دانشگاه‌های سراسر کشور در حال برگزاری است.
 

 

          

         


نظر شما :