اختتامیه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با قرائت پیام رئیس جمهور برگزار شد

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۶ کد : ۳۲۲۶ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
اختتامیه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با قرائت پیام رئیس جمهور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران امروز، دهم خرداد ماه از ساعت 10تا 12 در محل سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
در این مراسم دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، دکتر مجید بذرافکن، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکتر احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، دکتر علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر جعفرپور، قائم مقام معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مهندس جوزی مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی دیگر از مسئولان کشوری حضور یافتند.
 حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با ارسال پیام تصویری نیز ضمن تقدیر و تشکر از سازمان دانشجویان ایران، بیان کرد: کرسی های آزاداندیشی یکی از فناوری های نرم اجتماعی است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر آن تاکید داشتند که نسل جوان و دانشگاهی با هم به گفت و گو بپردازند و جایگزین گفتگوهای غیراخلاقی و غیر منطقی وتنش زا شود. این کرسی های آزاداندیشی می‌تواند با رعایت اخلاق ومنطق در جامعه علمی شکل بگیرد و گفتگوی آزاد را در جامعه علمی ترویج دهد. 

در ابتدای این مراسم، دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان در مراسم، اظهار کرد: دانشگاه علم و فرهنگ دانشگاهی وابسته به جهاد دانشگاهی با ۸۲۰۰ دانشجو و ۱۲۰ عضو هیئت علمی و ۱۰۰ نفر از کارکنان است. از تمامی همکاران و خدمتگزارانی که در یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی زحمت کشیدند، قدردانی می‌کنم و امیدوارم همه افرادی که در این مراسم شرکت کردند، موفق باشند.
در ادامه این مراسم، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی طی سخنان کوتاهی ضمن قرائت پیام رئیس‌جمهور به اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، اظهار کرد: از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دلیل ارسال پیام خود به این مراسم قدردانی می‌کنم. برگزاری این مسابقات انسان را به یاد حلقه‌های گفت‌وگوی دانشگاه‌ها در دهه ۶۰ می‌اندازد.
رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت بیان کرد: مناظرات دانشجویی از سال ۱۳۹۰ در پاسخ به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری مناظرات قانونمند توأم با داوری آغاز شد. از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰‌ نزدیک به ۱۰‌ سال این‌ مطالبه رهبری بر زمین ماند اما از سال ۹۰ این مسابقات از سوی سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی آغاز شد و تاکنون نیز یازده دوره از آن برگزار شده است.
وی افزود: در دوره یازدهم ‌۳۸۷ گروه از ۳۱ استان مسابقات ملی مناظره دانشجویان را برگزار کردند. درمجموع ۱۵۴۸ نفر در مرحله استانی شرکت داشتند که برگزیدگان آن‌ها در ۵۸ تیم به مرحله منطقه‌ای راه یافتند و در مرحله کشوری نیز ۱۲ تیم برتر چهار منطقه کشور طی دو روز گذشته به رقابت پرداختند و امروز نیز مسابقه نهایی باکیفیت برگزار شد.
فریدزاده اظهارداشت: مسابقات امسال در ۲۳ استان از آبان‌ سال گذشته برگزار شد و در اینجا از تمامی دانشجویان که مسیر گفت‌وگو در فضای منطقی را انتخاب کردند، تشکر می‌کنم. همچنین، از حامیان و مشوقان به ویژه وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری و همکاران خود در جهاد دانشگاهی قدردانی می‌کنم. از میزبان این دوره از مسابقات یعنی دانشگاه علم و فرهنگ و مسئولان آن و اساتیدی که در مراحل مختلف مسابقات حضور داشتند نیز تشکر می‌کنیم.
وی افزود: از تمامی نهادها و سازمان‌هایی که دستی در این قضیه دارند تقاضا می‌کنم که از این مسابقات حمایت کرده و اجازه ندهند تا مطالبه مقام معظم رهبری در این زمینه بر روی زمین بماند.
در ادامه این مراسم، برنامه گرامیداشت مرحوم عماد افروغ، از اعضای اولیه تیم داوری مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران همراه با پخش کلیپی از فعالیت‌های ایشان برگزار شد.
دکتر علی منتظری، رئیس پژوهشگاه علوم بهداشت جهاد دانشگاهی و رئیس شورای علمی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران نیز در سخنانش ضمن تشکر از رئیس جمهوری که به این مراسم پیام ارسال کردند، بیان داشت: این مسابقات با عشق حضور دانشجویان برگزار می‌شود و هر قدمی در این راه برداشته شده، به خاطر وجود ایشان است. البته اشکالاتی در روند اجرا وجود دارد که حل می‌شود.
وی افزود: نظر برخی داوران این بود که امسال قهرمان مشترک داشته باشیم اما تفاوت امتیازات موجب شد که این امکان وجود نداشته باشد. در مرحله نهایی هر دو گروه در استدلال و مبانی خود خوب جلو رفتند و داوران نکته‌یاب نکات خوبی را مطرح کردند 
در ادامه، دکتر احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی اظهار کرد: بنده چند صباحی در جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه تهران خدمت کردم و همیشه در این زمینه شاکر خداوند متعال بودم. از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این مسابقات که تلاش فراوانی در این حوزه داشتند، قدردانی می‌کنم.
وی افزود: برگزاری یازده دوره از مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران برگزار شده و هر سال این مسابقات با بازتولید و به‌روزرسانی اهداف برگزار شده است.  درواقع از مناظرات می‌توان دو برداشت داشت. برداشت اول برداشت حق و باطلی در همه امور است که به صورت فراوان در جامعه دیده می‌شود و هر طرف به دنبال آن است که حق بودن خود را به اثبات برساند.
نادری ادامه داد: در این نوع برداشت، نگاه صفر و صدی وجود دارد و همه به دنبال اثبات حقانیت خود هستند. هدف از مسابقات مناظرات جهاددانشگاهی گفت‌وگو است که نه برای اثبات بطلان دیگری بلکه به دنبال این است که بخشی از حقیقت نزد ماست.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بااشاره به سخن حضرت امیر(ع) درمورد تضارب آرا اشاره کرده و گفت: آرا را در مناقشه با هم قرار دهید تا حرف درست از دل این آرا درآید.  مقام معظم رهبری نیز که در سال ۸۱ بحث مناظرات را بیان کردند به همین موضوع اشاره کردند.
وی اظهار کرد: در نگاه دوم مخاطب نیز نیازی نیست که با یک نفر از ابتدا تا انتها همزادپنداری کند و با نفر دوم مخالفت کند بلکه در میان سخنان‌ ایشان گشته و نکات درست را احصا می‌کند‌. در فضاهای دانشگاهی باید رویکرد دیالکتیکی را مدنظر قرار دهیم که مطابق مقصود مقام معظم رهبری در باب مناظرات دانشجویی بهره مند شویم. 
نادری با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکید فراوانی در باب آزادی بیان دارند، گفت: البته در این مناظرات باید به سمتی برویم که بیشتر به سمت گفت‌وگوی صحیح و سازنده حرکت کنیم و با نگاه دیالکتیک به سمت مناظرات برویم. امروز نیازمند نهادینه شدن سنت گفت‌وگو در جامعه هستیم و دانشجویان باید این حرکت را به‌خوبی پیش ببرند.
در ادامه برنامه دکتر بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، ضمن تقدیرر و تشکر از جهاددانشگاهی افزود: جست‌وجوی حقیقت در مناظره می‌تواند کمک حال رسیدن به وفاق و وحدت ملی باشد.
سخنگو و دبیر هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران در اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران گفت: هر چقدر در کشور فرهنگ مناظره حقیقی که به معرفت‌افزایی بینجامد، توسعه پیدا کند، به سوی پیشرفت حرکت خواهیم کرد. 
وی با تاکید بر اینکه مناظره واقعی و حقیقی یعنی پایان منازعه، گفت: اگر این نگاه را داشته باشیم، دانشگاهیان می‌توانند در امور مختلف پیشرو باشند. 
در انتهای برنامه از تیم‌ "شهید دیالمه" از استان مازندران به عنوان تیم قهرمان و تیم جهادعلمی به عنوان نائب قهرمان با اهدای مدال و نشان "خواجه نصیرالدین طوسی، فیلسوف گفت و گو" تقدیر و تشکر به عمل آمد. 
 

مشاهده گزارش تصویری

کلید واژه ها: یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی


نظر شما :