در مرحله فینال هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره عنوان شد؛

دولت کارآمد راه‌حل بهره‌گیری از ظرفیت داخلی است/ اجماع بر سر توسعه در کشور وجود ندارد/ تنقیح مناط از علم و فرهنگ برنده مرحله نهایی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره

۰۳ دی ۱۳۹۸ | ۰۰:۴۶ کد : ۴۴۳ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
حل مشکلات اقتصادی کشور توجه به ظرفیت داخلی و تولید با کیفیت است موضوع مناظره دو گروه از دانشجویان شد.
دولت کارآمد راه‌حل بهره‌گیری از ظرفیت داخلی است/ اجماع بر سر توسعه در کشور وجود ندارد/ تنقیح مناط از علم و فرهنگ برنده مرحله نهایی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره


به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان، مرحله فینال مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در هشتمین دوره برگزاری آن ظهر امروز دوشنبه ۲ دی‌ماه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران با گزاره《راه حل مشکلات اقتصادی کشور توجه به ظرفیت داخلی و تولید با کیفیت است.》با حضور تیم گردون از استان آذربایجان غربی در موضع موافق و تیم تنقیح مناط از دانشگاه علم و فرهنگ در موضع مخالف برگزار شد‌.

حسام امین‌محلاتی از تیم گردون، در دفاع از گزاره گفت: یکی از نکات مورد توجه مشکلات اقتصادی شامل رانت اطلاعاتی، فساد، فضای کسب و کار نامناسب، سیستم ناکارآمد اقتصادی، رکود تورمی، دولت رانتی و نابرابری‌های اقتصادی است.

وی افزود: ظرفیت‌های اقتصادی نیز وجود دارد، هرچه دولت بزرگتر باشد می‌تواند طرح‌های خود را سریع‌تر انجام دهد.

امین محلاتی ادامه داد: موقعیت‌های ژئوپلتیکی ایران، دسترسی به آب‌های آزاد، ارتباطات قومی، خطوط ترانزیتی، موقعیت‌های ورزشی، علمی و آموزشی و اقتصاد دانش‌بنیان از جمله ظرفیت‌های دیگر ایران است.

پیام افشاردوست عضو سخنران تیم تنقیح مناط نیز در مخالفت با گزاره مورد بحث گفت: بیش از ۵ دهه تورم مزمن، فساد، اقتصاد وابسته به نفت از جمله مشکلات مورد نظر است.

وی با استناد به تحلیل موتور جستجوگر گوگل توجه به مناطق آزاد و تولید با کیفیت را از جمله راهکار مشکلات عنوان کرد و افزود: معاون اول رئیس جمهور در تشریح گام دوم انقلاب نیز بخش خصوصی قوی، منابع غیرنفتی، منابع نفت و گاز فراوان را از جمله ظرفیت‌های ایران برای بهبود اقتصاد کشور دانسته است.

افشاردوست یادآور شد: شکاف درون حاکمیتی و نبود اجماع نخبگان در این چهل سال، عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور بوده است.

سروش اکبری از تیم‌گردون نیز با رد کردن موتور جستجو گوگل برای جمع‌آوری اطلاعات گفت: هر کسی از ظن خود ممکن است برداشتی برای ظرفیت‌های داخلی داشته باشد که این موضوع، دلیلی برای درست بودن نیست.

وی افزود: به دلیل سیاست‌زدگی، این سال‌ها برای هر مشکلی در کشور دلیل سیاسی می‌آورند.

حسین جلالی از تیم تنقیح مناط نیز در بخش اول سخنان خود گفت: کشورهایی مانند آمریکا و نروژ در ابتدا دولت‌سازی کردند بعد سراغ نفت رفتند. باید دولت را کارآمد کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

امین محلاتی از تیم گردون گفت: دیپلماسی نیز یک ظرفیت داخلی است و وقتی از نفت انتقاد می‌شود باید از تحریم هم دفاع کرد وقتی از تحریم دفاع می‌شود قاعدتاً باید دیپلماسی را هم رد کرد.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های اقتصادی، بازارهای جدید است. با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان نقدینگی را در همه بخش‌ها توزیع کرد.

افشاردوست از تیم تنقیح مناط نیز در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه شما توسعه را تنها اقتصادی در نظر می‌گیرید در حالی که توسعه همه جانبه است، گفت: وقتی در مورد مشکلات اقتصادی بحث می‌شود تلاش برای بهبود آن در الگوی کلی توسعه قرار می‌گیرد.

افشاردوست یادآور شد: اولین گام به سمت توسعه، اجماع برای آن است.

اکبری نیز در مرحله جمع بندی با اشاره به اینکه ظرفیت داخلی یک امر وسیع است و تمام ظرفیت‌ها به جز مسائل بین‌الملل، وابسته به داخل است‌، اظهار کرد: تاکید بر ظرفیت‌های داخلی راه‌حل بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها است.

جلالی از تیم تنقیح مناط در مرحله جمع‌بندی استدلال‌های خود با انتقاد از اینکه تیم مقابل نحوه حرکت به سمت راه‌حل را توضیح ندادند، ادامه داد: صدها سال گذشت تا به نفت وابسته شدیم.

وی با بیان اینکه ما توان توجه به عمل کردن را نداریم، چرا که اجماع بر سر آن نداریم، گفت: خوشبختانه اجماع خوبی بر سر این موضوع برای گفت‌وگو به وجود آمده است.

در ادامه تیم گردون از تنقیح مناط پرسید؟ آیا راه‌حل کارآمدی دولت است، آیا کارآمدی استفاده از ظرفیت داخلی نیست؟ که تیم تنقیح مناط نتوانست از وقت پاسخگویی خود استفاده کند.

در ادامه تیم تنقیح مناط نیز از تیم‌گردون پرسید: ما تولیدات با کیفیت زیادی در کشور داریم که نتوانستند بازار مناسبی پیدا کنند اگر راهکار را تولید با کیفیت می‌دانید این مساله را چگونه توضیح می‌دهید که تیم‌گردون در پاسخ گفت: ما ظرفیت‌سنجی را در نظر نگرفته و نمی‌توانیم بگوییم که تولید را برای کجا در نظر گرفته‌ایم.

بر اساس آرای هئیت داوران متشکل از علی منتظری عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی و عبدالحمید احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ و داوران دانشجویی، تیم تنقیح مناط برنده این دوره از مسابقات شد و توانست نشان خواجه نصیرالدین طوسی هشتمین دوره این مسابقات را از آن خود کند.
 


نظر شما :