گفتگو با با سید محمدرضا سلامی ، سرپرست تیم جدال احسن؛

مناظرات دانشجویی به ریشه‌دار شدن فرهنگ گفتگو در جامعه کمک می‌کند

مرحله منطقه ای یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به پایان رسید و تیم های راه یافته به مرحله کشوری مشخص شدند. مجموعه‌گفتگوهایی با تیم‌های قهرمان مرحله منطقه‌ای ترتیب داده شده است که در ادامه سید محمدرضا سلامی، سرپرست تیم "جدال احسن" از استان فارس، قهرمان منطقه جنوب در گفت و گو با سازمان دانشجویان ایران به بیان نظرات و تجربیات خود می‌پردازد.
مناظرات دانشجویی به ریشه‌دار شدن فرهنگ گفتگو در جامعه  کمک می‌کند

نظرشما در مورد نحوه برگزاری کمی و کیفی مسابقات مناظرات دانشجویی چیست؟
تیم ما به عنوان اولین تجربه حضور خود در مسابقات ملی مناظره دانشجویی، تجربیات خوب و متفاوتی را از سر گذراند. گزاره های طرح شده توسط تیم برگزار کننده هم در سطح استان و هم دور منطقه ای مسابقات به لحاظ مضمون و محتوا سطح کاملا قابل قبولی داشتند و اکثراً به مسائل روز کشور و دغدغه های امروز جامعه می پرداختند، اما به لحاظ نگارش، بعضاً گزاره‌ها کمی ابهام داشتند که این موضوع باعث این می شد که گروه ها گاهی سردرگم شوند. نکته دیگر فشرده بودن مسابقات بود، طوری که گاهی زمان آماده شدن برای یک مسابقه فقط یک ساعت بود که بدیهی است زمان کافی نیست.
داوری مسابقات خوب بود و در رأی گیری ها هیچگونه سوگیری وجود نداشت اما بهتر است که نوع محتوای ارائه شده توسط گروه‌ها سهم بیشتری در امتیاز دهی نسبت به فرم و قالب ارائه تیم ها داشته باشد و باید تمرکز اصلی روی محتوا باشد و حقیقت جویی و حقیقت‌یابی ملاک اصلی امتیازدهی داوران باشد.همچنین تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده تر موجب استقبال بیشتر مخاطبین و مهیج تر شدن مسابقات خواهدشد.
به نظرشما برگزاری مناظره های دانشجویی تا چه اندازه به ترویج فرهنگ هم‌اندیشی و آگاهی در بین دانشجویان اثر می گذارد؟
فرهنگ گفت‌و‌گو ، تفکر جمعی و مناظره البته نه به معنای جدل و ستیز که به معنای هم‌نگری ، هم‌اندیشی و هم نظرشدن؛ حلقه گمشده امروز جامعه ما است. برگزاری این نوع از مسابقات قطعا می‌تواند به ریشه‌دار شدن این فرهنگ در جامعه کمک کند. چه خوب است که این سبک از مناظره و مباحثه در سطح مدارس و حتی از دوره ابتدایی با گزاره هایی مناسب همان رده سنی برگزار شود. مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، تمرین خوب و علمی گفتگو و گفتمان‌سازی نسلی است که در آینده می‌خواهد در کسوت‌های مختلف برای آبادی ایران عزیز نقش‌آفرینی کند و سکان اداره کشور را به دست بگیرد.
امیدواریم برگزاری این مسابقات در سال های آینده به صورت گسترده تر و با حضور جدی تر دانشجویان و حتی دانش آموزان تداوم داشته باشد.

گفتنی است، علیرضا صبور خرامه، محمدهادی محتشم نیا و طاها طاهرزاده از دیگر اعضای تیم "جدال احسن" هستند. زمان برگزاری مرحله کشوری مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور12 تیم، 8 تا 10خردادماه سال جاری و به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ خواهد بود.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جدال احسن استان فارس مناظره دانشجویی مناظره یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره


نظر شما :