در قالب چهارمین دوره طرح ملی نکوداشت مفاخر ایران اسلامی؛

برگزاری نکوداشت حکیم ابونصر فارابی در دانشگاه زنجان توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی زنجان

برگزاری نکوداشت حکیم ابونصر فارابی در دانشگاه زنجان توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی زنجان

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، مراسم نکوداشت حکیم ابونصر فارابی، روز یکشنبه چهاردهم اسفند ماه در سالن شریعتی دانشگاه زنجان توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان زنجان برگزار شد.
این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، با پخش کلیپی از زندگی حکیم ابونصر فارابی آغاز گردید و پس از آن دکتر مجید یاریان و دکتر سحر کاوندی از اساتید گروه فلسفه اسلامی دانشگاه زنجان به سخنرانی پرداختند.
دکتر سحر کاوندی در این مراسم ضمن تشکر از جهاددانشگاهی جهت پرداختن به این موضوع افزود: جهانی که فلاسفه در آن قدم برداشتند چنان گسترده است که هرگز به راه نهان این عالم پی‌نخواهیم برد و تنها تصاویر و جلوه‌هایی از آن حقیقت محض را می‌توان مشاهد کرد و هر لحظه این تصاویر می تواند براساس تغییر و توسعه منظرگاه  فهم از هستی را گسترش دهد.  
وی با اشاره به معرفی فارابی به عنوان فیلسوف فرهنگ، اظهار کرد: اعتقادم بر این است که هیچ تمدنی، هیچ فرهنگی در هیچ جایی بدون تربیت و پرورش عقلانیت امکان ندارد به رشد و تعالی ارتقا برسد. 
کاوندی با بیان اینکه فارابی و همچنین فیلسوفان بعد از آن بخصوص ملاصدرا در بحث‌های سیاسی تاکید بر این داشتند که اگر ما در جامعه‌ای، جایی یا شخصی سقوط، انحراف یا کجی می‌بینیم حتما ردپایی از انحراف عقلانیت در آن است، افزود:  این یعنی غلبه قوای دیگر نفسانی بر قوه عاقله و قوه ناطقه که پی آن را باید بگیریم.
این محقق فلسفه اذعان کرد: همان طور که ایشان را معلم ثانی بعد ارسطو نام بردند برای چرایی این مسئله نظرات مختلفی مطرح است برخی چون معتقدند در واقع پدر منطق ارسطو بوده و آن منطق تحلیلی را بعد از ارسطو فارابی خیلی خوب بَست داد بنابراین اگر آن معلم اول باشد فارابی قطعا معلم ثانی است‌. برخی معتقدند وقتی ما معلم می‌گوییم بیشتر از کلمه علم باید بهره بگیریم و این مسئله نشانگر این است که تنها و اولین کسی که بعد از ارسطو توانست ترتیبی به علم بدهد فارابی می‌باشد.
کاوندی با بیان اینکه فارابی علیرغم اینکه آن علم مرتب کرد و در درجات مختلف قرار داد یک نظم و انسجام نیز برقرار کرد لذا به این دلایل او معلم ثانی نامیده شده است.
وی ادامه داد: ما در فلسفه بُعد عقلانی ، عقلانیت ، پرورش و شکوفایی را مدنظر داریم، در اصل فلسفه یعنی تربیت خرد و استفاده از خرد در امور مختلف. در حقیقت راه سعادت از نظر همه فیلسوفان جز از این طریق نبوده و برکسی پوشیده نیست  و دانشجویان فلسفه ما می‌دانند که در حقیقت سعادت و نیک‌بختی راهی جز پرورش عقلانیت و پرورش عقلانی نیست لذا باید از این مسیر برویم. 
این مدرس فلسفه، با بیان اینکه روش معرفتی که در این مسیر فارابی به آن تاکید می‌کند سه بحث اساسی دارد که شامل آموختن، تجربه و مشاهده می‌باشد ابراز کرد: این موارد را در بحث تربیت عقلانی مطرح می‌کند. این عقل تجربی همان در مسیر زندگی و تجربه، مشاهدات مکرر است که رشد و به نوعی مسیر انسان را  برای رسیدن به سعادت هموار می‌کند. 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: با وجود تفاوت فطرت‌ها اما همگی شایستگی رسیدن به آن مراحل عقلانی و رسیدن به قله‌های تعلق را ندارند از همه نمی‌توان انتظار داشت که به آن مراحل برسند لذا فارابی مطرح می‌کند که هر انسانی به مقتضای فطرت و سرشت خودش شایسته و سزوار پذیرفتن همه دریافت‌ها نیست چرا که افراد در هستی یافتن و داشتن نیروها بر یکدیگر برتری‌هایی دارند. بنابراین آن کسی که به لحاظ درونی این را دارد باید آن را پرورش دهد. 
لازم به ذکر است، از برنامه‌های جانبی این مراسم اجرای گروه موسیقی ماهور و شعرخوانی دو شاعر ملی با موضوع فارابی بود. در انتهای مراسم نیز از دکتر سحر کاوندی و دکتر مجید یاریان تجلیل شد.


 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان استان زنجان استان زنجان جهاددانشگاهی فارابی فیلسوف فرهنگ


نظر شما :