اختتامیه مرحله استانی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، در دانشگاه صنعتی اصفهان

اختتامیه مرحله استانی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، در دانشگاه صنعتی اصفهان

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، مرحله استانی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در روز سه‌شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. در این دوره از مسابقات، گروه « جهاد علمی» از دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد، در جایگاه مخالف با گزاره « اولویت کشور باید اصلاح ساختار اقتصادی باشد»، در مقابل گروه « شهید خرازی» از دانشگاه علمی کاربردی ایران سپهر، در جایگاه موافق با گزاره، با یکدیگر به مناظره پرداختند. در نتیجه این مناظره، گروه «جهاد علمی» برنده این دوره از مسابقات شناخته شد.
همچنین گروه «مغناطیس» از دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان گروه مخالف گزاره «در ایران فساد ساختاری داریم»، با گروه «آفتاب» از دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان گروه موافق به رقابت پرداختند و گروه «مغناطیس» به عنوان برنده این مناظره انتخاب شد.
بر اساس معیارهای مد نظر داوران، گروه «جهاد علمی» از دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد، گروه «مغناطیس» از دانشگاه صنعتی اصفهان و گروه «شهید خرازی» از دانشگاه علمی کاربردی ایران سپهر به‌عنوان برگزیدگان مرحله استانی معرفی شدند و به مرحله منطقه‌ای راه پیدا کردند. 
در ادامه این مراسم، ابوذر پورمدنی، رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی بیش از ۱۰ الی ۱۱ سال است که مجری مناظرات استانی دانشجویان است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی تصمیم دارد علاوه بر برنامه‌های رسمی که وجود دارد، مناظرات مختلفی میان اقشار دانشگاهی برگزار کند و از این طریق شاهد برقراری کرسی‌های آزاد‌اندیشی مختلفی باشیم.

ژیانپور با اشاره به همکاری میان دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان در برگزاری این دوره از مسابقات، ادامه داد: یک دهه   سابقه برگزاری مناظرات دانشجویی، این شکل از مسابقه را به رویدادی کاملاً منظم و قاعده‌مند تبدیل کرده است، امیدوارم در سال‌های آینده طیف وسیع‌تری از دانشگاه‌های استان با کیفیت بالاتری در این مسابقات شرکت کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان، با اعلام نظر خود درباره رویداد «مناظره» بیان کرد: گاهی ممکن است در چارچوبِ این فضای مفهومی، چیزهایی را با موردهای دیگر اشتباه بگیریم. آنچه که بسیار کمک کننده است، «گفت‌وگو با تمرکز بر شنیدن» است و یکی از نگرانی‌های من در مورد این مسابقه این است که فرم بر محتوا غلبه کند، یعنی لفاظی بر انتقال یک پیام درست و از ته دل سبقت بگیرد. درست است که وجود یک چارچوب در مسابقه نیاز است، اما شکل مسابقه باید به سمتی رود که «هر آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند»، اولی باشد. اگر چه در دنیای فعلی می‌گویند بهترین قصه‌گو برنده است، اما تا اطلاع ثانوی، یعنی تا آن زمان که ما آن قصه خوبی برای روایت کردن نداشته باشیم، قصه‌گویی اولویت دوم است؛ باید واقعیتی وجود داشته باشد تا بتوانیم آن واقعیت را با روایت خوب به گوش دیگران برسانیم.
مهدی سلمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و داور این دوره از مناظرات نیز به بیان اهمیت جنبه پرورشی اینگونه از مسابقات و مناظرات پرداخت و گفت: این مناظرات و مسابقات باعث تمرین مدارا، استدلال درست و همچنین باعث شناخت مسئله می‌شود.
او در جایگاه یک داور، نکات ارزشمندی را در باب مناظره و آداب آن بیان کرد و افزود: زبان، مفهوم وسیعی دارد و زبان بدن و زبان گفت‌وگو، هر دو نیازمند رعایت نکات و مواردی هستند. 
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، به ذکر چند نکته کلیدی در باب اجرای مناظره پرداخت و یادآور شد: یاد بگیریم یک گزاره را از منظری گسترده‌تر و ورای آنچه که دیگران فکر می‌کنند ببینیم و گاهی به آن اشاره کنیم. همچنین آوردن نقل قول‌های زیاد بدون تحلیل از خود، نشانه ضعف است. مناظره، نظریه و اظهار عقیده و تحلیل است و این با شعار متفاوت است. استرس وجود دارد و کنترل آن یک هنر است، اگر استرس کنترل شود بیان مناظره کننده به مراتب بهتر می‌شود. داوری این مرحله از مناظرات را مهدی سلمانی، غلامرضا قجاوند و نیز علیرضا اسدی بر عهده داشتند. 

گفتنی است یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران همت مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی سازمان دانشجویان ایران و همکاری شعب سازمان دانشجویان ایران و معاونت‌های فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی در دانشگاه‌های سراسر کشور در حال برگزاری است.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی شعبه استان اصفهان مناظره دانشجویی


نظر شما :