بازدید از موزه میراث روستای سی‌دشت استان گیلان در قالب طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»

بازدید از موزه میراث روستای سی‌دشت استان گیلان در قالب طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، دومین برنامه از بازدیدهای طرح ملی ایران، مرز پرگهر روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در موزه میراث روستایی استان گیلان و روستای سی دشت با حضور ۴۰ دانشجو از رشته های تحصیلی مختلف برگزار شد.

آشنایی با فرهنگ‌ و آداب‌ و‌ رسوم، مبانی کسب  و کار و امرار معاش جوامع روستایی، دسترسی به طبیعت، زیبایی‌های معماری و جاذبه های طبیعی روستایی، غذاهای محلی، آشنایی با تلاش کشاورزان و مراحل کشت و کار در فصل بهار، هم‌نشینی و گپ و گفت با اهالی روستا گوشه‌ای از تجربه‌ سفر یک‌روزه دانشجویان علاقه‌مند استان به موزه میراث روستایی و روستای سی دشت به عنوان یکی از مقاصد گردشگری روستایی استان بود.
موزه میراث روستایی گیلان در کیلومتر ۱۸ جاده‌ی رشت-تهران و مکانی  جذاب  در پارک جنگلی سراوان برای آشنایی با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع‌ دستی، پوشاک و... مردم مناطق مختلف استان گیلان است. 29 مجموعه مسکونی از تمام مناطق استان گیلان در این موزه جای گرفته‌ که سایر عناصر فرهنگی مربوط به ابزارهای زندگی و کار، خوراک، پوشاک و... هم به نمایش گذاشته شده است. این موزه نمونه‌ای کوچک، اما واقعی از نحوه‌ زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است. بخش معماری این موزه، مجموعه‌ای است که قدمت بناهای آن به‌طور متوسط به ۱۵۰ سال می‌رسد. بناها در نقاط گوناگون گیلان شناسایی، مستندسازی، واچینی و مجددا در موزه دوباره چینی شدند.
گفتنی است، طرح ملی ایران، مرزپرگهر هر ساله با هدف بازدید نظام‌مند دانشگاهیان از مقاصد فناورانه، تاریخی و طبیعی کشور و با حمایت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. این اردو در راستای اجرای این طرح ملی و با هدف مهارت افزایی و آشنایی دانشجویان با بازار کار حوزه تخصصشان برگزار می‌شود.
 

کلید واژه ها: ایران مرز پرگهر سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی استان گیلان روستای سی دشت


نظر شما :