آغاز به کار اولین رویشکده منطقه‌ای کودکیار(حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب) گیلان، مازندران و گلستان

۱۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۷ کد : ۳۱۱۰ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
آغاز به کار اولین رویشکده منطقه‌ای کودکیار(حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب) گیلان، مازندران و گلستان

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، اولین رویشکده منطقه‌ای کودکیار(حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب) گیلان، مازندران و گلستان با هدف شناسایی فعالین و کنشگران اجتماعی توسط شعبه سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان و با همکاری قرارگاه مردمی تحول اجتماعی استان گیلان، اداره کل بهزیستی استان گیلان و چند نهاد رسمی دیگر در سالن شهید فیاض بخش اداره بهزیستی در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱  هم‌زمان با هفته جوان آغاز به کار کرد. این رویشکده ذیل قرارگاه تحول اجتماعی بستری را برای هم اندیشی و هم افزایی بین کنشگران اجتماعی و مسئولین و دستگاه ها در حوزه حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب فراهم می‌کند. 

در افتتاحیه رویشکده پس از سخنرانی مسئولین کشوری و استانی، کارگاه « شناخت راهبردهای کار با کودکان کار» با حضور آقای سالار شفق؛ مسئول شتاب‌دهنده قرارگاه مردمی تحول اجتماعی برگزار شد. در این کارگاه ضمن معرفی قرارگاه تحول اجتماعی کشور، فعالیت های آن و چگونگی همکاری با این مجموعه، ضرورت توجه به تفاوت آسیب ها و شیوه های مداخله موثر در مناطق مختلف با تبادل نظر کنشگران و فعالین استان های شمالی کشور پرداخته شد.
بخش دوم رویشکده در قالب پنل تخصصی با موضوع «آسیب شناسی حوزه کودکان کار و آسیب شناسی اقدامات» و با حضور سرکارخانم مریم معصومی؛ معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گلستان، جناب آقای رضا جعفری؛ معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گیلان و جناب آقای مهدی ملکی؛ مسئول شتاب‌دهنده ملی کودکیاران ایران قرارگاه مردمی تحول اجتماعی  اجرا شد.
رضا جعفری ضمن بیان مشکلات موجود در این مسیر گفت: ما متاسفانه با وجود قانون، یک نظام منسجم و هماهنگ که بتواند هماهنگی و ساماندهی بین دستگاهی را ایجاد کند را نداریم. یعنی تنوع و تکثر و نقش های مختلفی در این زمینه هست  و فقدان همگرایی باعث بی اثر شدن عملکردها و اتلاف منابع می‌شود. 
 در ادامه مریم معصومی بیان کرد: موضوع آسیب های اجتماعی و کودکان کار متفاوت است‌‌. شرایط قومی، قبیله ای، اقلیمی و حتی نوع شغل و درآمد مردم شرایط را تغییر می‌دهد.یکی از دلایل آسیب شناسی این است که ما در حوزه رسانه و فرهنگ سازی همراهی عمومی را با اقدامات گذشته انجام ندادیم.
در بخش سوم رویشکده محمدجواد رستمی؛ دبیر رویشکده منطقه ای کودکیار  و مسئول راهبری منطقه شمال کشور قرارگاه مردمی تحول اجتماعی ضمن اشاره به اهداف آیین رویشکده گفت: هدف ما از برگزاری رویشکده شناسایی فعالین و کنشگران اجتماعی است و به صورت کلی رویشکده بستری برای هم اندیشی و هم‌افزایی بین کنشگران اجتماعی و مسئولین و دستگاه ها در حوزه آسیب های اجتماعی و به ویژه کودکان است. 
فاطمه فدایی؛ مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در ادامه بیان کرد:  آسیبی که در آینده برای گروه های مردمی پیش بینی می شود، غرق شدن ظرفیت ها و توانمندی ها در ساختارهای اشتباه است. گروه‌های مردمی باید بتوانند راهبردهای عملیاتی داشته باشند و با نگاه فراسازمانی و به دور از چهارچوب های اداری به کار خود در راستای انسجام بخشی و هم‌افزایی ادامه دهند. 

در ادامه از حاضرین در قالب گروه های سه نفره ایده ها و راهبردهایشان را در خصوص حل مسئله کودکان کار را یادداشت و بیان کردند.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی؛ مسئول شتاب دهنده ملی کودکیاران ایران قرار گاه مردمی تحول اجتماعی کشور ضمن اشاره به موضوع مهم حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب بیان کرد: در مورد آسیب های اجتماعی در حال حاضر ما در شرایط بحرانی هستیم. ظرفیت های مردمی می‌توانند با همراهی و در کنار افراد متخصص و باتجربه بسیار کمک کننده و تسهیل گر باشند.
در انتها نیز حجت الاسلام والمسلمین عاشوری، مسئول قرار گاه مردمی تحول اجتماعی استان گیلان ضمن تشکر از جهاددانشگاهی  و سایر نهادهایی که همکاری مناسبی در برگزاری این طرح  داشتند، بیان کرد: ما در قرارگاه تحول اجتماعی در حوزه آسیب های اجتماعی مناطق حاشیه شهر، کنش گران فعال را شناسایی می کنیم  و برای رسیدن به شرایط مطلوب با همکاری و هم افزایی سازمان ها و دستگاه های اجرایی متولی در مسیر حل آسیب ها گام برمی‌داریم. 
 

 

 
 

کلید واژه ها: اولین رویشکده منطقه ای کودکیار- سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان جهاددانشگاهی سازمان دانشجویان ایران استان گیلان


نظر شما :