گفتگو با مهدی اسماعیلی ،سرپرست تیم شهید مقصودی؛

مناظرات دانشجویی تمرینی برای تحمل نقد و نظر مخالف

مرحله منطقه ای یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به پایان رسید و تیم های راه یافته به مرحله کشوری مشخص شدند. مجموعه‌گفتگوهایی با تیم‌های قهرمان مرحله منطقه‌ای ترتیب داده شده است که در ادامه مهدی اسماعیلی، سرپرست تیم "شهید مقصودی" از استان همدان، قهرمان منطقه غرب در گفت و گو با سازمان دانشجویان ایران به بیان نظرات و تجربیات خود می‌پردازد.
مناظرات دانشجویی تمرینی برای  تحمل نقد و نظر مخالف

نظرشما در مورد برگزاری کمی و کیفی مسابقات مناظرات دانشجویی چیست؟گزاره ها،نحوه اجراو...
مسابقات از جذابیت، هیجان و کیفیت بالایی برخوردار است. تیم هایی که به سطح منطقه ای راه پیدا کرده اند، همگی از پتانسیل بالایی برخوردار اند و این باعث شده که اغلب مسابقات با اختلاف نتیجه کمی به پایان برسد. به همین دلیل برخی تیم ها به نتیجه داوری اعتراض میکنند. به نظر من داوری مسابقات مناظره از سخت ترین و پر مسئولیت ترین داوری هاست و دقت فوق العاده بالایی میطلبد. اما داور ها از عهده کار برآمدند و قضاوت عادلانه ای داشتند.
از لحاظ نحوه اجرا نقد هایی میتوان وارد کرد. پر سر و صدا بودن سالن مناظره و رفت و آمد بیش از حد باعث از بین رفتن تمرکز مناظره کننده و داور میشود و چه بسا حق کسی برای همین جزئیات ضایع شود.
پیشنهاد من این است که برای جذابیت بیشتر مسابقات، پخش زنده تلوزیونی حداقل از شبکه های استانی مسابقات را پوشش دهد. در اینصورت مخاطبان بیشتری میتوانند از مسابقات لذت ببرند.
پیشنهاد من این است که برای استقبال بیشتر از مسابقات، باید از نظر تبلیغات و رسانه فعالیت قوی تری صورت گیرد. بطوریکه دانشجویان سراسر کشور از وجود چنین مسابقاتی مطلع شوند. همچنین اگر برای تیم های برنده جوایز و امتیاز های خوبی در نظر گرفته شود اشتیاق و انگیزه برای دانشجویان بیشتر خواهد بود.
به نظرشما گفتگو و برگزاری مناظره های بین دانشجویان تاچه اندازه به ترویج فرهنگ هم اندیشی و آگاهی در بین دانشجویان اثر می گذارد؟
برگزاری این نوع از مسابقات در ترویج فرهنگ گفتگو بین قشر دانشجویی و حتی عامه مردم تاثیر بسزایی دارد. چرا که در کشور ما قدرت نقد،گفتگو و تحمل نظرات مخالف بسیار پائین است. رواج این مسابقات میتواند در بهبود موارد یاد شده کمک بکند. در نهایت لازم میدانم اشاره کنم که تیم های برتر منطقه ای و کشوری وقت و انرژی زیادی را برای نتیجه گرفتن در مسابقات صرف میکنند و لازم است حمایتی از این تیم ها در نهاد های مربوط (بنیاد نخبگان و...) صورت گیرد. چرا که با وجود منابعی که برای این مسابقات صرف میشود باید یکسری اهداف عالیه (همچون شناسایی نخبگان و سرمایه گذاری روی آنها) مدنظر قرار گرفته شود.
لازم به ذکر است محمد مشتاقی خاوران، سید علی حسینی، امیرحسین قربانی از دیگر اعضای تیم شهید مقصودی هستند که در مرحله کشوری به رقابت با دیگر گروه های برگزیده می‌پردازند. 
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی مناظره دانشجویی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره مناظره استان همدان


نظر شما :