برگزاری کارگاه آموزشی "اشتباهات دوران آشنایی" توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم

۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۴۹ کد : ۳۰۸۸ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
برگزاری کارگاه آموزشی "اشتباهات دوران آشنایی" توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، سید کمال‌الدین طباطبایی روانشناس خانواده در کارگاه آموزشی "اشتباهات دوران آشنایی" که توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد قم برگزار شد، به بیان شناخت مهارت‌های ازدواج در دوره آشنایی و پیش از آن پرداخت. 
سید کمال‌الدین طباطبایی روانشناس خانواده در این کارگاه گفت: یک از فیلترهای بسیار مهم برای ازدواج، آشنایی است، در دوره آشنایی، ارتباط آغاز می‌شود، در دوره آشنایی با دیدار و حرف زدن در مورد ملاک‌ها، شناخت پیدا می‌کنید، این شناخت پیداکردن، نیازمند مهارت است. شرط خوشبختی در ازدواج این است که موضوعات مهمی را در این رابطه بدانیم.

 روانشناس بالینی ، بیان کرد: مسلماً ازدواج و زندگی مشترک برای همه شما مهم است که تصمیم به شرکت در این کارگاه گرفته‌اید، نکاتی که در این کارگاه مطرح می‌شود مواردی است که یا اصلاً نشنیده و یا کمتر شنیده‌اید و آگاهی عمیقی از آن ندارید، عموماً مطالبی که در کلاس‌های پیش از ازدواج مطرح می‌شود در حد دانش است، اما این دانش باید به آگاهی تبدیل شود، آگاهی، دانش درونی شده است که نیاز به تلاش برای یادآوری ندارد، پس همواره به دنبال درک و فهم چیزها باشید نه دانستن آنها، دانستن فراموش می‌شود، اما آگاهی در ذهن ماندگار است، پس مهم است که در رابطه با ازدواج، آگاهی داشته باشید.

نگرش سالم به ازدواج
وی با طرح این پرسش که ازدواج خوب است یا بد شرکت کنندگان را به چالش کشید و گفت: زمانی که به این سوال جواب «خوب» را می‌دهیم این نگرش ماست، ازدواج خوب است چون من خوشبخت می‌شوم، حس خوب خواهم داشت و صمیمیت تجربه می‌کنم.
این روانشناس خانواده ادامه داد: ما باید بدانیم که مسئولیت خوشبختی در ازدواج 100 درصد برعهده خود ما است، زیرا اگر حتی درصد کمی از مسئولیت را برای همسرمان قائل شویم، هر مسئله‎ای که پیش بیاید او را مقصر می‌دانیم و متوجه نیستیم که خود ما چه‌کار می‌کنیم که این زندگی در حال خراب شدن است. پس مسئول انتخاب و خوشبختی در زندگی خودتان هستید، در نتیجه وقتی که خود مسئول هستید، باید خوب انتخاب کنید، یعنی آدم خوب و مناسب خودتان را انتخاب کنید.
دوران آشنایی
طباطبایی گفت: یک از فیلترهای بسیار مهم برای ازدواج، آشنایی است، در دوره آشنایی ارتباط آغاز می‌شود، در دوره آشنایی با دیدار و حرف زدن در مورد ملاک‌ها، شناخت پیدا می‌کنید، این شناخت پیداکردن، نیازمند مهارت است. شرط خوشبختی در ازدواج این است که موضوعات مهمی را در این رابطه بدانیم.
این مشاور خانواده در رابطه با ویژگی‌های دوران آشنایی گفت: آشنایی یک دوره حداقل یک ماهه با هفته‌ای حداقل دو ملاقات است، پیام‌های صمیمانه، عاشقانه و دیروقت ندارد، اگر این رابطه صمیمانه باشد، نامش دوستی است و دیگر نمی‌توان از آن فرد دل کند، پس فقط آشنا بمانید نه اینکه دوست شوید. انسان عاشق، نقص‌های طرف مقابل را نمی‌بیند و عیب‌ها را توجیه می‌کند.
وی ادامه داد: دوره آشنایی سرشار از سوال است، اما این به معنای پرسش مستقیم از طرف مقابل نیست، ما چند مدل سوال داریم، یکی از انواع سوالات، سوالات چالشی است، باید برای فرد مقابل چالش ایجاد و پاسخ را تجزیه و تحلیل کرد و منظور طرف مقابل را فهمید؛ هم‌چنین سوالات نباید سطحی و کلیشه‌ای باشد.
اشتباهات دوران آشنایی
طباطبایی در رابطه با اشتباهاتی که در دوران آشنایی اتفاق می‌افتد گفت: یکی از این اشتباهات صمیمیت زود، زیاد و تماس‌های فیزیکی و حتی رابطه جنسی است، معمولاً بعد از رابطه جنسی تمایل برای ادامه ارتباط کم می‌شود.
وی یکی دیگر از اشتباهات این دوران را عدم سوال پرسیدن کافی از فرد مقابل دانست و گفت: اگر به اندازه کافی سوال نپرسید شناخت پیدا نمی‌کنید، بیش از نیمی از مدت زمان هر جلسه باید به سوال پرسیدن بگذرد.
روانشناس بالینی افزود: اشتباه دیگر این است که معمولاً انسان‌ها خیلی بیشتر از اینکه خودشان مسئولیت انتخابشان را بر عهده بگیرند، به حرفایی که دیگران می‌زنند، توجه می‌کنند.
موانع درونی برای ازدواج
وی تصریح کرد: یکی از دلایل اینکه برخی با بالارفتن سنشان هنوز ازدواج نکرده‌اند، ترس‌هایشان است. ترس از اینکه خوشبخت نشوند، این افراد در ترس می‌مانند و زندگی نمی‌کنند، زیرا زندگی یعنی تجربه کردن که با سختی‌های احتمالی نیز همراه است.
طباطبایی افزود: یکی از دیگر از دلایل ازدواج نکردن این است که هنوز شما به یک گزینه مناسب برای ازدواج تبدیل نشده‌اید، حال آنکه برخی شما را بپسندند، با تبدیل شدن به گزینه مناسب قطعاً به ازدواج نزدیک می‌شوید و از آن نمی‌ترسید، می‌دانید که خوشبخت می‌شوید و به اندازه کافی آگاهی و مهارت برای انتخاب دارید. اگر کسی به این مرحله نرسیده است باید شروع کند.
این مشاور خانواده در پایان در رابطه با ملاک‌ها تصریح کرد: ملاک‌ها، باید تعریف عملیاتی داشته باشند، تضمین کننده ازدواج در آینده جور بودن در مورد ملاک‌هایی است که برای شما مهم است، ما معمولاً دو دسته ملاک داریم، ملاک‌های اصلی و ملاک‌های درجه دو، ملاک‌های اصلی باید در طرف مقابل وجود داشته باشند.

کلید واژه ها: ازدواج جهاددانشگاهی سازمان دانشجویان ایران استان قم


نظر شما :