برگزاری دومین مناظره از مرحله نیمه نهایی با گزاره:

عدم پذیرش حجاب در نسل جوان، ریشه در آموزش‌های نادرست در نظام آموزش و پرورش دارد

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۰ کد : ۳۲۱۵ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
اولین مناظره در این مرحله با گزاره «عدم پذیرش حجاب در نسل جوان، ریشه در آموزش‌های نادرست در نظام آموزش و پرورش دارد»، با حضور دو تیم موافق با نام «قلم» متشکل از مرتضی گونچی و امیر کشاورز نجفی و گروه مخالف با نام «جهادعلمی» متشکل از زهرا دهقانی و اسماعیل شیری برگزار شد.
عدم پذیرش حجاب در نسل جوان، ریشه در آموزش‌های نادرست در نظام آموزش و پرورش دارد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، مرحله نیمه نهایی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور دو تیم برنده از مرحله یک چهارم نهایی، عصر روز سه شنبه مورخ 9 خردادماه سال جاری توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

اولین مناظره در این مرحله با گزاره «عدم پذیرش حجاب در نسل جوان، ریشه در آموزش‌های نادرست در نظام آموزش و پرورش دارد»، با حضور دو تیم موافق با نام «قلم» متشکل از مرتضی گونچی و امیر کشاورز نجفی و گروه مخالف با نام «جهادعلمی» متشکل از زهرا دهقانی و اسماعیل شیری برگزار شد.

در این مناظره دکتر بهزاد ملک پور، عضو هیئت‌‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی، دکتر حسن فارسی و دکتر ابوالقاسم رئیسی اعضای هیئت‌علمی جهاددانشگاهی، از اعضای داوران هیئت‌علمی در این مرحله حضور داشتند و به داوری پرداختند.

همچنین یکی از بخش‌های داوری، مربوط به انتخاب سخنران برتر است که توسط لیلا سنگی در کلیه مناظرات این دوره داوری خواهد شد.

داوران دانشجویی این مسابقه نیز متشکل از خانم‌ها هانیه روشن‌منش، عضو تیم ‌قهرمان اولین دوره مسابقات تخصصی تعاون، ماهشید وزیری عضو تیم قهرمان نهمین دوره و آقای حسین جلالی، عضو تیم قهرمان هشتمین دوره مسابقات ‌ملی مناظره بودند.

همچنین حسین میرزایی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و محدتقی رئیس السادات عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی دو داور نکته‌یاب بودند که در مرحله نیمه نهایی جهت داوری نهایی حضور داشتند.

در ابتدای این مناظره اعضای گروه قلم به عنوان گروه موافق با اشاره به علل تاثیرگذار در امر حجاب گفتند: رسانه، خانواده، دوستان، آموزش و پرورش و ... عواملی هستند که بر مساله حجاب تاثیر می‌گذارند؛ اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که اولین ریشه‌های تربیتی و جامعه‌پذیری در نظام آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد‌. برای تحلیل این گزاره باید وظایف آموزش و پرورش را بدانیم. ایجاد هنجارها و ارزش‌های جامعه اولین وظیفه کلان سیستم آموزشی کشور است و زمانی که این نهاد نتواند این وظیفه را به انجام برساند، پرورشی در نوجوانان و تربیت آنان رخ نخواهد داد.

در ادامه گروه مخالف در پاسخ به گروه موافق با ارائه تعاریف دقیقی از حجاب گفت: حجاب به‌طور کلی به پوشش اطلاق می‌شود ولی تعاریف مختلفی از محدوده حجاب در فرهنگ‌های مختلف وجود دارد. کلیدواژه دیگر گزاره، نسل جوان است؛ نسلی که درحال تغییر و تحولات مدام است. یکی از دلایل مخالفت ما با این گزاره، کلی‌گویی درمورد ریشه حجاب است. حجاب از فرهنگ و آداب و رسوم، تفکرات ایدئولوژیک، عوامل سیاسی و اقتصادی، نوع اشتغال و ... ریشه می‌گیرد.

گروه مخالف با طرح سوالی  افزود: آموزش های نادرست در گزاره چه مفهومی دارد؟ مبانی آموزش نادرست است یا شیوه اجرا؟ درحالی که دانش آموزان بدلیل کرونا چندسالی مدرسه نرفتند، دلیل افزایش بحران حجاب در دوران پساکرونا چه بود؟

تیم قلم در دفاع اول خود اظهار داشت: آموزش و جامعه پذیری در مدرسه اتفاق می‌افتد و بیش از فضاهای دیگر جوانان و نوجوانان در آن وقت می‌گذرانند. آموزش و پرورش از دو بعد مورد نقد است. محتوای آموزشی و شیوه انتقال آموزش دو عامل اصلی است که نقد ما به این‌دو عامل است.

تیم جهادعلمی نیز در دفاع اول خود بیان داشت: واژه نادرست در این گزاره اشتباه است. مادامی که ما مسائل جامعه را از هم درست تفکیک نکنیم توسعه اتفاق نمی افتد. کیفیت تدریس در استان سیستان و بلوچستان بهتر است یا تهران؟ کیفیت حجاب در این دو منطقه چگونه است؟ پس شیوه انتقاد شما اشتباه است.

تیم قلم در دفاع دوم خود افزود: تیم مخالف بحث را در آموزش و پرورش به آموزش تقلیل می‌دهد. بحث آموزش و پرورش فقط بحث مربوط به معلمان نیست و تیم مخالف بسیار کلی به موضوع نگاه می‌کند. پرورش در سیستم آموزش و پرورش ما شکل نگرفته است. ما هم معتقدیم رسانه اثر دارد اما این مسائل از افرادی نشات می‌گیرد که جامعه‌پذیری درستی در آنها شکل نگرفته است.

تیم جهاد علمی در دفاع دوم خود با طرح سوالی گفت: آیا معلمان الگوسازی اشتباه انجام می‌دهند؟ شرایط اجتماعی و نارضایتی های سیاسی و اقتصادی که افراد حس می‌کنند، موجب می‌شود از حجاب برای بروز نارضایتی خود استفاده کنند. ابعاد آموزشی حجاب در مدارس وجود دارد اما با چه استدلالی می‌توانیم محدوده جغرافیایی و عوامل سیاسی و اجتماعی را در این امر نادیده بگیریم؟

تیم قلم نیز در جمع بندی نهایی خود گفت: ما باید رویکردهای خود را تغییر دهیم. آموزش و پرورش، سیستم قدیمی و کهنه دارد و برای تغییر سیاست های فرهنگی باید از آموزش و پرورش شروع کنیم. ما نمی‌توانیم انتقال دهنده خوبی در ارزش ها و هنجارها باشیم. در آموزش و پرورش ضعفی مشاهده می شود که ریشه بسیاری از مشکلات است.

تیم جهاد علمی نیز در جمع بندی نهایی خود بیان داشت: حرف ما در رد این گزاره بحث بنیادین تهاجم فرهنگی است که از تمامی ابعاد به جامعه هجوم می آورد و نسل جوان را دچار ناهنجاری می‌کند. اینکه ریشه حجاب را در آموزش ببینیم کاری عبث است.

در پایان این مناظره گروه جهاد علمی با کسب 198.5 امتیاز برنده شد. گروه قلم از نگاه داوران 168.5 امتیاز را کسب کرد.

 

 

 


نظر شما :