نشست تخصصی روایت انقلاب با موضوع «نقش جوان در سیره امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری» به مناسبت دهه فجر برگزار شد

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۴ کد : ۳۰۶۹ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
نشست تخصصی روایت انقلاب با موضوع «نقش جوان در سیره امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری» به مناسبت دهه فجر برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، نشست تخصصی روایت انقلاب با موضوع نقش جوان در سیره امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به مناسبت دهه فجر در تاریخ 17 بهمن‌ماه توسط سازمان دانشجویان خراسان جنوبی برگزار شد.
در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین قاسم فلسفی، با اشاره به جایگاه جوان در نزد امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند: «شما دانشجوها ذخایر این مملکت هستید، جوانید، دانشجو هستید، ذخیره این مملکت هستید و من خدمت‏گزار شما هستم؛ امید من به شماست و شما وارث این کشور هستید».
وی با بیان اینکه وارث بودن جوانان و فارغ التحصیلان فرهیخته و متعهد کشور نیازمند توجه به چند نکته است، تصریح کرد: این امر، متولیان و صاحبان قدرت را در برابر آنان و آینده و خواسته‏هایشان مسئول مى‏سازد و رفتار عاطفى مناسب و درک موقعیت و منزلت دانشجویان، عامل تاثیرگذارى در هدایت‏گرى اندیشه‏ها و عاطفه‏هاى سرشار آنان خواهد بود.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: نکته‌ای که بسیار مهم و قابل توجه بوده این است که در فرهنگ قرآن و عترت، دوران جوانی، روزهای مسئولیت، بیداری و به خود آمدن است؛ زمان شکوفایی، کار و تلاش؛ در این روزها، جوان باید به سعادت خود و جامعه فکر کند و در راه خوشبختی دنیا و آخرت خویش، گام بردارد تا بتواند چنین مجال بی‌نظیری را که تجدید نمی‌شود و بازیافت ندارد، قدر بداند.
فلسفی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) به اصل بیداری و هشیاری جوانان، اعتقادی راسخ داشت و در موضع‌گیری‌ها، پیام‌ها و مصاحبه‌ها و نصیحت‌های خویش، به این بعد توجهی ویژه ‌داشت، اظهار کرد: حضرت امام، به خوبی می‌دانست که یکی از مهمرین ویژگی های دوران جوانی تجلی روح عرفان، اخلاق و معنویات، است و این قشر جوان است که می‌تواند آماده پذیرش فضیلت‌ها و ارزش‌های الهی باشد و زمینه‌های کمال‌طلبی در چنین نسلی به خوبی بروز می‌کند؛ از این روی، روی دو نکته تاکید ویژه‌ای داشتند اولا بر این باور بود که باید بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دست‌اندرکاران امر تعلیم و تربیت و تلاش‌گران عرصه فکری و فرهنگی، متوجه این قشر باشد و دوما، محور اساسی و اصلی سیاست‌گذاری‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مخاطب‌های اصلی رسانه‌های جمعی، همواره جوانان باشند.
فلسفی با بیان اینکه نکته مهم دیگر درنگاه ژرف و همراه با بصیرت سکان‌دار اصلی انقلاب اسلامی در امر مبارزه، این بود که در راستای توجه به تمامی اقشار درگیر در امر مبارزه، عنایت ویژه نسبت به جوانان، مورد غفلت قرار نگیرد، تصریح کرد: مسئله بسیار مهم و قابل توجه در نگرش امام درک و شناخت راستین ایشان از مراتب و کمالات انسان و نیازهای واقعی جوانان بود که، سبب توجه و تذکر نکته‌های لازم به نوجوانان و جوانان جامعه شد؛ نتیجه این حساسیت بسیار نسبت به رشد جنبه‌های روحی و معنوی، در میان نسل پر‌انرژی جوان، این شد که در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، تحول چشمگیری در قشر جوان جامعه پدید اید و گروه زیادی از خداجویان رها شده از امور پست و حیوانی، راه سعادت خود را در تزکیه نفس و سلوک به سوی حق بجویند.
فلسفی ادامه داد: در بیانات آمده که جوانان با کمال قدرت، به سوی تعالی و ترقی گام بردارند و از توطئه‌های شیطانی، هراس به خود راه ندهند؛ از اختلاف و تفرقه بپرهیزند و در تقویت اراده خود همت ورزند؛ کشور را از وابستگی‌های فکری، سیاسی و اقتصادی برهانند و استقلال واقعی و همه جانبه و کاملی را به ارمغان آورند.
در ادامه این نشست حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز ضمن تسلیت رحلت حضرت زینب(س)، اظهار کرد: آن حضرت مبلغ اصلی جریان کربلا بود و توانستند با تبیین گری مانع فراموشی این جریان شوند.
وی در مورد نگاه به جوانان در بطن انقلاب، تصریح کرد: با همت همین جوانان انقلاب به پیروزی رسید و اکنون نیز در هر برهه‌ای به جوانانی آگاه نیاز دارد. 
مرادی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به جوانان توجه ویژه‌ای دارند، تصریح کرد: دانشجویان نبایدگیرنده‌ داده‌های گزینشی باشند، بلکه باید پردازنده و تریبون حقایق برای جامعه باشند، چنانچه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم اشاره می‌کنند که برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را  درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت. اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت، بنابراین یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشجویان دریافت منابع شناخت صحیح، پردازش دقیق این داده‌ها و بیان آن‌ها در سطح جامعه است.
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی امام خمینی انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب


نظر شما :